صفحه اصلی / اسلایدر / آشفتگی بازار گوشت
آشفتگی  بازار  گوشت

مافياي واردات پشت پرده افزايش قيمت گوشت قرمز است

آشفتگی بازار گوشت

بررسي قيمت كالاهاي اساسي نشان مي‌دهد هر كيلوگرم گوشت طي ماه‌هاي اخير چندين بار افزايش قیمت داشته است.

شایلی قرائی

 در حال حاضر هر کیلو گوشت قرمز تا ۶۰ هزار تومان و گاهی بیشتر از این قیمت خرید و فروش می‌شود. در هفته‌های اخیر نوسانات و افزایش قیمت کالاهای اساسی موجی شده تا مردم قادر به خرید این کالاها نیز نباشند و رکود در بازار حکمفرما شود. امروز در شرایطی قرار داریم که کسی خرید کیسه‌ای برنج ندارد یا در قصابی‌ها صف خرید گوشت تشکیل نمی‌شود. روند افزایشی قیمت انواع گوشت از جمله گوشت قرمز توانسته در کاهش قدرت توان خرید مردم، کاهش مصرف در سبد خانوار و حذف آن از سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمد و اقشار ضعیف تاثیرگذار باشد، به طوری که برخی از خانواده‌ها امکان تهیه این محصول را نداشته باشند. 

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی گفت: در سال گذشته ما به طور متناوب روزانه ۸۰ تا ۹۰ هزار تن واردات داشتیم و این گوشت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شد، اما مشکل این است که بیشتر مردم ایران گوشت‌های وارداتی را قبول ندارند، اما اگر روزی اختلالی در میزان واردات صورت بگیرد مسلما ما در این حوزه دچار بحران می‌شویم. وی گفت: با شرایط پیش‌رو به احتمال زیاد مجبور به افزایش واردات خواهیم بود.
رئیس انجمن صنفی گاوداران نیز در این رابطه با بیان اینکه گرانی گوشت هیچ ارتباطی به قاچاق دام زنده ندارد، بیان کرد: با توجه به نبود کنترل‌های لازم بر بازار گوشت، مافیای واردات با مطرح کردن قاچاق دام زنده چوب لای چرخ تولید می‌گذارند، چراکه آنها می‌خواهند از این آشفتگی بازار بیشترین سود را عاید خود کنند و برای واردات گوشت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بگیرند. مقدسی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی بیان کرد: در روزهای اخیر قیمت جو و یونجه ناشی از سودجویی دلالان و واسطه‌گران با نوسانات چشمگیری در بازار روبه‌رو شده و این درحالیست که مسئولان ذی‌ربط در صورت گرانی نهاده‌ها و گوشت در بازار به سراغ تولیدکنندگان می‌روند و به دلالان به دلیل نبود مکان و عدم دسترسی، کاری ندارند. رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه سودی از گرانی گوشت عاید دامداران نمی‌شود؛ بنابراین گرانی‌های کاذب موجود در بازار اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

