صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / آموزش‌های تئوریک دیگر جواب نمی‌هد!
آموزش‌های تئوریک دیگر جواب نمی‌هد!

آموزش‌های تئوریک دیگر جواب نمی‌هد!

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است که مراکز علمی کاربردی زمانی می‌توانند عملکرد موفق و تاثیرگذاری در بازار کار داشته باشند که به‌جای دروس تئوری، به فعالیت‌های عملی روی بیاورند.

4333

فتح اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار نیست یا اصلا بازار کار ندارد. این موضوع یک بحث کارشناسی است و وزارت علوم باید آن را پیگیری کند که چرا رشته‌هایی که دانشجویان در آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند با بازار کار همخوانی ندارد.

وی وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای را از جمله وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی دانست که در این زمینه می‌توانند به وزارت علوم کمک کنند.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ضعف مهارت نیروهای کار را یکی از مشکلات بازار کار عنوان کرد و گفت: داشتن مهارت در موفقیت بازار کار موثر است و سازمان فنی و حرفه‌ای نقش بسزایی در این زمینه دارد. مراکز علمی کاربردی زمانی می‌توانند عملکرد موفق و تاثیرگذاری در بازار کار داشته باشند که به‌جای دروس تئوری، به فعالیت‌های عملی روی بیاورند.

بیات گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های بسیاری در کشور داریم که بر شیوه تئوریک متمرکز هستند و ما در شرایط موجود به مراکز آموزشی و دانشگاهی نیاز داریم که علمی و کاربردی و فنی باشند تا جوانان را با مهارت‌های لازم آشنا و زمینه بقاء و ماندگاری آن‌ها در بازار کار را فراهم کنند.

به گفته این مقام مسئول کارگری آموزش‌های تئوریک دیگر جواب نمی‌دهد و دستگاه‌های متولی آموزش از وزارت علوم تا وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید در این باره با هماهنگی یکدیگر پیش بروند.

وی درعین حال استفاده از روش‌ها و الگوهای موفق کشورهای توسعه‌یافته را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای ایجاد انطباق بین رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بازار کار باید از تجارب موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم. باید الگوهای کشورهایی که در حوزه نظام آموزش عالی و بازار کار به تجربیات موفقی دست یافته‌اند، سرلوحه کار قرار بدهیم. اگر کشت صیفی‌جات در منطقه‌ای جواب نمی‌دهد یا به آب فراوان نیاز دارد، می‌توانیم کشت جایگزین را در آن منطقه دنبال کنیم تا ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع و کاهش هزینه‌ها، بازار کار بعضی رشته‌ها را حفظ کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به نیاز بازار کار امری ضروری است. بسیاری از کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان را عدم آشنایی با فضای کسب و کار و فقدان مهارت‌های شغلی عنوان می‌کنند. سالانه بیش از یک میلیون متقاضی کار وارد بازار کار کشور می‌شوند که این امر ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار دروس تئوری و دانشگاهی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.