صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اعتماد فعالان اقتصادی به دولت باید افزایش یابد
اعتماد فعالان اقتصادی به دولت باید افزایش یابد

رئیس اتاق ایران:

اعتماد فعالان اقتصادی به دولت باید افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در شرایط حساس کنونی کشور باید سرمایه اجتماعی در جامعه و نیز اعتماد فعالان اقتصادی به دولت افزایش یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامحسین شافعی روز شنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی در اصفهان افزود: طبق بررسی های صورت گرفته از گذشته تاکنون، توسعه برخی از مناطق کشور بر اساس ظرفیت های آن منطقه نبوده است.
وی بیان کرد: بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، طبیعی و قومیتی و برای توسعه هر منطقه، نسخه ای واحد از مرکز برای کل کشور صادر می شود در صورتی که ظرفیت و موقعیت استان ها نیازمند نسخه ای متفاوت است و نمی توان با این رویکرد، مشکلات اقتصادی را برطرف کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: طرح ‘ستیران' بشدت در اتاق بازرگانی ایران دنبال می شود که شرط پیاده سازی آن شکستن دیوار ستبر قدرت و توزیع آن در کشور است، از این رو اتاق ایران در نظر دارد برنامه هایی با رویکرد توسعه منطقه ای تدوین کند.
طرح ستیران به معنی آمایش سرزمین شامل برنامه ریزی و سازمان دادن به نحوه اشتغال، تعیین محل سُکنای انسان ها و محل فعالیت و کُنش بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی- اقتصادی است.
شافعی با بیان اینکه اقدامات دولتی بشدت جو بی اعتمادی ایجاد کرده است، افزود: نتیجه اقدامات و تصمیمات عجولانه در مرکز کشور، نه تنها ما را برای مقابله با تحریم ها آماده نمی کند بلکه نتیجه معکوس دارد.
وی گفت: هرچند از لحاظ منابع در کشور مشکلاتی وجود دارد اما بیش از کمبود منابع با چگونگی توزیع منابع روبه رو هستیم.
وی با اشاره به طرح اشتغال زودبازده گفت: منابعی که برای اشتغال اختصاص داده شده، نتیجه نداشته و اشتغال پایدار ایجاد نکرده است و بسیاری از منابع را در این پیوند از دست داده ایم.
شافعی گفت: آمار نشان می دهد برغم گسترش کمیت و تعداد واحدهای صنعتی، سیاست کلی ما هیچگونه حمایتی از صنعت نداشته است.
وی با اشاره به آمار بانک مرکزی در باره سهم مانده تسهیلات بانکی از سال ٨۵ تا ٩۵ بیان کرد: در سال ٨۵ در بخش صنعت و معدن ٢٨.۶ درصد سهم مانده تسهیلات بانکی داشتیم که در سال ٩۵ به ١٨ درصد رسید و ١٠ درصد نزول داشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: همچنین سهم بخش کشاورزی از ١۴.٨ درصد به ٨.٨ درصد و سهم بخش صادرات از ١.۵ درصد به ٠.۴ درصد رسید.
جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، استاندار و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در استانداری برگزار شد.
۰۴۷۷/۶۰۲۷

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.