صفحه اصلی / استان ها / قم / ۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۷ درصد جامعه است
۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۷ درصد جامعه است

۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۷ درصد جامعه است

کارشناس مسایل راهبردی با بیان اینکه نظام اقتصادی سالم باید به تولید پاداش بدهد و نه سوداگری و معامله، گفت: در حال حاضر این نظام اقتصادی برعکس عمل می کند، باید کاری کنیم که سود تولید بیش از سود دلالی باشد.

سپرده گذاری

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدیاسر جبرائیلی عصر امروز در نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) با اشاره به ظرفیت عظیم هیات ها در کشور گفت: مساله مطالبه گری و نقطه مقابل آن یعنی بی تفاوتی ریشه در مسئولیت و نقطه مقابل آن، یعنی بی مسئولیتی دارد؛ این مسئولیت را می توان حول محور انقلاب و ولایت و…دانست، امروز و به اقتضای مقطعی از حرکت ملت ایران، مطالبه گری در قلب این مسئولیت قراردارد.

کارشناس مسایل راهبردی بیان کرد: انقلابی گری و ولایت مداری، غیر از ایمان به قلب و بیان زبانی نیازمند عمل جوارح نیز هست که اگر این سه رکن محقق نشود تفاوتی میان فرد مدعی وغیر انقلابی نیز وجود ندارد.

وی گفت: امروزه باید به دنبال عملی باشیم که ما را واجد عنوان انقلابی می کند، مسئولیت ایمان به انقلاب اسلامی وولایت فقیه باید در عرصه عمل به منصه ظهور برسد، در این راستا باید درک درستی نسبت به شرایط حاضر داشته و وظیفه خود را بداند.

جبرائیلی اظهارکرد: بدون در نظرداشتن این راهبرد، نه فقط حیات بشری بلکه هر پروژه بشری به شکل خاص، بدون معنی خواهد بود، اگر میخواهیم به کشف مسئولیت خود برسیم باید حرکت گذشته و حال و آینده انقلاب را در کلام امام و مقام معظم رهبری توجه کنیم.

وی تصریح کرد: براندازی رژیم طاغوتی، تاسیس نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و سپس رسیدن به تمدن اسلامی پنج مرحله ای هستند که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند، باید با شناخت این جریان به مسئولیت خود توجه کنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کردند که دولت اسلامی یعنی کارگزاران نظام اسلامی باید  جهت گیری اجتماعی و فردی و رابطه خود با مردم را با معیارهای اسلامی تطابق بدهند.

وی گفت: در این میان باید متناظر با کارکرد هر دستگاه مبانی اسلامی را از فقه بگیریم و طرح هایی را نیز آماده کنیم و به دست اجرا بسپاریم؛ اشکال این رویکرد آن است که وقت زیادی باید صرف این کار کنیم و ثانیا همین آموزه ها ممکن است در آینده محل اختلاف باشد؛ در این میان معتقدیم رفتن به سراغ چنین رویکردهایی حاصل نگاه تشریفاتی به مساله ولایت فقیه و ایمان بی عمل نسبت به ولایت فقیه است.

جبرائیلی اظهارکرد: استخراج اهداف، رویکردها و باید و نبایدهای حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و… بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب بسیار کارگشا است و قطعا اگر می خواهیم راه نجات را طی کنیم باید این مسیر باید و نباید های رهبری را رعایت کنیم.

کارشناس مسایل اقتصادی و سیاسی کشور بیان کرد: علم و فقه و اردات به امام حسین(ع) باید با هم ارتباط داشته باشد و نیازهای گفتمان انقلاب اسلامی را رفع کند؛ نباید این سه حوزه را به شکل انحصاری دنبال کنیم.

وی گفت: نگاهی که حوزه را صرفا برای علم و حوزه می خواهد و میگوید که حوزه نباید رویکرد سیاسی هم داشته باشد، مرجعی که همیشه دغدغه مند مسایل سیاسی و اقتصادی مردم است را نیز مورد حمله قرار می دهد، اگر علم ها و آگاهی ها و اعتقادها با عمل امروز ما مطابقت نداشته باشد هیچ مشکلی از ما حل نمی شود.

