صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / تخریب مهندسی شده جامعه پزشکی/احتکار دارو، نابخشوده‌ترین جرم
تخریب مهندسی شده جامعه پزشکی/احتکار دارو، نابخشوده‌ترین جرم

وزیر بهداشت مطرح کرد

تخریب مهندسی شده جامعه پزشکی/احتکار دارو، نابخشوده‌ترین جرم

وزیر بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای پزشکی کشور همزمان با روز پزشک، در عین حال گفت: متاسفانه جامعه پزشکی به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی به صورت هدفمند و مهندسی شده مورد تخریب قرار گرفته است.

سفر وزیر بهداشت به اهواز

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سیدحسن هاشمی، گفت: در دوران پیش از انقلاب سالانه ۷۰۰ دانشجو در رشته پزشکی پذیرفته می شدند اما امروز ۸۴۰۰ نفر در این رشته پذیرش می شوند و علاوه بر این تعداد، دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می کنند هر ساله به این تعداد، اضافه می شوند.

وی به مناسبت روز پزشک ضمن بیان این مطلب افزود: در دوران پیش از انقلاب، در حوزه سلامت مصرف کننده بودیم و ۵ هزار پزشک از کشورهای مختلف مانند فیلیپین، هند و بنگلادش برای درمان بیماران ایرانی در ایران حضور داشتد.  زمانی که وارد رشته پزشکی شدم، ۷ دانشکده پزشکی در کشور وجود داشت اما امروز ۹۱ دانشکده پزشکی در کشور فعالیت آموزشی دارند.

وزیر بهداشت با بیان این که ایران از نظر پزشکی حتی قبل از انقلاب هم در بین کشورهای منطقه سرآمد بود، گفت:  تعداد پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی در کشور ۱۲ برابر شده و تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی از ۲۹۰۰ نفر به حدود ۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

هاشمی با بیان این که رتبه تولید علم ایران با برخی کشورهای منطقه که پردرآمد هستند و می توانند موقعیت های برتر علمی را بخرند، قابل مقایسه نیست، یادآور شد: در حوزه تولید علم علیرغم بی مهری ها و مشکلات داخلی و وجود نگاه طبقاتی به جامعه پزشکی و تحریم های ظالمانه علیه کشور، رتبه اول منطقه و ۱۵ دنیا را داریم.

تخریب هدفمند و مهندسی شده جامعه پزشکی

وزیر بهداشت در ادامه گفت: متاسفانه جامعه پزشکی به عنوان سرمایه اجتماعی به صورت هدفمند و مهندسی شده مورد تخریب قرار گرفته، البته این تخریب ها منحصر به جامعه پزشکی نیست بلکه علیه برخی اقشار دیگر از جمله  آموزش و پرورش، اساتید، کارگران و وکلا نیز این تخریب ها انجام شده است.
 

برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی ایران

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز وضعیت مناسبی داریم و امسال برای افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی ایران، برنامه ریزی کرده ایم.

هاشمی تصریح کرد: دارو صادر می کنیم اما پزشک صادر نمی‌کنیم البته خروج پزشک از کشور وابسته به فضای عمومی حاکم بر کشور است. در حوزه درمان، بیماران ایرانی در طول سال‌های پیش از انقلاب به آمریکا، اسراییل و کشورهای اروپایی می رفتند اما امروز روزانه حداقل ۷۰۰ بیمار خارجی تحت عنوان توریسم سلامت برای درمان به ایران سفر می کنند.

وزیر بهداشت با بیان این که در حوزه انواع پیوند اعضا، سلول های بنیادی، نانوتکنولوژی و ژن درمانی کارهای بزرگی در مرز دانش در کشور انجام شده و پیشرفت های قابل توجهی داشته‌ایم، یادآور شد: در حوزه پزشکی، افراد باسواد، با مهارت بالا، صبور و خیّر زیادی حضور دارند که از چهره‌های بین‌المللی و جزء ۱۰ نفر برتر رشته تخصصی خودشان در دنیا هستند.

