به گزارش کسب و کار نیوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مرتضی موسویان روز سه شنبه در نخستین نشست شورای سیاست گذاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با بیان برخی جزئیات این نمایشگاه، افزود: این رویداد در ۹ بخش اصلی و هفت پاویون با حضور استارت اپ ها و کشورهای عضو سازمان اکو برگزار خواهد شد.
وی افزود: با هماهنگی انجام شده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار داریم در این نمایشگاه شاهد شکل گیری تفاهم نامه ها و قراردادهای کاری بین اپراتورهای تلفن همراه، ناشران دیجیتال و تولید کنندگان محتوای تلفن همراه باشیم.
موسویان با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، اظهار داشت: با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری پاویونی با عنوان ایران ساخت با هدف معرفی اقدامات انجام شده در فضای مجازی برای حمایت از کالای ایرانی در نظر گرفته خواهد شد.
** نمایش اپلیکیشن ایران ساخت در نمایشگاه
در ادامه این نشست رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به طراحی و تولید اپلیکیشن ایران ساخت، گفت: اپلیکیشن ایران ساخت با هدف ایجاد نمایشگاهی دائمی برای معرفی و عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان طراحی و تولید شده است.
پرویز کرمی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات نمایشگاهی با هدف حمایت از کالای ایرانی حمایت کرده و با توجه به اینکه بزرگترین نمایشگاه حوزه محتوای دیجیتال در سطح منطقه نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال است، از اینکه شاهد رشد و بالندگی هر چه بیشتر این مرکز در سطح کشور و منطقه هستیم، خوشحالیم.
** حمایت از استارت اپ های داخل با حضور سرمایه گذاران خارجی در نمایشگاه
در ادامه این نشست قائم مقام دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال از تشکیل کمیته بین المللی این نمایشگاه با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه فرهنگی اکو، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت که این کار برای نخستین بار در طول دوره های گذشته انجام می شود.
محمد صادق افراسیابی در ادامه به ویژگی های مختلف این دوره نمایشگاه نسبت به دوره های قبل اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی های خاص این نمایشگاه، دعوت دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در نمایشگاه برای حمایت از استارت اپ های داخلی است.
** ایجاد اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو
نماینده موسسه فرهنگی اکو نیز از ایجاد اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو در آستانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال خبر داد و گفت: با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و نمایندگان صنفی ناشران دیجیتال به زودی شاهد ایجاد اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو خواهیم بود.
مجتبی مشیری ابراز امیدواری کرد که تمام کشورهای عضو سازمان اکو در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال حضور پررنگی داشته باشند.
در این نشست مدیران و دبیران اجرایی کمیته های تلفن همراه، پایگاه های اینترنتی، محتوای دیجیتال، دانش دیجیتال، استارت اپ ها، بازی و هنرهای دیجیتال، کودک و فضای مجازی و بین الملل به ارائه برنامه های خود برای دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال پرداخته و بر طراحی برنامه هایی با هدف حمایت از بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه تاکید کردند.
** نمایشگاه رسانه های دیجیتال در یک نگاه
به گزارش کسب و کار نیوز، در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه های داده ورزی و همچنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گستردهی دادهها، موجب تحولات بنیادین در رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری گردیده است.
ابزارهای حاصل از این فناوری، هم شیوه های ایجاد و نشر بسیاری از آثار فرهنگی و هنری را دگرگون ساخته و هم رسانه ها و اشکال تازه ای در این آثار پدید آورده است. سرعت و وسعت دامنه انتشار، جذابیت، تنوع و حجم محتوای قابل نشر توسط این ابزار تا اواخر قرن گذشته میلادی، خارج از تصورات ذهنی ارباب رسانه ها بوده است.
رسانه های جدید از سویی با ایجاد بستر نشر آسان و گسترده محتوا و تعامل دوسویه نافذ و فراگیر در مقیاس جهانی، فرصتی استثنایی برای انتشار و تبلیغ فرهنگ و ارزش های نظام جمهوری اسلامی میان جهانیان پدیدآورده و از سوی دیگر فرهنگ ملی و دینی را با سیل عظیم فرهنگ بیگانه مواجه ساخته است؛ این تعامل دو سویه، هویت و ارزش های فرهنگی و حتی زبان ملی کشور را در معرض هجوم قرارداده است. پدیده های نوظهور مبتنی بر فنآوری نوین ارتباطات و اطلاعات نیز اگرچه امکان انجام سهل بسیاری از امور و ارتقای قابلتوجه بهرهوری را فراهم آورده است، اما به نوبه خود با دگرگون ساختن بسیاری از قراردادها و روابط اجتماعی، تأثیراتی عمیق بر فرهنگ عمومی گذاشته و بستری مناسب برای بروز ناهنجاری ها و جرایم دیجیتال فراهم آورده است.
رسانه دیجیتال رسانه ای است که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر می باشد. و شامل: رسانه های برخط مبتنی بر شبکه ، نظیر شبکه جهانی اینترنت، سرویس های مخابراتی از قبیل پیامک(SMS) و پیام چند رسانهای(MMS)، سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث، رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آن ها می باشد.
نمایشگاه های رسانه دیجیتال با اهداف جریان سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملّی و اسلامی در حوزه رسانههای دیجیتال،ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور، فراهم کردن فضای همدلی و هم افزایی میان پدید آورندگان آثار در حوزهی رسانههای دیجیتال، توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه وابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور،حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکلها و شرکتهای فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال، بستر سازی و فراهم نمودن زمینهی لازم جهت تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه محتوای دیجیتال، ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانه های دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی دراین صنعت، ارتباط و تعامل با مراکز بینالمللی دارای تکنولوژی در حوزه رسانه های دیجیتال به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولید شده در داخل کشور و فراهم نمودن بستر لازم برای توسعه صادرات نرم افزارهای رایانه ای برگزار شده و برگزار خواهند شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۷۰۱