صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / اجرای طرح “مدارس عاری ازپوسیدگی دندان” از مهر/ پیشنهاد برای توزیع سبدغذایی سالم در مدارس

معاون وزیر بهداشت در ایسنا خبر داد

اجرای طرح “مدارس عاری ازپوسیدگی دندان” از مهر/ پیشنهاد برای توزیع سبدغذایی سالم در مدارس

معاون بهداشت وزیر بهداشت از اجرای طرح "مدارس عاری از پوسیدگی دندان" برای دانش‌آموزان مقطع ششم در سراسر کشور، از مهرماه امسال خبر داد.

علیرضا رییسی

دکتر علیرضا رییسی با حضور در ایسنا و بازدید از تحریریه اجتماعی،‌ درباره برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، گفت: گروه هدف اصلی ما در حوزه بهداشت در این سنین قرار گرفته‌اند و اگر بتوانیم برنامه‌های خود را برای این گروه به درستی انجام دهیم، ۹۰ درصد کار انجام شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در این حوزه همکاری خوبی دارد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های برجسته‌ای که در حوزه سلامت دانش آموزان اجرا می‌شود، در حوزه دندانپزشکی است؛ به طوری که در حال حاضر وزارت بهداشت افراد زیر ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده را در این حوزه تحت پوشش قرار داده‌ است.

وی با اشاره به میانگین ۲٫۱ درصدی دندان‌های پوسیده دانش آموزان ایرانی، افزود: از امسال برنامه دیگری به نام «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» برای تمام دانش‌آموزان مقطع ششم اجرا می‌شود. طبق این برنامه که در استان اردبیل به صورت آزمایشی اجرا شد، مراقبان سلامت به صورت فعال این دانش آموزان را شناسایی می‌کنند و در طی یکسال پوسیدگی همه دندان‌های آنها برطرف می‌شود. افزون بر آن سایر اقدامات لازم از جمله ارایه آموزش‌ها نیز برای آنها انجام می‌شود؛ به این ترتیب این دانش آموزان با دندان‌هایی سالم وارد پایه هفتم می‌شوند. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این برنامه به صورت رایگان برای دانش آموزان این مقطع انجام می‌شود، افزود: این دانش آموزان علاوه بر دریافت این خدمات درباره نگهداری از دندان‌های خود آموزش می‌بینند و سال بعد مجددا معاینه می‌شوند. قرار است این برنامه هر سال برای پایه ششم اجرا شود. به این ترتیب بعد از سه یا چهار سال می‌توان گفت دانش آموزان مقاطع بالاتر دندان پوسیده ندارند.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای توزیع سبدغذایی سالم در مدارس 

رییسی در ادامه با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت به آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت تغذیه دانش آموزان، گفت: در این پیشنهاد مطرح کردیم که بوفه مدارس به چند شرکت بزرگ فعال در حوزه صنایع غذایی سپرده شود؛ به این ترتیب نوع غذایی که قرار است در این بوفه‌ها عرضه شود کارشناسی شده و مطابق ذائقه دانش آموزان خواهد بود. در عین حال این سبد غذایی سالم و غنی از مکمل‌ها و پروتئین است.

وی ادامه داد: این بسته غذایی می‌تواند بسته بندی و قیمت مشخصی داشته باشد و در همه بوفه‌های مدارس عرضه شود. در این صورت دانش آموزانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند نیز می‌توانند از این بسته غذایی استفاده کنند و همه دانش آموزان از یک نوع سبدغذایی مصرف می‌کنند. همچنین دولت می‌تواند با این روش به خانواده‌های بی‌بضاعت یارانه بدهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.