تعداد دانشمندان ایران در حوزه پزشکی با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست

هاشمی با اشاره به این که تعداد دانشمندان ایران در حوزه پزشکی با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و ایران ۳ برابر عربستان، چند برابر مصر و ۲ برابر ترکیه، دانشمند برتر دارد، گفت: قبل از انقلاب در دانشگاه تهران، سالانه ۱۰۰ مقاله تولید می شد اما ۱۵ سال پیش، سالانه ۵۰۰۰ مقاله در این دانشگاه تولید می شد.

وزیر بهداشت در ادامه به دستاوردهای حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت در طول سه و چهار سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و تشویق نامه های متعددی از سوی سازمان های بین المللی دریافت کرده ایم و  ایران یکی از ۱۰ کشور منتخب سازمان جهانی بهداشت است که باید گزارش اقدامات خود در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر را در سفر مهرماه رییس جمهوری به سازمان ملل، ارائه دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: استخوان بندی که اساتید زحمت کش و پرتلاش حوزه پزشکی ایجاد کردند، ما را از یک مصرف کننده صرف به یک کشور مولد تبدیل کرد و اگر روابط بین‌المللی ایران بهتر بود و تحریم‌ها، جنگ تحمیلی و اقدامات تروریستی در کشور وجود نداشت، وضعیت پزشکی امروز کشور بسیار متفاوت بود.

وزیر بهداشت با بیان این که جامعه پزشکی توانست به اهداف عالیه کشور مانند عدم وابستگی و رسیدن به جایگاه برتر منطقه برسد، افزود: جامعه پزشکی در بین بقیه گروه‌های علمی تنها گروهی است که توانسته به اهداف تعیین شده در برنامه ۲۰ ساله و نقشه علمی، برسد.

عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، مهم ترین مشکل طرح تحول سلامت  
 

هاشمی در ادامه و در تشریح  اجرای طرح تحول سلامت و چالش ها و دستاوردهای اجرای این طرح گفت: طرح تحول سلامت با هدف افزایش آرامش مردم، کاهش پرداختی از جیب، حمایت بیشتر و وجود بیمه ها قوی تر آغاز شد و توانست به بخشی از اهداف خود دست پیدا کند اما مشکلاتی هم داشت و مهمترین مشکل طرح تحول سلامت، عدم تامین منابع مالی مورد نیاز بود که آن هم ناشی از سقوط ارزش نفت به یک چهارم، پوشش بیمه رایگان برای ۱۱ میلیون نفر بجای ۴ تا ۵ میلیون نفر و عدم اجرای تعهدات شرکای خود بود.

وزیر بهداشت گفت: مردم انتظار ندارند که ما گله و شکایت کنیم بلکه انتظار کار و خدمت کردن دارند چون مردم ما را انتخاب کرده اند که مشکلات‌شان را حل کنیم، متاسفانه هر کسی ناکارآمدی خودش را گردن دیگران می اندازد و مردم انتظار دارند دغدغه‌های آنها را حل کنیم و باید در این زمینه تلاش کنیم البته مردم متوجه مشکلات امروز دولت هستند.

هاشمی یاد آور شد: خدمات ضروری بهداشتی و درمانی مردم تا انتها مورد حمایت قرار می‌گیرد، اما مصرف برخی اقلام مانند پروتز زانو در کشور چند برابر شده و علیرغم تدوین راهنماهای بالینی و حمایت بیمه‌ها، گاهی می‌بینیم که آشنایان و فامیل برخی افراد در مراکز درمانی، پروتز های زانو را دریافت می کنند و برخی دیگر محروم می‌شوند و در شرایط کنونی مردم باید در تامین بخشی از هزینه‌های پروتز زانو مشارکت کنند، اما برای عمل جراحی همان میزان گذشته را پرداخت می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: دولت برای تامین برخی از پروتزها مانند پروتز گوش، استنت قلب و لنزهای چشم برای بیماری آب مروارید که شایع‌ترین عمل جراحی است، حمایت‌های لازم را می‌کند، اما هیچ کجای دنیا تمامی پروتزها تحت حمایت دولت‌ها نیستند.

