پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / اقبال شهرداری ها به انتشار اوراق مشارکت بیشتر شد
اقبال شهرداری ها به انتشار اوراق مشارکت بیشتر شد

اقبال شهرداری ها به انتشار اوراق مشارکت بیشتر شد

باوجود عرضه 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری ها در بهار امسال، فقط 11 هزار و 998 میلیارد ریال آن برای توسعه قطارهای شهری مشهد و اصفهان به فروش رفته که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک 2 برابر رشد داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، انتشار اوراق مشارکت، یکی از راه های تامین مالی دولت و شهرداری ها به شمار می رود که در قانون بودجه پارسال و امسال نیز دیده شده است.
بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶ به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده بود تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند تا حداقل نیمی از آن به طرح های قطار شهری اختصاص یابد.
از آنجا که بخشی از این اوراق انتشار یافته، سال گذشته به فروش نرفت، امسال مجوز مجدد آن صادر شد و بنابراین پنج کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، اهواز و قم از این ظرفیت برای توسعه قطارهای شهری استفاده کردند؛ مشهد هفت هزار میلیارد ریال، اصفهان پنج هزار میلیارد ریال، اهواز و قم هر کدام سه هزار میلیارد ریال و تهران هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شده با نرخ سود ۲۰ درصدی برای مدت چهار سال منتشر کرده اند.
از این میان تنها مشهد توانسته همه اوراق مشارکت منتشر شده را در بهار امسال به فروش برساند و اصفهان نیز با رقم فروش ۴۹۹۹ میلیارد ریالی در رتبه بعدی است و دیگر کلانشهرها توفیقی در فروش این اوراق نداشته اند؛ این در حالیست که در بهار سال گذشته شهرداری ها در مجموع ۶ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال اوراق مشارکت فروختند.

** سهم دولت از انتشار اوراق مشارکت
بر اساس آمار بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز برای تامین مالی طرح های عمرانی ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در بهار امسال منتشر کرده که از این رقم هفت هزار و ۶۶۱ میلیارد ریال به فروش رفته، نرخ سود این اوراق ۱۵ درصد است.
این اوراق مربوط به مجوزی است که در قانون بودجه سال ۹۶ به دولت داده شده بود و براساس آن دولت اجازه داشت تا مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی شامل اسناد، مشارکت و صکوک به صورت ریالی و ارزی منتشر کند تا به طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرح های ساماندهی دانشگاه ها اختصاص یابد.
اقتصام*۲۰۲۵ ** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد بذرپاش با بیان این‌که مهم‌ترین مولدسازی تاریخ حوزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.