صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / باغ ایرانی سعدآباد مرمت و بازسازی می شود
باغ ایرانی سعدآباد مرمت و بازسازی می شود

چند خبر از میراث فرهنگی

باغ ایرانی سعدآباد مرمت و بازسازی می شود

پروژه مرمت و بازسازی باغ ایرانی، واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سعدآباد، این باغ در کنار باغی اروپایی در ضلع جنوبی موزه ظروف سلطنتی قرار دارد.
در این دو باغ که متعلق به سال ۱۳۵۰، (دوره پهلوی دوم) می باشند، تلفیق بسیار زیبایی از دو باغ ایرانی و اروپایی با ویژگی های منحصر به فرد هر کدام مشاهده می شود.
باغ ایرانی نوع خاصی از معماری و ساختار باغ و کاخ می باشد که با طراحی زیبا و چشم نواز، گلها و گیاهانی از نژاد ایرانی و آبهای روان در وسط آن، نمادی از معماری تاریخی و فرهنگی ایران زمین را به تصویر می کشد.
در باغ ایرانی که به طور عمده در فلات ایران و مناطق پیرامونی متأثر از فرهنگ آن رواج داشته ‌است، جریان زندگی را می توان دید.

**ساماندهی حفاظتی، شست و شو و حفاظت پیشگیرانه فرشها و دستبافت های بومی سعدآباد
پروژه ساماندهی حفاظتی و شست و شو همراه با حفاظت پیشگیرانه فرشها و دستبافت های بومی یکی از مخازن مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، با طرح و نظارت واحد حفاظت و مرمت این مجموعه آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی سعدآباد؛ این پروژه که از امروز ۲۷ مرداد ماه آغاز شده و تا ۳۰ مرداد ادامه خواهد داشت، در راستای طرح های حفاظت پیشگیرانه و ساماندهی حفاظتی نگهداری آثار مخزنی است.
عملیات صورت گرفته بر روی فرش ها پیش از شست و شو شامل: آسیب شناسی و شناسایی عوامل بیولوژیکی، آفت زدایی به روش تدخینی و تهویه پس از ۷۲ ساعت، استحکام بخش موردی و مورد نیاز، غبار روبی با دستگ های وکیوم تخصصی با فشار مکش قابل تنظیم، تست های جابجایی رنگ الیاف، اندازه گیری PH و … می باشد.
فرش های مذکور پس از شست و شو به روش علمی و خشک شدن توسط محمد حسین سیف استاد مرمت فرش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان، به صورت رولی با پوشش های پارچه ای بسته بندی و پس از انتقال به مخزن ضدعفونی شده با لحاظ موارد حفاظت پیشگیرانه چیدمان خواهد شد.
تهیه و تنظیم شناسنامه تخصصی حفاظتی – مرمتی مشتمل بر اطلاعات تاریخی، هنری، نوع، تکنیک، محل بافت و بعضاً هنرمند بافنده توسط اساتید دانشگاهی متخصص فرش و دستبافت های بومی از دیگر مواردی است که در این پروژه انجام خواهد شد.
بازدید از پروژه ‘ساماندهی حفاظتی، شست و شو و حفاظت پیشگیرانه فرشها و دستبافتهای بومی سعدآباد'، برای عموم در بخش حریم تعیین شده حفاظت فیزیکی آزاد است و کلیه پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان می توانند در روزهای یاد شده به مسیر همجوار ساختمان بولینگ به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه نمایند.

** دومین شماره از فصلنامه داخلی سعدآباد منتشر شد
دومین شماره از فصلنامه داخلی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ویژه تابستان ۱۳۹۷، انتشار یافت.
به گزارش روابط عمومی سعدآباد؛ این فصلنامه به همت واحد پژوهش مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و با همکاری متخصصین و کارشناسان این مجموعه و سازمان میراث فرهنگی کشور تهیه گردیده که شامل ۱۵ عنوان مقاله در محورهای پژوهشی مرتبط با سعدآباد، مطالعات موزه ای، تاریخی، هنری، علمی و … در۹۰ صفحه می باشد.
فصلنامه سعدآباد، در فروردین ماه سال جاری، با هدف ارتقاء منابع مکتوب و محتوی پژوهشی قابل ارجاع در حوزه های پژوهشی مجموعه سعدآباد، فعالیت خود را آغاز نمود.
نسخه های الکترونیکی این نشریه در وب سایت مجموعه سعدآباد به نشانی: www.sadmu.ir و نسخه چاپی آن در واحد پژوهش و کتابخانه سعدآباد در دسترس عموم علاقمندان و پژوهشگران قرار دارد.
محققان و پژوهشگران حوزه های مطالعات تاریخی، هنری، موزه داری و … می توانند در راستای پیشرفت و بقای این فصلنامه، مقالات و پژوهش های خود را جهت انتشار در شماره های آتی این مجله به نشانی Researchcenter.sadmu@gmail.com ارسال نمایند.
فراهنگ ** ۱۰۸۵** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.