هاشمی به ذکر موردی در این خصوص اشاره کرد و گفت: به شهرستانی در شمال غربی کشور سفر کرده بودم که جمعیت آن حدود ۱۰۰ هزار نفر بود و در طول یک هفته، ۵ پروتز زانو برای بیماران که برخی از آنها نیاز نداشتند، گذاشته شده بود که این‌ها تقاضای القایی است که منجر به ایجاد هزینه‌های سنگین برای نظام سلامت ناشی از اعمال جراحی غیر ضرور می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه ها باید از ابتدای طرح تحول سلامت، راهنماهای بالینی را در دستور کار قرار می دادند و همه موظف به اجرای آن می شدند اما بیمه کارآمد نیست و تهدید آن نیز کارساز و موثر نیست در حالیکه می توانست با مراکزی که این راهنماها را رعایت نمی کنند لغو قرارداد کند، اما مقررات آنها بازدارنده نیست.

دریافت لیست داروها و تجهیزات پزشکی که ارز دولتی گرفته‌اند؛ بزودی

هاشمی با بیان این که میزان ارز اختصاص یافته به حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی تا کنون بسیار کمتر از  ارز اختصاص یافته برای برخی کالاها مانند خودرو، روغن، کنجاله و بقیه کالاهای اساسی است، افزود: البته از این امر ناراحت نیستیم چون در مسیر منطقی تخصیص ارز قرار گرفته ایم، تا کنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته و وضعیت اختصاص آن را چندین بار از بانک مرکزی خواسته ایم اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که تا دو سه هفته آینده لیست داروها و تجهیزات پزشکی که ارز دریافت کرده اند در اختیار ما قرار می گیرد.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۹۰۰۰ قلم ملزومات و دارو و مواد جانبی وجود دارد که باید تامین ارز مورد نیاز آن انجام شود اما در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، ۸۰۰ کد وجود دارد. بنابراین به دقت نمی توان موارد ارز اختصاص یافته را مشخص کرد که این مشکل به زودی حل می شود، همچنین برخی داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، ارز دولتی دریافت نمی کنند اما برای برخی بیماران خاص که پزشک آنها ترجیح می دهد به دلیل مقاومت بدن بیمار یا ایجاد حساسیت باید از داروهای خارجی استفاده کنند، حمایت های ارزی انجام می شود و در عین حال تمامی مکمل ها که بخشی نیز از طریق قاچاق وارد می شود از دریافت ارز دولتی، محروم  هستند.

هاشمی در خصوص برخی کمبودهای دارویی نیز گفت: اخیرا در کشور کمبود داروی وارفارین داشتیم که به میزان کافی تهیه و توزیع شد اما برای داروی بیماران پارکینسون هنوز مشکلاتی وجود دارد که دلیل آن به معطلی دو سه ماهه کشور در زمان اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی بر می گردد چون ارز دولتی، تعیین تکلیف نشده بود.

وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر برخی از تجهیزات پزشکی می توانند ارز دولتی دریافت کنند و برخی نمی توانند، تصریح کرد: راهکار برخورد با احتکار کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، گزارش آن و رسیدگی سریع و قاطع توسط سازمان تعزیرات حکومتی است و وزارت بهداشت نیز از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، نظارت مناسبی بر وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی دارد.

نابخشوده ترین جرم، احتکار دارو و تجهیزات پزشکی است

 هاشمی با بیان این که مردم بهترین ناظران ما در شناسایی تخلفات  هستند، گفت: امروز نابخشوده ترین جرم، احتکار دارو و تجهیزات پزشکی است و انتظار این است که قوه قضاییه به نحوی برخورد کند که بازدارنده باشد، هر کسی دارویی مانند داروهای بیماران خاص و شیرخشک را احتکار کند، علاوه بر اقدام غیرانسانی، جرم بسیار بالایی مرتکب شده است.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص طرح تعهد خدمت پزشکان گفت: این طرح را افرادی بنا گذاشتند که در دهه های گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفتند که خود متعهد به انجام طرح نبودند و چنین مدلی را پیشنهاد کردند و این گرفتاری درست شد، البته ایده طرح تعهد پزشکان به دلیل عدم توانایی مالی دولت، منطقی بود و پزشکان برای گذراندن طرح به مناطق محروم اعزام می شدند چون کشور برای آنها هزینه کرده البته برای سایر رشته ها این طرح وجود ندارد اما طرح اجباری علاوه بر سربازی، مخصوص جامعه پزشکی است.
 

