صفحه اصلی / اسلایدر / دریافت ارز از گردشگران خارجی در هتل ها
دریافت  ارز  از گردشگران خارجی  در هتل ها

نوسانات نرخ ارز به تعديل نيروها و ضرر و زيان هتل‌ها منجر شد

دریافت ارز از گردشگران خارجی در هتل ها

نوسانات ارزي ديگر بر تمام صنايع و بازارها سايه افكنده و موجب ضرر و زيان و خسارت‌هاي بسيار براي صاحبان صنايع و كسب‌وكارها شده است. در اين ميان صنعت هتلداري نيز به عنوان يكي از مهم‌ترين صنايع در كشور تحت‌تاثير نوسانات ارزي متحمل خسارت‌هاي بسيار شده و گردانندگان هتل‌ها در اقدامي مجبور به تعديل نيروهاي خود شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین شرایط کنونی اقتصاد در کنار نوسانات نرخ ارز سبب شده میزان گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، بسیار کاهش یابد و درآمدهای ارزی حاصل از این راه را کاهش دهد. صنعت گردشگری نیز تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته، به گونه‌ای که به گفته هتلداران کشور، ادامه این روند تعطیلی هتل‌ها را در پی دارد. در این میان بسیاری از هتل‌های کشور در کنار تعدیل نیروهای خود برای جبران خسارات متحمل‌شده اقدام به دریافت هزینه‌های اقامت گردشگران خارجی به ارز کرده‌اند. هتلداران معتقدند گردشگران خارجی باید هزینه اقامت خود را به ارز پرداخت کنند، چراکه در همه‌جای دنیا این کار مرسوم است و در ایران توانسته‌اند با واحد پول کشور اقامت داشته
باشند.
به گزارش تسنیم، در این رابطه حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس به بخشی از این مشکلات از جمله کاهش گردشگر و کاهش ضریب اشغال هتل‌ها اشاره می‌کند و معتقد است که ادامه این روند ممکن است به تعطیلی هتل‌ها و تعدیل نیرو منجر شود. این موضوع در کنار نوسانات نرخ ارز سبب شده جامعه هتلداران ایران به دنبال طرحی باشد تا بخشی از ضرر هتلداران جبران شود و آن «دریافت ارز از گردشگران خارجی» است. جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران گفته است که قصد دارند پس از بررسی‌های لازم به همه هتل‌ها اعلام کنند که از گردشگران خارجی نرخ ارزی دریافت شود. در حال حاضر براساس مصوبه سازمان میراث فرهنگی نرخ ‌مهمان ایرانی و خارجی در واحدهای اقامتی یکسان است و اگر بنا باشد که هزینه گردشگر خارجی با نرخ ارزی محاسبه شود باید به تصویب دولت و سازمان میراث فرهنگی برسد.

