صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / وابستگی خارجی در تولید واگن غیرخودکشش از ۲۰ درصد کمتر شد
وابستگی خارجی در تولید واگن غیرخودکشش از ۲۰ درصد کمتر شد

مدیرعامل رجا در پاسخ به ایرنا

وابستگی خارجی در تولید واگن غیرخودکشش از ۲۰ درصد کمتر شد

مدیرعامل شرکت حمل و نقل شرکت ریلی رجا گفت: اکنون در تولید واگن های غیرخودکشش کمتر از 20 درصد وابستگی به خارج از کشور وجود دارد.

«محمد رجبی» عصر یکشنبه در حاشیه آیین آغاز به کار شرکت «نوین صنعت رجا» در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در تولید واگن، وابستگی ها به خارج متناسب با نوع واگن ها متفاوت است.
به گفته این مسوول، در انواع خودکشش که بیشتر واگن های پرسرعت کشور را تشکیل می دهد، بیشترین میزان وابستگی به خارج وجود دارد و شرکت های نظیر «زیمنس» آلمان تامین کنندگان اصلی قطعات آن به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در این زمینه هر چند وابستگی ها را به حداقل رسانده ایم اما هنوز به معنای خودکفایی نیست.
«برای نمونه بیش از ۱۰ سال است سیستم ترمز واگن ها در داخل کشور تولید می شود که البته به ارتقا نیاز دارد».
وی تصریح کرد: در فضای رقابتی حمل و نقل نیازمند ارتقای خدماتیم که بدون بهره مندی از تسهیلات مالی با نرخ بهره کم امکانپذیر نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، به ماشین ریلی فاقد کشنده که برای حمل بار یا مسافر با یک لکوکوتیو کشیده می شود و قابلیت اتصال و انفصال برای تشکیل و تفکیک قطار را داشته باشد، واگن گفته می شود.
واگن خودکشش ریلی نوعی از واگن است که تجهیزات مربوطه خودکشش شامل موتور، سیستم انتقال قدرت و مدار کنترل دستی یا ریموت را دارد.
ناوگان مسافری خودکشش شامل انواع ترن ست ها، ریل باس ها، ترامواها و غیره می شود.

** قیمت بلیت قطارهای حومه ای بر پایه سال ۱۳۹۴ است
مدیرعامل رجا در پاسخ به پرسشی درباره قیمت بلیت قطارهای حومه ای یادآوری کرد: قیمت این بلیت ها بر پایه سال ۱۳۹۴ است؛ در حالی که هزینه های عملیاتی در ۲٫۵ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.
رجبی اضافه کرد: قیمت بلیت ها در قطارهای حومه ای به طور متوسط سه هزار تومان در هر ۱۲۰ کیلومتر مسافت است که ناچیز بوده و نمی تواند پوشش دهنده هزینه ها باشد.
این مسوول تاکید کرد با وجود افزایش دستکم ۳۷ درصدی هزینه ها در بخش حمل و نقل مسافری در سال های گذشته، درآمدها به طور تقریبی ثابت مانده است.
«در سال های گذشته بازده واگن های خودکشش این شرکت بیش از ۴۵ درصد افزایش یافت».

** نوسازی کامل ۲۶۰ واگن
مدیرعامل شرکت حمل و نقل شرکت ریلی رجا گفت: در سال های گذشته با حمایت سازمان تامین اجتماعی ۲۶۰ واگن به صورت کامل بازسازی شد که ۷۷ مورد آن در ۲ سال گذشته بود.
وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته برای نوسازی ناوگان، ۴۰۰ واگن کهنه و فرسوده از دور خارج شد و با توجه به جلساتی که با معاون اول رییس جمهوری برگزار کردیم امیدواریم یارانه مربوط را در این زمینه دریافت کنیم.
وی همچنین از خرید ۵۴ واگن نو از شرکت های پلور سبز و واگن سازی اراک در سال های گذشته خبر داد و گفت: در ماه های آینده ۱۵ واگن نو به چرخه حمل و نقل رجا افزوده می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، شانزدهم مردادماه مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: همه واگن های مسافری شرکت رجا با عمر بیش از ۳۰ سال در یک برنامه مدون در چرخه بازسازی و تعمیر اساسی قرار دارند.
به گفته رجبی، پارسال ۳۹ دستگاه واگن تولید داخل به ناوگان این شرکت افزوده شد و قرار است تا یک ماه آینده ۱۱ دستگاه واگن مسافری جدید ساخت شرکت واگن پارس تحویل رجا شود.
حمایت از خودکفایی در تولید و توانمندسازی همه بخش های راهبردی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.
اکنون حدود ۲۲۰۰ واگن مسافری ۱۱ شرکت ریلی در ۱۳هزار کیلومتر از خطوط ریلی کشور سیر می کند و سالیانه بیش از ۲۵میلیون مسافر با این قطارها در مسیرهای مختلف جابجا می شوند.
طبق برنامه ششم توسعه، باید در شبکه ریلی کشور سهم جابجایی بار ۳۰درصد و مسافر ۲۰درصد افزوده شود؛ به شکلی که در سال ۱۴۰۰ آمار مسافر جابجا شده با قطار باید به ۱۰۳میلیون نفر برسد که سهم قطارهای حومه ای ۵۱ میلیون و قطارهای بین شهری ۵۲ میلیون نفر خواهد بود.

اقتصام*۳۰۶۵*۳۰۶۱*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.