صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / ارائه گزارش اولیه نحوه صید کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس به وزیر جهاد کشاورزی
ارائه گزارش اولیه نحوه صید کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس به وزیر جهاد کشاورزی

استاندار هرمزگان خبر داد:

ارائه گزارش اولیه نحوه صید کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس به وزیر جهاد کشاورزی

‌استاندار هرمزگان با بیان اینکه اینکه نظارت بر کشتی های صیادی ضعیف است، گفت: گزارش اولیه ای از نحوه صید کشتی ها در آب های خلیج فارس به وزیر جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

استاندار هرمزگان

‌‌به گزارش کسب و کار نیوز،‌ فریدون همتی صبح امروز در نشستی خبری پیرامون هفته دولت ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: در این هفته دولت برنامه ها و پروژه های آماده خود را افتتاح می کند و فرصت خوبی برای تمرکز بیشتر و اطلاع رسانی صحیح به مردم است.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ای بیدار و فعال در عرصه اخبار و اطلاعات داریم و ملتی که با گذشته متفاوت هستند، افزود: امروز کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد، شرایطی که دشمن به دنبال آن است، زمانی بنا بر مصلحت نظام برجام شکل گرفت و امروز به دلایلی غیر منطقی خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه توافقی که در آن سازمان ملل، پنج به علاوه یک، اروپا و آمریکا نشستند و توافقاتی کردند، دلیل نمی شود با هر عوض شدن دولت تفاهم ها نقض شوند و این کار بچگانه است، تصریح کرد: دشمن می خواهد با افزایش تحریم ها عرصه را بر ملت ما تنگ کنند و یک جنگ اقتصادی تمام عیار با کشور ما راه بیندازند، کشورهایی که می خواهند با ما کار کنند را تهدید می کنند و از انواع ابزارها استفاده کرده تا فضای اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار بدهند و در داخل هم افرادی آگاهانه یا نا آگاهانه اقداماتی می کنند که بازی در زمین دشمن است.

همتی ادامه داد: این افراد فرصت طلب بوده و غیرت ملی ندارند و به جای همراهی با نظام اقدام به احتکار می کنند که کار درستی نیست، البته تغداد این افراد کم است اما در جامعه ای انقلابی همین تعداد کم را هم نباید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید کاری انجام شود مانند ترکیه تا ارزش پولی ما بیش از این کاهش نیابد، تصریح کرد: این ملت ۴۰ سال امتحان پس داده است، هیچ گاه نبوده که آمریکا علیه ما اقداماتی به کار نگرفته باشد، جنگ تحمیلی، تحریم های گذشته و جدید، کودتاها، حمایت از گروه های نفاق و … در این مقطع باید با تلاش و همگرایی و انسجام نظام و دولت و ملت فرهنگ مناسب با این فضا را ترویج کنیم و در برابر دشمن بایستیم و اثر اقدامات دشمن را به حداقل برسانیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه همه باید در جایگاهی که هستیم به نقش خود در کاهش آثار اقدامات دشمن بیندیشیم، عنوان کرد: اگر همه ما از هر قشری به دنیال این باشیم که چه کاری از ما ساخته است، وظایفمان را بشناسیم و به خوبی عمل کنیم، آن وقت می توانیم امیدوار شویم این مرحله را هم می توانیم با موفقیت پشت سر بگذاریم و دوره نشاط را برای کشور ایجاد کنیم.

همتی اضافه کرد: وقتی دشمن تلاش ما را برای این شرایط ببیند به دریوزگی می افتد، به گفته مقام معظم رهبری دولت فعلی آمریکا دولتی با ثبات نیست و ما به این دولت اعتماد نداریم.

وی با بیان اینکه وقتی مردم گزارشی از اقدامات و پروژه های دولت را بینند امیدوار می شود، خاطرنشان کرد: هرمزگان استانی است که علاوه بر اقدامات استانی اقدامات ملی نیز درآن در حال انجام است.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان به دلیل ظرفیت هایی که در صنایع بزرگ، بنادر، دریا، گردشگری و … دارد می تواند در کنار سرمایه گذاری های محلی سرمایه گذاری های ملی را نیز داشته باشد، بیان کرد: این امر سرعت توسعه را بیشتر می کند با این ظرفیت ها باید به دنیال برنامه ریزی و جلب توجه ملی به استان باشیم.

همتی با بیان اینکه هدف ما میدان دادن به بخش خصوصی است، ابراز کرد: قوای سه گانه بر آن است که هرجا دولت نقشی دارد سهامش به مردم و سرمایه گذاران و بخش خصوصی واگذار شده و دولت فراهم کننده بستر، حامی و هدایتگر شود.

