سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / نگرانی از تامین آب شرب

نگرانی از تامین آب شرب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره تامین آب شرب اصفهان در صورت کمبود بارش‌های پاییز و زمستان اظهار نگرانی کرد.

آب شرب

به گزارش کسب و کار نیوز حسن ساسانی صبح امروز (سه‌شنبه) در اجلاس شورای اسلامی استان اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی جاری ٧۵٠ میلیمتر بوده و سال گذشته ١۴٠٠ میلیمتر بوده. امروز ٢١٩ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود وجود دارد.

وی‌ ادامه داد: صنایع بزرگ اصفهان ملزم به استفاده از پساب شده اند. ذوب آهن و مجتمع فولاد هزینه زیادی برای دستیابی به فاضلاب شده‌اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: آبی که برای باغات غرب اصفهان رها شد به سختی در بستر حرکت کرده و بخش زیادی از آن به خاک نفوذ می‌کرد. همین مسأله باعث شده است که همه آب به باغات نرسد. 

ساسانی گفت: در خصوص بحران آب و چاه‌های اضطراری همه درخواست‌های ارسال شده مجوز گرفته است. این چاه‌ها برای مدت محدود فعال خواهد بود و بعد از عبور از این بحران از مدار استفاده خارج خواهند شد. 

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آب زیرزمینی ناچار هستیم برداشت‌های کشاورزان را کاهش دهیم و باید بپذیریم آب وجود ندارد. امروز سرمان به سنگ خورده است. همه مشکلات ناشی از بی انضباطی در برداشت آب بوده است. شاید این مسأله برای ما درس عبرتی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آب منطقه‌ای به مسائل گردشگری وارد نشده و این مسأله در شرح خدمات این سازمان قرار نمی‌گیرد. ساختمانی که در کنار سد ساخته شده است جنبه اداری داشته و با شکایتی که علیه این سازه انجام شده حکم تخریب گرفته است. 

ساسانی گفت: ٣٠ میلیون متر مکعب آب رها شده نشان دهنده تلاش استاندار است که برای باغات به سختی تخصیص پیدا کرد. این آب به هیچ عنوان به صنعت تخصیص پیدا نکرد و توانست ٨٠ درصد باغات را مشروب کند. ریسک تامین آب شرب را برای جلوگیری از نابودی باغات پذیرفتیم. 

وی ادامه داد: منابع آب زیرزمینی در یزد کاملا از بین رفته است. می‌توان جمعیت یزد را در سرانه مصرف روزانه ضرب کرده و نیاز شرب یزد را محاسبه کرد. در سال‌های اخیر همه آبی که به یزد می‌رود تنها برای شرب استفاده می‌شود. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آب یک مسأله ملی است. همه تلاش داریم حداقل خسارت به خصوص به کشاورزان برسد. صنعت کژدار و مریض کار خود را انجام داد و قشری که بیشترین آسیب را شاهد بود، کشاورزان بودند. 

ساسانی افزود: کونتورهای آب بر روی چاه‌ها که حدود سه میلیون تومان بود امروز به ١٠ میلیون تومان رسیده است و باید برای تامین این مبلغ چاره‌ای اندیشیده شود. 

وی ادامه داد: اگر بارش‌های پاییز به موقع آغاز نشود حتی برای تامین آب شرب ۵ میلیون نفر نیز ممکن است با مشکل روبه‌رو شویم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.