صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / پیشنهاد معاون وزیر راه برای کاهش خودرومحوری
پیشنهاد معاون وزیر راه برای کاهش خودرومحوری

پیشنهاد معاون وزیر راه برای کاهش خودرومحوری

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد ما برای کاهش خودرومحوری در ایران این است که قیمت خودرو و تعرفه واردات آن به 50 درصد کاهش یابد اما هزینه های استفاده از وسیله نقلیه شخصی همانند بیشتر کشورهای جهان در کشور افزایش یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «مهرزاد تقی زاده» عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در رادیو ایران افزود: در بیشتر کشورهای جهان قیمت خودرو بسیار پایین اما قیمت سوخت و هزینه های نگهداری آن بسیار بالاست و این مساله سبب می شود مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی رغبت بیشتری نشان دهند.
تقی زاده تاکید کرد برای تغییر وضعیت خودرومحوری در کشور باید قیمت خودرو کاهش و هزینه های استفاده از آن افزایش یابد و اگر نتوانیم روند خودرومحوری را تغییر دهیم مشکلات ما رفته رفته افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: روزانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بین کرج و تهران تردد می کنند که در افزایش ترافیک و آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است و اکنون چهار خطه شدن خطوط ریلی تهران- کرج در دست اجرا قرار دارد و بخشی از آن نیز در شرف پایان است.
تقی زاده «خودرومحوری را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت: اکنون شمار وسایل نقلیه به ۳۰ میلیون دستگاه افزایش یافته است و پیش بینی می کنیم در ۱۰ سال آینده به بیش از ۵۰ میلیون دستگاه افزایش یابد.
به گفته وی، آمارها نشان می دهد که تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی در سفرهای برون شهری و درون شهری کاهش یافته است؛ زیرا در سال ۱۳۸۸ بیش از ۲۶۷ میلیون نفر برای جابجایی خود از اتوبوس استفاده کردند اما در سال ۱۳۹۶، شمار مسافران به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش یافت.
تقی زاده بیان کرد: در سال ۱۳۸۹ بیش از ۲۸ میلیون نفر برای جابجایی از قطار استفاده کردند اما در سال ۱۳۹۶ شمار مسافران ریلی به ۲۴ میلیون نفر کاهش یافت و این نشان می دهد همچنان خودرومحوری در کشور در حال توسعه است.
«در حالی که بخشی از ظرفیت راه آهن کشور خالی مانده، وجود کامیون های سنگین در راه ها ایمنی رفت و آمد را در محورهای مختلف تحت تاثیر قرار داده است».

** افزایش پنج درصدی تلفات رانندگی در چهارماهه امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش بینی ما این بود که در سال ۱۳۹۶ شمار تلفات رانندگی در محورهای برون و درون شهری حدود ۱۶ هزار نفر ثابت بماند اما متاسفانه این میزان ۱٫۵ درصد افزایش یافت و در چهار ماه امسال نیز میزان تلفات رانندگی پنج درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال شد.
تقی زاده درباره کاهش حداکثر سرعت در آزادراه ها نیز گفت: تاکنون تقاضایی برای کاهش حداکثر سرعت در آزادراه ها از ۱۲۰ به ۱۱۰ نداشتیم زیرا تغییر در این مساله نیازمند آمارهای مطالعاتی است و تاکنون هیچ دستگاهی نتوانسته است در این مورد آمارهای خود را ارائه کند.
وی در مورد ساخت خط آهن سریع السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان اعلام کرد: قرارداد ساخت این خط امضا و عملیات اجرایی آن از طرف تهران و از طرف اصفهان آغاز شده است اما در مورد ایستگاه قطار سریع السیر قم مشکلاتی وجود دارد؛ زیرا برخی دست اندرکاران شهر قم معتقدند ایستگاه قطار سریع السیر باید خارج از شهر باشد اما وزارت راه و شهرسازی به دنبال این است که ایستگاه داخل شهر ساخته شود تا مردم به سهولت بتوانند در این مسیر از طریق ایستگاه شهری تردد کنند.

** اجرای نقشه ایمنی راه ها؛ نیازمند اعتبارات مالی
تقی زاده افزود: برای ارتقای ایمنی در راه های کشور معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نقشه ایمنی راه های کشور را ارائه کرده است تا در یک افق ۱۰ ساله میزان تلفات رانندگی در محورهای برون و درون شهری کاهش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اجرای نقشه ایمنی راه ها نیازمند اعتبارات مالی زیادی است و برآورد ما این است که در صورتی که بخواهیم تلفات رانندگی خود را از ۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ به ۹ هزار نفر کاهش دهیم باید ۲۸۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شود.
وی اضافه کرد: نقشه ایمنی راه های کشور در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده است و اگر با تایید هیات وزیران این طرح در مجلس تصویب شود می توانیم به کاهش تلفات رانندگی در کشور امیدوار باشیم.
تقی زاده ادامه داد: توسعه صنایع در بخش های مختلف نشان می دهد بار صنعتی کشور از ۶۰ میلیون تن فعلی در چند سال آینده به ۲۴۰ میلیون تن افزایش می یابد و مفهوم آن این است که برای حمل بار باید شاهد افزایش تردد کامیون و تریلی در راه های کشور باشیم.

** قراردادها با ایرباس و بوئینگ به قوت خود باقی است
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قراردادهای ایران ایر با شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ گفت: قراردادهای ما با این شرکت ها لغو نشده و همچنان به قوت خود باقی است اما به علت تحریم های ظالمانه آمریکا مسکوت مانده است و امیدواریم پس از لغو تحریم ها این شرکت ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
تقی زاده یادآوری کرد تا پیش از ابلاغ سیاست های جدید ارزی بیشتر شرکت های هوایی نمی توانستند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و حتی در آستانه توقف فعالیت قرار گرفتند اما با افزایش قیمت بلیت فعالیت این شرکت ها ادامه یافت.
«اگر دولت بتواند ارز مورد نیاز شرکت های هوایی را تامین کند شرکت ها اعلام کرده اند که بلیت خود را گران نخواهند کرد».
وی ادامه داد: این مساله در مورد رانندگان ترانزیت نیز مصداق دارد و هنگام ورود به کشورهای همسایه باید برخی عوارض را به دلار پرداخت کنند که اکنون این مساله با فعالیت صرافی ها برطرف شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، از شانزدهم مردادماه بسته جدید ارزی دولت اجرایی شد و بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، صرافی ها مجاز شدند فروش ارز به صورت اسکناس را برای مصارف ارزی خدمات با رعایت مقررات ارزی و مبارزه با پولشویی را از سر بگیرند.
بر این اساس، صرافی ‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را به ارز به صورت اسکناس تبدیل کرده و در چارچوب مصارف خدماتی به فروش رسانند. البته هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری است.‏

اقتصام*۱۱۰۸*۳۰۶۱*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری ۲۲۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین یداللهی یادآور شد: با ایجاد زیرساخت های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.