وی اضافه کرد: در پارسیان پیگیر سپردن ۶ واحد بزرگ، ۴ واحد پتروشیمی یک نیروگاه بزرگ ۵ هزار و ۶۰۰ مگا وات و یک آب شیرین کن به بخش خصوصی هستیم و ما به دنیال تامین منابع آن ها از صندوق توسعه ملی و خارجی هستیم، همچنین بندر بزرگ پارسیان در حال ساخت است، بندری که ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن ظرفیت صادرات خواهد داشت.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه شراط و ظرفیت پارسیان باید به درستی معرفی شده و مردم و سرمایه گذاران بیشتر در آن ورود کنند، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در سال پیش رو برخی پروژه ها را آغاز کنیم و این فرصتی طلایی و بزرگ است.

همتی ادامه داد: در شرق استان چندین پروژه در دست اقدام داریم، یک پالایشگاه ۳۵۰ هزار بشکه ای نفت سنگین بخش خصوصی آن را دنیال می کند، ما زمین آن را تامین کردیم و پیگیر مجوزهایش هستیم، همچنین پیگیر نیروگاه هزار و ۴۰۰ مگاوات سیریک، بندر جدید جاسک، بحث منطقه آزاد جاسک که در مجلس است، نیز هستیم، دو پالایشگاه در دست اقدام در شرق استان داریم و این ها به این معنی است که شرق استان نیز در معرض یک تحول بزرگ است.

وی با بیان اینکه اساس شرق استان استفاده از تجربه های گذشته دولت و ورود بخش خصوصی است، تصریح کرد: در حوزه مرکز استان به دنبال این هستیم دو هزار و ۵۰۰ هکتار فضا به منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس اضافه کنیم، جاده رینگ و محوطه سازی انجام شده و به زودی افتتاح می شود، بخش خصوصی را در آنجا فعال می کنیم، اخیرا جلساتی با فولاد میارکه و صندوق بازنشستگی کشور و مجموعه گلگهر داشتیم تا برای رساندن ظرفیت فولاد به ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان تلاش کنند.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه با ستاد اجرایی فرمان امام مجوزهای یک شهرک پتروشیمی را دنبال می کنیم، افزود: فاز سوم  پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تا پایان سال تکمیل می شود و ظرفیت آن به ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و حدود ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل خواهد رسید، فاز ۴ آن نیز بعد از افتتاح فاز ۳ شروع می شود و تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد و در همین وضع موجود هرمزگان از استان های در سطح جهانی در زمینه تولید بنزین است.

همتی با بیان اینکه کشتی سازی هرمزگان زیرساخت خوبی دارد و چندین جلسه در تهران با مدیران عامل کشتی رانی و شرکت نفت کش ملی و سازمان گسترش داشتیم، عنوان کرد: تفاهم خوبی انجام شد، اختلافاتی که از گذشته با کشتی سازی هرمزگان وجود داشت حل شد و بنا شد این دو بنگاه حمل و نقل کشور تعمیرات کشتی ها را به جای دادن به کشورهای دیگر به کشتی سازی هرمزگان بدهند و حجم عظیمی از ظرفیت برای تصبیت اشتغال موجود و ظرفیت اشتغال جدید ایجاد می شود و ساخت کشتی ها در ظرفیت های ممکن نیز واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه شرطی مقرر کردیم که کشتی سازی هرمزگان باید قیمت، سرعت و کیفیت ساخت و تعمیرات خود را به توانمندی رقابت با شرکت های خارجی برساند، خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از محیط کشتی سازی را به عنوان شهرک صنعتی صنایع دریایی در نظر گرفتیم، این اقدام برای آینده کشور که باید بر اساس تجارت دریا پایه گذاری شود بسیار حائظ اهمیت است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه فاز سوم منطقه ویژه سازمان بنادر هم کلنگ خورده است و به خوبی کار در حال جلو رفتن است، افزود: حمل و نقل بزرگ و کم نظیر به واسطه بندر شهید رجایی در استان ما شکل گرفته است و این حجم ورودی و خروجی می تواند اشتغال‌های مختلف و جانبی را ایجاد کند و این ظرفیتی جدید است.

همتی با اشاره به اینکه در خصوص بنادر دیگر استان امسال برنامه های خوبی در حال پیگیری است، افزود: تمرکز بیشتر بر جزایر هرمز، ابوموسی، هنگام و لارک و همینطور نوار ساحلی است؛ با توجه به مصوبه مجلس که برای ملوانان شکل گرفت حدود ۸۰۰ لنج در استان ساماندهی و فعالیت حدود ۸ هزار نفر روی این لنج ها پایدار و قانونمند شد.