تقاضا برای ارزی شدن دریافت ها از گردشگران خارجی
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران
شرایطی که امروز بر هتل‌ها حاکم است، نامناسب بوده و هتل‌ها در این فصل که فصل مسافرت است در حال ضرردهی هستند. هتلداران در این فصل سال انتظار دارند بتوانند رکود حاکم بر این صنعت را جبران کنند و با رشد مسافرت‌ها و افزایش اقامت در هتل‌ها بتوانند درآمدزایی کنند.
با توجه به شرایط اقتصادی ماه‌های اخیر اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه شاهد ضرردهی بسیاری از هتل‌ها هستیم. به همین دلیل هتلداران سعی دارند با کاهش هزینه‌های خود تا جایی که می‌توانند جلوی ضرر و زیان را بگیرند و به همین دلیل اقدام به تعدیل نیرو به دلیل مشکلات مالی کرده‌اند. هزینه‌ها به‌شدت افزایش یافته و همین موضوع باعث شده حاشیه سود درآمد هتل‌ها کم شود و نتوانند حقوق و دستمزد کارکنان خود را بدهند. بنابراین به این اقدام روی آورده‌اند.
از طرف دیگر شاهد هستیم که موضوع مالیات هم صنعت هتلداری را تهدید می‌کند، چراکه سازمان امور مالیاتی به‌شدت نسبت به هتل‌ها سختگیری می‌کند و البته رفع چنین مشکلاتی خارج از اراده سازمان است، اما برخی دیگر از مشکلات را می‌توان به راحتی برطرف کرد.
موضوع دیگری که لازم است به آن پرداخته شود تقاضای هتلداران مبنی بر ارزی شدن دریافت‌ها از گردشگران خارجی است. در شرایط ارزی کشور، صاحبان هتل‌ها تقاضا دارند بهای اتاق‌ها برای گردشگران خارجی به صورت ارزی محاسبه و دریافت شود. همه‌جای دنیا نرخ هتل‌ها برای گردشگران و ‌مهمانان خارجی به صورت ارزی است، اما در ایران این اتفاق تاکنون رخ نداده و این مساله با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلاتی را برای هتل‌ها به وجود آورده است. در این رابطه به تازگی مذاکراتی را با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته‌ایم تا از این پس نرخ هتل‌ها برای ‌مهمانان خارجی ارزی محاسبه و دریافت شود و اطمینان می‌دهیم اگر این اتفاق رخ دهد قطعا رضایتمندی گردشگران خارجی را در پی دارد. داخلی تامین می‌شود به دلیل قیمت تمام‌شده بالای نان برای تمام مردم مقرون‌به‌صرفه نیست و همه نمی‌توانند از تولید داخل که شهره جهان است، استفاده کنند.

چاره‌جویی برای جبران خسارت‌های واردشده به صنعت هتلداری
مجتبی مونسی، کارشناس هتلداری
نوسانات نرخ ارز بر تمام بازارها تاثیر گذاشته و متاسفانه صنعت هتلداری نیز از این وضعیت در امان نمانده است. افزایش نرخ ارز موجب شده بسیاری از هتل‌ها نیروهای خود را تعدیل و چند پست را همزمان به یک نفر واگذار کنند تا بخشی از خسارت‌های واردشده جبران شود. در برخی از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در تهران و کلان‌شهرها که گردشگران خارجی بیشتری در آنها رفت و آمد دارند نیز موضوع دریافت ارز را به جای واحد پول کشور در ازای هزینه‌های اقامت داریم. هتلداران در هفته‌های اخیر اقدام به دریافت ارز از گردشگرانی می‌کنند که هتل‌های مورد نظر را برای اقامت انتخاب کرده‌اند و این تصمیم بدون بررسی و دخالت مسئولان گرفته شده و البته این موضوع چاره‌جویی برای جبران خسارت‌های واردشده به صنعت هتلداری بوده است.
هرچند دریافت ارز را در دستور کار هتلداران مشاهده می‌کنیم، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که ورودی گردشگر خارجی به کشورمان اصلا در حدی نیست که این ارزهای دریافتی بتواند جبران خسارت را در حد کم هم انجام دهد. با شرایط اقتصادی پیش‌آمده در ماه‌های اخیر از میزان گردشگران خارجی هم که به ایران سفر می‌کردند، کاسته شده و درآمدهای ارزی که از این مسیر حاصل می‌شد را تحت‌تاثیر قرار داده است. اگر تصمیم بر این است که دریافت هزینه‌های اقامت گردشگران خارجی براساس ارز باشد در ابتدا باید این امر به تایید و تصویب دولت و سازمان میراث فرهنگی برسد. این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. در مرحله بعدی باید شرایطی فراهم شود تا ورود گردشگران خارجی به کشور افزایش پیدا کند و در حال حاضر ورودی گردشگران به کشور ناچیز است و آنقدر نیست که حتی اگر هزینه‌های اقامت آنها هم با ارز محاسبه و دریافت شود جبران خسارات و ضرر و زیان‌ها شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.