با زور و اجبار برای گذراندن طرح تعهد پزشکان، مخالفیم

هاشمی با بیان این که با زور و اجبار برای گذراندن طرح تعهد پزشکان، مخالفیم، گفت: پزشکانی هستند که خودشان و همسرشان در شهرهای مختلف مشغول گذراندن طرح تعهد خدمت هستند و این مشکلات زیادی را برای این خانواده ها ایجاد می کند. پزشک عمومی بعد از اتمام تحصیل باید طرح بگذراند بعد از آن، در صورت قبولی در آزمون دشوار دستیاری و فارغ التحصیلی دوباره باید این طرح را به مدت ۴ سال بگذراند و اگر بخواهد فوق تخصص شود باید پس از قبولی در امتحان سخت فوق تخصص و تحصیل، دوباره طرح تعهد را بگذارند بنابراین یک جراح قلب در سن ۴۷ یا ۴۸ سالگی از طرح تعهد خدمت، آزاد می شود.

وزیر بهداشت با بیان این که پزشکان غیر از کارانه، فقط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دارند و کارانه آنها نیز اغلب با ۱۰ ماه تاخیر پرداخت می شود، گفت: مجلس کنونی مقداری دست ما را باز گذاشته اما محدودیت ها هنوز زیاد است و طرح تعهد خدمت، ظالمانه است.

 هاشمی گفت: باید عرضه را زیاد کنیم اما مجلس اجازه مطب برای پزشکان را محدود کرده و برنامه پنجم توسعه نگاه سختگیرانهای به این موضوع داشت در حال حاضر در مناطق محروم و با موافقت وزیر در صورتی که یک پزشک ۵۰ درصد از دوره طرح تعهد خدمت را گذارنده باشد، اجازه مطب صادر می شود اما پزشکی که به تخصص او به ویژه در مناطق محروم نیاز است، اجازه تاسیس مطب را ندارد.

اصل قانون طرح تعهد خدمت پزشکان، عادلانه نیست

وزیر بهداشت با تاکید بر این که اصل قانون طرح تعهد خدمت پزشکان، عادلانه نیست، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از پذیرش وزارت بهداشت از طریق سهمیه ها است و ۳۰ درصد از ظرفیت نیز به افراد بومی اختصاص یافته و این افراد می توانند با نمرات پایین در بهترین رشته ها پذیرش شوند اما باید سه برابر مدت تحصیل خود در همان مناطق، فعالیت و خدمت کنند و امیدوارم افرادی که تصمیم گیرنده هستند در مورد قانون انجام تعهد پزشکان با عدالت حکم بدهند و تصمیم گیری کنند.

هاشمی همچنین در خصوص حقوق دستیاران پزشکی نیز گفت: حقوق دستیاران پزشکی بسیار پایین است و این شرایط در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، در کشورهای پیشرفته حقوق دستیاران کمتر از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار نیست و زمان ما حقوق دستیاری ۷ هزار تومان بود اما در حال حاضر متاسفانه حدود یک میلیون تومان است. حقوق دستیاران در مقایسه با درآمدی که آنها برای بیمارستانها ایجاد می کنند، بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد اما توجه کنیم که حقوق دستیاران پزشکی را دولت پرداخت نمی کند و بیمارستانها باید از محل درآمدهای خود پرداخت کنند

وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع که بیمارستانها خودشان زیان ده هستند که این ظلم به دستیاران، اینترن ها و پرستاران است، گفت: اشکال کار در این است که با حوزه بهداشت و درمان نمی خواهیم با منطق اقتصادی کار کنیم بلکه با زور می خواهیم همه چیز را جلو ببریم.