وی با بیان اینکه امسال اصلاحیه ای بر مصوبه سال قبل گذاشته شذ و مشوق ها را افزایش دادند، تصریح کرد: سوخت لنج ها به قیمت داخلی محاسبه می شود و معافیت های آنان افزایش می یابد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه بنا به آمار مرکز آمار نرخ بیکاری هرمزگان در سال ۹۶ به ۹ درصد رسیده است، عنوان کرد: بنادر کوچک ما نیز در حال فعال شدن هستند، همه نوار ساحلی به دنبال ایجاد بازارچه های ملوانی هستند و مسئله قاچاق مدیریت می شود و رونقی که در بازارچه های ملوانی وجود دارد حاصل تصمیم و عملکرد درست دولت و جوامع محلی بوده است.

همتی با بیان اینکه طبق آمار شیلات حدود سه هزار و ۵۰۰ صیاد مجاز و ۵ هزار صیاد غیر مجاز و حدود ۶۰۰ لنج بدون مجوز داریم، افزود: مساله صید غیرقانونی کشتی های چینی مدام مطرح می شود که بنده معتقدم این افراد غرض ورزی سیاسی دارند، متخصصین دانشگاهی ما در این زمینه در حال بررسی هستند، تمام کسانی که در عمق ۲۰۰ متر خارج از ۱۲ مایلی آب ساحلی برای صید فانوس ماهی مجوز دارند ایرانی هستند، در حال بررسی هستم تا اسامی این افراد را رسانه ای کنم، لنج های ایرانی توان رفتن به این عمق را ندارند و این افراد کشتی هایی را اجاره کرده یا به تملک گرفته اند و مطابق آیین نامه باید هر سال ۲۰ درصد پرسنل چینی خود را با پرسنل ایرانی جایگزین کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارشات شیلات همه مجوزها در اجاره یا تملک ایرانی ها هستند، این کشتی ها بار خود را در ساحل ما خالی می کنند و تصور خارج شدن ماهی ها از کشور غلط است، اظهار کرد: ممکن است برخی از این کشتی ها در کنار فعالیت قانونی خود در عمق های کمتر هم فعالیت کنند که تخلف است و باید با آن ها مقابله شود، در خصوص اینکه کشتی های صید فانوس ماهی ها غذای ماهیان دیگر را صید می کنند و برای ذخایر ما مضر است، در حال بررسی علمی هستیم و در صورت اثبات آن با این مورد مقابله خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه به دنیال ساماندهی لنج ها و صیادان بدون مجوز هستیم، تصریح کرد: اگر مردم همکاری کنند دولت در استان تلاش می کند به گونه ای ساماندهی کند که معیشت صیادان دستخوش بحران نشود.

مقام عالی دولت در هرمزگان با تاکید بر اینکه نظارت بر کشتی های صیادی ضعیف است، ابراز کرد: گزارش اولیه ای از نحوه صید کشتی ها در آب های خلیح فارس به وزیر جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

همتی خاطرنشان کرد: برای هفته دولت در سال ۹۷ تعداد ۸۲۱ پروژه با اعتبار هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوایم یک نشاط و شادابی خوبی با انعکاس این فعالیت ها در سطح استان و در بین مردم داشته باشیم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در حوضه آب مردم دغدغه هایی دارند، افزود: اقدامی را با وزارت جهاد کشاورزی بررسی و ۲۰۰ پروژه آبخیزداری را مطالعه کردیم؛ نزدیک به صد و ۶۰میلیارد تومن اعتبار برای این ۲۰۰ پروژه در نظر گرفتیم، تاکنون نزدیک صد پروژه به پیمان کارها واگذار شده است، این ۲۰۰ پروژه را تا پایان سال مالی ۹۷ به بهره برداری می رسانیم.

همتی با اشاره به اینکه ۱۰ سد دیگر نیز در سطح استان در حال تاسیس است، خاطرنشان کرد: مذارکاتی با وزیر نیرو و مدیرعامل آب و فاضلاب کشور داشتیم و جا انداختیم و از ما پذیرفتند که تامین آب شرب بندرعباس، غرب بندرعباس و بندر خمیر را که هم اکنون بر سد استقلال میناب و شمیل و نیان است قطع کنیم، این را از ما پذیرفتند و تا پایان سال ۹۸ این اقدام صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه دولت آب را از بخش خصوصی در حوزه آب شیرین کن ها می خرد و با قیمت بسیار پایین تر به مردم می دهد، افزود: در کنار آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی وزارت نیرو را مجاب کردیم تا دولت تضمین خرید از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی را هم داشته باشد و این اقدام بسیار بزرگی بود، باید برای تضمین خرید سال آینده پیگیری های لازم را انجام دهیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه وضع آب روستاهای جزیره قشم خوب نبوده، هرچند در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شده اما اکنون برخی روستا‌ها در ماه یک روز سهمیه دارند، تصریح کرد: یکی از توافق های جدیدی که داشتم خرید ۹ هزار مترمکعب دیگر از آب شیرین کن مپنا قشم برای این روستاهاست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.