سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن انتخاب شدند
نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن انتخاب شدند

نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن انتخاب شدند

«جمشید خانیان» به عنوان نویسنده و «علی اصغر سیدآبادی» در امر ترویج کتابخوانی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (Astrid Lindgren) شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روز سه شنبه در نشست رسانه ای با اعلام نام نامزدهای ایرانی جایزه آسترید لیندگرن، گفت: رویکرد امسال انجمن برای انتخاب و معرفی نامزدها رویکردی نوگرایانه بود.
وی اظهار کرد: عبور از روش‌های سنتی ترویج، اثرگذاری و فراگیری و نیز استمرار ترویج در درون سیستم از جمله مولفه‌های انتخاب مروج کتاب برای معرفی به دبیرخانه جایزه بود.
عموزاده افزود: در بحث نویسندگی نیز با ارجاع به خود جایزه، نگاه انسانی و بازتاب دهنده رنج، مشقت، فقر و آرزوهای کودکان، بومی بودن آثار و وجود موضوعات تجربه شده توسط نویسنده در اثر، کیفیت بیان، زبان قوی، ساختار درست و جهانی داستان و ترجمه و نیز شناخته شدن در کشورهای دیگر ملاک انتخاب بود.
وی گفت: بنابراین برای انتخاب مروج با توجه به بررسی صورت گرفته، علی اصغر سیدآبادی را به عنوان فردی که توانسته کتابخوانی را به طور گسترده در ایران ترویج کند و به موفقیت‌های دست یابد، برگزیدیم.
مخاطب محور بودن، فهم و استفاده عملی از آموزه‌های مبتنی بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی، توجه به سه مولفه کتابخوانی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی، راه اندازی طرح کتابخوانی روستایی و باشگاه های کتابخوانی، طرح «لاک پشت پرنده» و جایزه «گوزن زرد» در امر کتابخوانی را از جمله مولفه های انتخاب سیدآبادی عنوان کرد.
به گفته او سال گذشته به پشتوانه این طرح ۵ هزار باشگاه کتابخوانی در ۱۰۰ شهر و روستای کشور ایجاد شد و ۷۰ هزار کودک و نوجوان ایران با باشگاه کتابخوانی مرتبط شدند که امسال تعداد این شهرها و روستاها به ۸۰۰ رسید و ۵۶۰ هزار کودک در حال حاضر با باشگاه کتابخوانی ارتباط دارند.

**معماری ذهنی خانیان در تک تک آثارش هویداست
دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز به دلایل انتخاب خانیان توسط انجمن اشاره کرد و گفت: کثرت فعالیت های پژوهشی و تحقیقی در مورد آثار خانیان از جمله دلایل این انتخاب است، بیش از ۱۰۰ پژوهش در قالب رساله دکتری و پایان نامه و مقاله‌های علمی در مورد او وجود دارد.
جعفر توزنده جانی افزود: خانیان تاکنون ۴۴ اثر داستانی نمایشی و پژوهشی خلق کرده است.
به گفته وی توجه خاص خانیان به ساختار روایت، نگاه ویژه به ادبیات جنگ در عرصه بزرگسال، کودک و نوجوان، توجه به ادبیات و افسانه‌های بومی و ملی از جمله امتیازات و ملاک‌های انتخاب او بود.
توزنده جانی گفت: کارهای خانیان به هیچ وجه رنگ تعلیمی و آموزشی ندارد، توجه به زندگی شهری و دیدگاه کودکان شهری، توجه به سالمندان و چگونگی ارتباط با این نسل و به عبارتی برقراری ارتباط نسل ها، رعایت تکنیک و قواعد زبانی و واژگانی و توجه به ادبیات دراماتیک از دیگر معیارهای انتخاب خانیان به عنوان نامزد نویسنده آسترید لیندگرن بود.
جایزه آسترید لیندگرن یکی از جایزه‌های بسیار معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است، این جایزه پس از مرگ آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲ هر سال به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود و مبلغ آن پنج میلیون کرون سوئد است.
آسترید آنا امیلیا لیندگرن (Astrid Anna Emilia Lindgren) نویسنده سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود که در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۰ سالگی درگذشت، تعداد زیادی از کتاب‌هایش به ۸۵ زبان ترجمه و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان منتشر شده ‌است.
«پی‌پی جوراب ‌بلند» از جمله اثر معروف و شناخته شده این نویسنده است.
فراهنگ**۳۰۰۹** ۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.