 هاشمی با بیان این که بیمارستان یک بنگاه اقتصادی است و باید علاوه بر هزینه ها، یک سود منطقی را دریافت کند، افزود: در حوزه بهداشت و درمان و تعرفه های پزشکی به دلیل اینکه خریدار عمده خدمات، بیمه ها یا همان دولت است و در مورد قیمت تمام شده خدمات و هزینه ها حاضر به سخن گفتن صریح با مردم نیستیم، مشکلات زیادی وجود دارد و اگر بخواهیم خدمات بهتر درمانی ارائه بدهیم باید حق بیمه نیز متناسب با این خدمات باشد که البته ابتدا باید وضعیت معیشت مردم مناسب باشد.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص رشد تعرفه های پزشکی نیز اظهار داشت: تعرفه پزشکی سال گذشته ۳ درصد و امسال ۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که هجمه های غیر منصفانه ای هم علیه جامعه پزشکی در مورد درآمدها می شود و ظلم زیادی به پزشکانی که متولی آنها وزارت بهداشت است، می شود، وقتی سازمان برنامه و بودجه تعرفه ها را به درستی تنظیم نمی کند و کمیسیونهای مجلس نیز کمک نمی کنند، تمام چرخه اقتصادی حوزه سلامت دچار مشکل می شود.

تاخیر یک ساله بیمه تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات وزارت بهداشت

هاشمی یاد آور شد: جریان وجوه حوزه سلامت از طریق بیمه ها و دولت تامین می شود که یکسال است از بیمه تامین اجتماعی مطالبات خود را دریافت نکرده ایم در حالیکه آنها حق بیمه را آخر هرماه از بیمه شدگان خود دریافت می کنند و با این رویه، اداره و مدیریت کردن دشوار است. رییس بیمارستان از این که بتواند حقوق نیروهای خود را به موقع و کامل پرداخت کند، استقبال می کند.

وزیر بهداشت با یاد آوری این که در طرح تحول سلامت، علیرغم مشکلات کشور، در ارایه خدمات برای مردم کم نگذاشتیم و دسترسی آنها افزایش پیدا کرد و امکانات، تجهیزات و پزشکان متخصص مورد نیاز، تامین شدند، گفت: متاسفانه ارائه دهندگان خدمات و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی در طول طرح تحول سلامت، در موضوع مطالبات خود به درستی تامین نشدند.

 هاشمی افزود: شرکتی هایی که سال گذشته تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستانها را با ارز ۳۷۰۰ تومانی تهیه کرده اند و بیمارستانها آنها را برای مردم استفاده کرده اند باید مطالبات خود را بعد از یکسال با همان ارز ۳۷۰۰ تومانی و از طریق اوراق دریافت کنند که این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در تامین نقدینگی این شرکتها شده است.

وزیر بهداشت گفت: برخی افراد تصور می کنند که اقتصاد حوزه سلامت، هزینه بر است در حالیکه مقام معظم رهبری از سلامت و آموزش به عنوان سرمایه گذاری یاد کردند چون انسان سالم، محور توسعه و پیشرفت کشور است.

هاشمی که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان این که اگر مردم دغدغه تحصیل و سلامت فرزندانشان را داشته باشند، کشور به توسعه و پیشرفت نمی رسد، گفت: امیدواریم زمانی به این فرمایش امام صادق(ع) توجه و عمل کنیم که می فرمایند “مردم هیچ آبادی‌ ای از سه گروه، بی‌ نیاز نیستند که در کار دنیا و آخرت خویش به ایشان پناه برند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند: فقیه دانا و پرهیزگار، امیر نیکوکار و فرمان‌روا، و طبیب آگاه و مورد اعتماد. ” بنابراین می بینم که شان و منزلت پزشک، در کنار این دو گروه قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با بیان این که در دهه های گذشته به ویژه ۱۵ سال اخیر شاهد تخریب های حساب شده علیه جامعه پزشکی بوده ایم که به دنبال نابودی این سرمایه اجتماعی عظیم هستند، تصریح کرد: جامعه پزشکی یکی از سرمایه های اجتماعی مهم و یکی از برکات انقلاب اسلامی است و آنچه شاهد بوده ایم این است که همیشه نیمه خالی لیوان و عیوب تعداد اندکی از پزشکان دیده شده در حالیکه در تمام مخلوقات، عیوب وجود دارد.