دامداران از فروش دام و گوشت خودداری می‌کنند
برزو افتخاری، کارشناس بازار
نوسانات نرخ ارز موجب افزایش قیمت گوشت شده، در حالی که این موضوع ربطی به ارز نداشته و نباید در بازار تشنج قیمتی داشته باشیم. این روزها دلایل زیادی برای سوءاستفاده‌کنندگان در بازار گوشت وجود دارد برای آنکه قیمت آن را افزایش دهند و از آنجایی که گوشت یک ماده خوراکی است و نمی‌توان مدت زیادی آن را احتکار کرد گران‌فروشی علنی برای آن به راه انداخته‌اند تا از این آب گل‌آلود بتوانند جیب‌های خود را پر کنند. نرخ ارز و امتناع دامداران از عرضه دام و فروش گوشت موجب شده افزایش قیمت در بازار وجود داشته باشد. این موضوع البته در تمام بازارها دیده می‌شود، اما مافیای واردات با مطرح کردن قاچاق دام زنده در نظر دارند از این آشفتگی بازار بیشترین سود را عاید خود کنند و چوب لای چرخ تولید بگذارند. در آستانه عید قربان هم این موضوعات مطرح شده تا قیمت دام زنده نیز افزایش پیدا کند. در بازار قیمت هر کیلو گوشت قرمز تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافته، در حالی که در خرید دام زنده قیمت‌هایی وجود دارد که این افزایش قیمت تعجب‌برانگیز است. در شرایط کنونی فروش هر کیلو گوشت به قیمت ۶۰ هزار تومان در قصابی‌ها صدای مردم را درآورده است و همواره در این فروشگاه‌ها صدای اعتراض را می‌توان شنید. هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو دام زنده ۱۵ هزار تومان است که پس از کشتار با احتساب ۱۰ درصد استخوان، هزینه‌های حمل و سود مغازه‌دار نباید بیش از ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان به مشتری عرضه شود در حالی که معلوم نیست به چه علت با نرخ‌هایی بیش از ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این اتفاقات در حالی افتاده که سودجویان می‌خواهند تقصیرات را بر گردن تولیدکننده بیندازند، اما در این بین تولیدکننده مقصر نیست و خود این افراد به دلیل اینکه به دنبال ارز دولتی و ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هستند این داستان‌ها را به راه انداخته‌اند. این قضیه و گرانی‌ها هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد و تنها عوامل توزیع و رانتی که در واردات گوشت وجود دارد، دلیل اصلی گرانی‌های اخیر است. این دلالان با کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا کمبود گوشت در بازار کلید بخورد تا زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز فراهم باشد. بنابراین دلیل دیگری که برای افزایش قیمت گوشت در بازار وجود دارد ناشی از سوءاستفاده برخی واحدهای کشتارگاهی و قصابی‌هاست. دلالان برای اینکه سود این بخش کاهش نیابد، با برخی کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها هم‌دستی کرده و زمینه افزایش قیمت در بازار را ایجاد می‌کنند.

جهش مجدد قیمت‌ها دور از انتظار نیست
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی
جدای از دلایلی که در هفته‌های اخیر موجب افزایش قیمت گوشت در بازار شد نزدیک شدن به عید قربان هم مزید بر این دلایل شده و شاهد هستیم هر کیلو گوشت تا ۶۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. با توجه به اعیاد پیش‌رو، دامداران عجله‌ای در عرضه دام به بازار ندارند، چراکه آنها قصد دارند در عید قربان دام خود را با نرخ‌های بالاتری به فروش رسانند که همین امر موجب شده تا قیمت گوشت در هفته‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گیرد. همچنین با توجه به ازدیاد تقاضا در عید قربان، جهش مجدد قیمت‌ها دور از انتظار نیست.
این در حالیست که این نرخ‌ها با نرخ خرید دام زنده‌ای که از دامدار خریداری می‌شود، همخوانی ندارد و افزایش قیمت گوشت به دلیل وجود سودجویانی است که در این شرایط برای پر کردن جیب‌های خودشان تلاش می‌کنند. بنابراین با توجه به گرانی گوشت در روزهای اخیر و کاهش قدرت خرید خانوار، رکود سنگینی بر بازار گوشت حاکم است. از سوی دیگر با وجود آنکه صادرات دام زنده از کشور ممنوع است و مجوزی برای آن صادر نمی‌شود، اما انگیزه قاچاق دام زنده ناشی از افزایش قیمت دلار به طور چشمگیری برای قاچاقچیان افزایش یافته است. میزان واردات گوشت هم چندان چشمگیر نیست. اگرچه واردات گوشت در حال انجام است، اما میزان آن به حدی نیست که بتواند نیاز بازار را پوشش دهد که ازاین‌رو ستاد تنظیم بازار برای تعادل قیمت در حال تدارک برای افزایش میزان واردات است.
با توجه به آنکه با کاهش عرضه دام ناشی از قاچاق و امتناع دامداران از فروش، بازار از تعادل خارج می‌شود به همین دلیل انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های مسئول مانع قاچاق دام از کشور شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

یک دیدگاه

  1. این چه نفر دیدگاهیه چند ساله کی میره به طرف دامداری وپروار بندی جو ۸۰۰ روکردی ۱۵۰۰ سویا ۱۴۰۰ شده۳۰۰۰ بقیه چیزا رو که نمیگم شیر و که از دامدار قیمت آب نمیگیرن از اون طرف کارخانجات ۵ برابر قیمتی که ا ز دامدار میگیرند به مردم میفروشند دلارم که بالا میره رو همه چی تاثیر میذاره دیگه. برو کارشناسی کن یه مطلبو ببین دامدار چند سالی چقدر سود برده پارسال ۱۰۰میلیون گاو خریدم اومدم ۸ماه این گاوا غذا میدم الان با این بازار که گرون شده سر به سر در نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.