صفحه اصلی / استان ها / فارس / کاهش ۱۷ درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید
کاهش ۱۷ درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید

کاهش ۱۷ درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد که در سال زراعی آتی ۱۷.۲ درصد کشت گندم در این استان به کشت کلزا تغییر خواهد کرد.

«گندم»

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمدمهدی قاسمی» سه‌شنبه ۳۰ مرداد در همایش برنامه‌ریزی کشت شتوی و آموزش مروجین پهنه‌بندی، گفت: از آنجایی که تأمین امنیت غذایی و دستیابی به پایداری تولید بر عهده بخش کشاورزی بوده و در شرایط فعلی ابر چالش خشکسالی حاکم بر جامعه، بخش کشاورزی را بیش از هر بخش دیگری در گیر کرده، تمرکز بر کاهش مصرف آب و برنامه ریزی در این زمینه ضروری است.

او گفت: وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور در تأمین روغن خوراکی به خارج، خروج بیش از ۵ میلیارد دلار ارز کشور و تأمین نشدن روغن با کیفیت مطلوب، کاشت دانه‌های روغنی در یک برنامه ۱۰ ساله با هدف رسیدن به خوداتکایی ۸۰ درصدی در تولید روغن را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

وی با اشاره به این‌که گندم قوت لایموت و محصولی استراتژیک است که در صورت تولید نشدن در داخل کشور گلوگاه تحت فشار قرار دادن از سوی بیگانگان خواهد بود، گفت: براساس تحقیقات یکی از مستعدترین دانه‌های روغنی در پایداری گندم، کلزاست بنابراین قیمت‌گذاری این محصول اساسی به گونه‌ای انجام شده که تولید ۲ تن کلزا معادل تولید ۳٫۵ تن گندم درآمدزایی دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی، در توصیه‌ها و استراتژی کشت و کار، کلزا به‌عنوان یک محصول اساسی در الگوی کشت قرار گرفته که باید مزیت نسبی آن در شرایط اقلیمی مناسب با محصولات صیفی همسان با خود مقایسه شود، گفت: در سال آتی ۱۷.۲ درصد از کشت گندم استان فارس به کشت کلزا اختصاص داده خواهد شد.

وی با بیان این‌که آب‌های زیر زمینی طی سالیان متمادی ذخیره شده و قرار نیست بدون در نظر گرفتن نسل‌های آینده بی‌رویه مصرف شود، افزود: به‌علت ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، از حامیان اساسی  مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز و کنتوردار کردن چاه‌های مجاز هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: به هیچ عنوان کشت شتوی و صیفی پی در پی مورد تایید نیست، با هدف تأمین امنیت غذایی جامعه محصولات جایگزین در الگوی کشت مانند کلزا با اجرای آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

قاسمی با بیان این‌که در تأمین بذر کلزا مشکلی وجود ندارد و تسهیلات سلف کلزا نیز از همین ابتدا پیگیری می‌شود، یادآور شد: با عزمی جزم در توجیه کشاورزان و توسعه کشت کلزا با ارائه بسته حمایتی باید اقدام کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.