 هاشمی گفت: تقدیر و تشکر “مقام معظم رهبری” در هنگام ترخیص از بیمارستان، دلنشین ترین تقدیر از جامعه پزشکی و پرستاری بود اما دستگاه های زیرمجموعه ایشان و افرادی که در قوای سه گانه علیرغم اینکه بیشترین خدمات را دریافت می کنند، همواره لب به شکایت و گلایه باز می کنند.

وزیر بهداشت گفت: امروز که روز پزشک بود پیام های محبت آمیز زیادی از مردم در تقدیر از خدمات جامعه پزشکی دریافت شد، مردم ایران بی نظیر و قدرشناس هستند که هوشیار هم شده اند و درست قضاوت می کنند و اکثر نظرسنجی هایی که توسط صدا و سیما، وزارت اطلاعات، ایسپا و دیگر مجموعه ها انجام می شود، نشان دهنده قدرشناسی مردم از خدمات جامعه پزشکی است.

بسیاری از درماندگی ها در امور مختلف به دلیل سقوط اخلاقی است

 هاشمی با بیان این که “اخلاق” در سطوح مختلف جامعه یا با هم ارتقا پیدا می کند یا با هم سقوط می کند،  گفت: وضعیت اخلاقی در ایران مناسب نیست و بسیاری از درماندگی ها در امور مختلف به دلیل سقوط اخلاقی است و جامعه پزشکی هم بخشی از جامعه است و وقتی اخلاق در کل جامعه سقوط می کند، جامعه پزشکی نیز از این امر مستثنا نیست.

وزیر بهدشت در ادامه گفت: در دوران گذشته تعداد پزشکانی که در دانشگاه پذیرش می شدند، محدود بود و مصاحبه از شرایط ورود به دانشگاه ها بود اما امروز ظرفیت پزشکی ۱۰ هزار نفر است و هر کسی نمره لازم را کسب کند می تواند وارد رشته پزشکی شود.

هاشمی با یاد آوری این که علایق و سلایق جامعه پزشکی برگرفته از جامعه است و در صنوف دیگر مانند وکلا، روحانیون و قضات نیز قسم نامه وجود دارد اما کج رفتاری در این صنوف هم وجود دارد، گفت: برای تربیت فرزندان در خانه، هیچ وقت بدی ها را به رخ نمی کشیم بلکه خوبی های فرزندان خوب را بزرگ نشان می دهیم تا دیگر فرزندان هم تشویق شوند. در نظام جمهوری اسلامی متاسفانه تشویق نداریم و فقط تنبیه وجود دارد؛ در حالیکه باید چهره های مهربان، اخلاق مدار و شایسته را به جامعه نشان دهیم.

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد میزان زمان ویزیت بیمار توسط پزشکان، گفت:  میزان ساعت تشخیص و درمان پزشکان در رشته های مختلف پزشکی، متفاوت است ممکن است یک روانپزشک یک ساعت با بیمار صحبت کند و ممکن است یک چشم پزشک برای تشخیص بیماری، ۱۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد. زشت است که بیماران از پزشکان سوال داشته باشند و این سوالها، بی پاسخ بماند چون بیمار قبل از درمان به حمایت های روحی و روانی و محبت نیاز دارد.

هاشمی با بیان این که در ایران، قانون گریز هستیم و قوانین حوزه سلامت نیز به نفع مردم نیست و بخشی به نفع صنف و بخشی دیگر مسکوت است، گفت: باید خوبی های جامعه پزشکی را بیشتر به مردم نشان بدهیم اما می بینیم که هر روز گزارش، خبر و مجموعه هایی مانند در حاشیه علیه جامعه پزشکی ساخته و پخش می شود.