تلاش برای دولت سازی اسلامی را از هیات های مذهبی آغاز کنیم

جبرائیلی اظهارکرد: باید تلاش برای دولت سازی اسلامی را از هیات های مذهبی آغاز کنیم زیرا این هیات ها بودند که پایه های انقلاب را بنا کردند و پشت سر امام قرار گرفتند و نظام سلطنتی را برانداختند، چرا از این ظرفیت برای پیش قراولی برای شکل دهی به جریان و گفتمان انقلاب اسلامی و دولت سازی اسلامی استفاده نمی شود.

وی تصریح کرد: کسانی که از وسعت بخشیدن به ظرفیت انقلاب اسلامی طفره بروند در مقابل خداوند و امام و شهدا مسئول هستند، عملکرد دیروز و امروز خود را باید با اوامر و مطالبات رهبر معظم انقلاب بسنجیم؛ فلسفه اینکه رهبر انقلاب مساله ای را به شکل عمومی مطرح می کنند، پیگیری عمومی مردم توسط امت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری می خواهند که این مسایل را از مسئولان بخواهیم و اگر تلاش نکردیم باید کلاه خود را قاضی کنیم که آیا تفاوتی با مسلمان دائم الصوم منکر ولایت فقیه داریم یا خیر؟ اگر تلاشی نکردیم باید بدانیم تنها تفاوت ما با آنها این است که ما دشمن ولایت نیستیم.

کارشناس مسایل راهبردی کشور بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که مشکلات اقتصادی ما مشخص است و راهکار مشخص هم دارد، قیمت دلار که در اندیشه اقتصادی آن را یک قیمت کلیدی می دانند و به خاطر وابسته بودن نهادهای تولیدی ما به بخشی از واردات روی همه چیز اثر می گذارد شرایط خاصی دارد.

۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۷ درصد جامعه است

وی گفت: بیشترین تورم ها در زمانی ایجاد شده است که قیمت ارز افزایش پیدا می کند، دلار از سال قبل گران شد تا به قیمت امروز رسید، این مساله پیش از اعمال تحریم ها بود، برخی آن را روانی می دانند ولی باید بدانید که دولت فعلی نقدینگی را ۴۶۰هزار میلیارد تحویل گرفت و امروز به ۵۸۰هزار میلیارد رساند، ۷۰ درصد سپرده های کشور در اختیار ۷ درصد جامعه است که این افراد ممکن است بنابه مصلحت اقتصادی خود در بازارهای دیگر حضور یابد.

جبرائیلی اظهارکرد: این اتفاقی که در بازار ارز رخ داد به این دلیل بود که نقدینگی محبوس در بانک به فضایی که امکان سوداگری داشت وارد شد و به همین دلیل دولت دچار کمبود منابع ارزی می شود و آثارش را در همه ابعاد نشان می دهد.

وی تصریح کرد: نظام اقتصادی سالم باید به تولید پاداش بدهد و نه سوداگری و معامله؛ در حال حاضر این نظام اقتصادی برعکس عمل می کند، صنعت نساجی ایران در سال ۱۳ درصد سود دارد ولی همان فرد می تواند پول خود را در بازارهای دلار و طلا و بانک سرمایه گذاری کند و ده ها برابر سود کند.

باید کاری کنیم که سود تولید بیش از سود دلالی باشد

وی افزود: دولت باید بر فرایندهای اقتصادی اشراف داشته باشد، اطلاعات مالی ما در اختیار دیگران است ولی عجب است که دولت اشرافی روی این حوزه ها ندارد، اگر مالیات دهی در کشور به شکل درست ساماندهی شود هیچ معامله گری به سراغ سوداگری نمی رود، باید کاری کنیم که سود تولید بیش از سود دلالی باشد.

کارشناس مسایل راهبردی بیان کرد: باید کاری کنیم که افراد بدانند با تاسیس یک کارخانه بسیار بیشتر از سرمایه گذاری روی طلا سود می کنند، وقتی از هدایت نقدینگی به تولید سخن می گوییم که منظور ما سخن از کار اجباری نیست بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که این فضا به شکل خودکار در کشور ایجاد شود.

وی گفت: راه دیگر آن است که وقتی مشکل منابع ارزی دارید نباید شرایطی را ایجاد کنید که کالاهای مشابه خارجی وارد کشور شود، سالی ۳۰ میلیارد دلار کالای مشابه خارجی وارد کشور می شود، این واردات کالاهای مشابه اقتصاد را ویران می کند، بازار تولید کننده با اینکار محدود می شود و منجر به رکود و بیکاری و تعطیلی می شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.