صفحه اصلی / استان ها / همدان / مساجد باید مردمی اداره شود

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل اوقاف همدان:

مساجد باید مردمی اداره شود

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: اوقاف فقط در انتصاب هیئت امناهای مساجد نقش دارد و اداره آن به عهده مردم است.

مسجد

مرتضی نظری‌افلاک در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختیارات و وظایف اوقاف در امور مساجد اظهار کرد: اوقاف در سه حیطه موقوفات، بقاع متبرکه و قرآن فعالیت دارد و متولی مساجد نیست و فقط انتصاب هیئت امناهای مساجد بر عهده اوقاف است و در امور مساجد ورود نمی‌کند چرا که امور مسجد بر عهده خود هیئت امناها و مردم است و باید مردمی اداره شود.

وی درباره مبالغی که برای بازسازی در اختیار مساجد قرار می‌دهند، عنوان کرد: در کمیته برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها مبالغی برای مساجد تعیین می‌کنند و به سازمان برنامه و بودجه می‌فرستند و اوقاف تنها مبالغ را بین مساجد توزیع می‌کند.

نظری‌افلاک با اشاره به سامانه تدارکات الکترونیک دولت خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال قبل سامانه ستاد از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد که طبق آن همه دستگاه‌ها مجازند کوچکترین خرید را در آن ثبت کنند و خریدهای دیگر مانند گذشته نیست که فاکتور گرفته و تحویل داده شود بلکه شرکت هوشمند یا نوین رایانه قیمت‌هایی را برای اجناس تعیین می‌کند و با کمترین قیمت پیشنهادی اجناس خریداری می‎‌شود.

وی با اشاره به مشکل فعلی آبادسازی مساجد پیشنهاد کرد: اعتبارات تخصیص یافته به مساجد به جای تزریق به چند مسجد و انجام چند ریز پروژه، در اختیار یک مسجد قرار گیرد تا کار عمرانی آن به اتمام برسد سپس سال بعد مبلغ تخصیصی به منظور تکمیل امور اندک شود و بدین ترتیب مساجد یکی از دیگری آباد می‌شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به مساجدی که به یک قدرت مالی وصل هستند، گفت: برخی مساجد به یک منبع و قدرت مالی وصل هستند و کمک‌های مردمی قابل‌توجهی را هم دریافت می‌کنند اما بحث ما مساجد واقع در مناطق محروم که حتی سقف درست و حسابی هم ندارند و روستاهایی با ۲۰ خانوار که حتی فاقد مسجد هستند، است.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مبلغ قابل‌توجهی از اعتبارات تخصیص یافته به مساجد را به هیئت امنای این مساجد بپرداخته شود تا تمام امور عمرانی این دست از مساجد انجام گیرد.

نظری‌افلاک با اشاره به اینکه آبادسازی مساجد تا به حال بر عهده مردم بوده است، اعلام کرد: دولت کمکی به مساجد نمی‌کند و همین مساجد باشکوهی را هم که می‌بینم نتیجه کمک‌های مردمی است و زمانی قرار بود امور مربوط به مساجد را بر دوش بخشی از دولت بیندازند که نشد و البته کار درستی هم نبود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.