استفاده از دستگاه کارتخوان برای آرامش بیشتر مردم است

هاشمی در مورد موضوع نصب کارتخوان در مطب ها نیز با بیان این که  استفاده از دستگاه کارتخوان برای آرامش بیشتر مردم است، گفت: در روزهای اخیر خبری در مورد استفاده پزشکان از دستگاه های کارتخوان پخش شد که پشت پرده مهندسی شده این خبر را لازم نیست بگویم که متاسفانه در کشور، تخریب کردن بسیار ارزان و راحت شده است، البته زشت است که پزشکی کارتخوان نداشته باشد چون امروز دستگاه کارتخوان را حتی دست بلال فروش، کارواش و حتی متکدیان چهارراه می بینیم.

وزیر بهداشت افزود: تعجب می کنم که یک مسئول مالیاتی می گوید ۵۰ درصد از پزشکان استان تهران، مالیات خود را پرداخت نکرده اند پس شما چکاره اید؟ از بودجه بیت المال به شما حقوق می دهند که به وظیفه ای که دارید عمل کنید، چرا قانون را برای هر کسی که مالیات نمی دهد اجرا نمی کنیم و آنها را ممنوع الخروج نمی کنیم یا مطب آنها را تعطیل نمی کنیم؟ کسی که این قانون را اجرا نمی کند مقصر اصلی است که فرار مالیاتی ایجاد می شود.

هاشمی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی نمی گوید که پزشکان نباید مالیات بدهند و پزشک هم باید مالیات را پرداخت کند و متعهد به پرداخت مالیات است،   ۴۰  سال است که می گوییم مالیات عادلانه باید از همه صنوف گرفته شود اما برخی ها نورچشمی هستند و نمی خواهند مالیات بدهند، از هزاران پزشک وزارت بهداشت قبل از دریافت حقوق، ابتدا مالیات کسر می شود اما اگر عده ای از پزشکان فرار مالیاتی دارند، دستگاه مالیاتی مقصر است.

وزیر بهداشت افزود: در کشورهایی که اعتقادی به خدا و پیامبر ندارند می بینیم که در زمینه مالیات، دقیق کار می کنند و شاهد بودیم که وزیر اقتصاد فرانسه قبل از دوره وزارت خود، حسابی را برای فرار از مالیات در بلژیک باز کرده بود اما در دوران وزارت بعد از افشای این جرم، برکنار، جریمه و زندانی شد.

هاشمی گفت: در مورد درآمد بالای بعضی از پزشکان، دور راه داریم؛ یکی اینکه مالیات بگیریم و دیگر اینکه با افراد متخلف که دریافت های غیر متعارف دارند برخوردهای جدی و بازدارنده داشته باشیم.

وزیر بهداشت یاد آور شد: در کشورهای دنیا، افراد کارآفرین و ثروت آفرین مورد احترام هستند چون علاوه بر ایجاد اشتغال، مالیات بیشتری به دولت پرداخت می کنند اما در کشور ما، افراد ثروتمند که درآمد مشروع دارند را دزد و غارتگر بیت المال می دانیم.

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه  دریافت های غیرقانونی توسط تعدادی از پزشکان به هیچ عنوان مورد قبول نیست ، گفت: دریافت های غیرقانونی توسط تعدادی از پزشکان به هیچ عنوان مورد قبول نیست  و خدا را شکر می کنیم در جریانها و اتفاقات اخیر، حتی یک نفر از جامعه پزشکی، در بین جاسوسان، اختلاس گران، خیانت کاران و دزدان نبوده است.

ضرورت برخورد جدی با تخلفات دریافت های غیرقانونی

وزیر بهداشت در عین حال یاد آور شد: رشد ۳ و ۰ درصدی تعرفه های پزشکی در طول دو سال اخیر و با وجود تورم موجود، ظالمانه است که باعث این تخلفات می شود، البته قانون در برخورد با دریافت های غیرقانونی ضعیف است.

 هاشمی گفت: وزیر بهداشت ترکیه به من می گفت که برخی افراد که از سال ۲۰۰۵ به دلیل دریافت های غیرقانونی مجازات شده اند، هنوز در زندان های این کشور حضور دارند.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: برخورد با تخلفات دریافت های غیرقانونی باید با قاطعیت و جدی باشد اما مردم هنوز سوالات بزرگ و حل نشده ای از پرونده های قضایی در طول سالهای اخیر در ذهن خود دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.