صفحه اصلی / استان ها / همدان / توسعه اقتصاد با صنایع کوچک

توسعه اقتصاد با صنایع کوچک

بنگاه‌های کوچک و متوسط در برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و نسبت به آن مزایای بسیاری از جمله ارزش‌افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر دارد. بنگاه‌های کوچک و متوسط که به‌اختصار SME نامیده می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، با بیان اینکه صنعت کشور ما بر اساس صنایع کوچک بوده و در آسیای شرقی نیز موتور محرکه اقتصاد صنایع کوچک است، افزود: در حال حاضر ۳۰ مورد واحد تولیدی در تملک بانک‌ها است و شرکت شهرک‌ها به لحاظ حمایت از توسعه زیرساخت‌ها رتبه اول را دارد.

وی با بیان اینکه ۹۳۸ واحد صنفی و تولیدی در همدان فعال و در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: واحدهای تولیدی از ۳ دستگاه اجرایی صنایع و معادن، کشاورزی و میراث فرهنگی دارای مجوز هستند و از هر سه حوزه اقتصادی پذیرای نواحی صنعتی هستیم.

تعطیلی یک واحد تولیدی در ۵ ماه گذشته

گردان با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته تا کنون در شهرک‌های صنعتی یک واحد دچار تعطیلی موقت شده است، ادامه داد: تعطیلی این واحد نیز به علت نبود مواد اولیه است هر چند عمده تعطیلی‌ها نیز به گذشته برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر در نواحی صنعتی اشتغال ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: تا کنون یک‌هزار و ۹۸۵ قرارداد با سرمایه‌گذاران منعقد شده که برخی در حال ساخت است، برخی به دنبال خلع ید بوده و با برخی از سرمایه‌گذاران نیز قرارداد بسته شده است.

گردان با بیان اینکه ۴۲ خوشه صنعتی شناسایی شده که مطالعه ۱۸ مورد آنها انجام شده است، ادامه داد: برای ۱۱ مورد امکان‌‎سنجی شده و چهار خوشه صنعتی سفال، لاستیک رزن، مبل ملایر و پوشاک روستای کردآباد در حال طی فرآیند توسعه هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته فرآیند توسعه خوشه مبل و منبت ملایر آغاز شده است، اضافه کرد: مبل و منبت از ظرفیت‌های ملی ما است و در تویسرکان و نهاوند نیز بیش از ۳ هزار خوشه خُرد در خانه‌ها و روستاها داریم.

برپایی نمایشگاه‌های کالای ایرانی در پاییز امسال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از راه‌اندازی خوشه کشمش ملایر از ابتدای امسال خبر داد و گفت: حمایت از خوشه‌های صنعتی در حال انجام است و فرآیند توسعه‌ای خوشه چرم همدان نیز دنبال می‌شود که در خوشه‌ها همدان جزء استان‌های ممتاز است.

گردان از برپایی نمایشگاه‌های کالای ایرانی در پاییز امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه توسط صنایع کوچک برگزار می‌شود تا همگان از کیفیت کالاهای ایرانی اطلاع پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مباحث توسعه بازارها را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: امسال که بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، یکی از مواردی که باید حمایت شود، اینکه مردم بدانند چه کالاهایی در استان تولید می‌شود.

قربانی، رئیس خانه صنعت استان همدان نیز با انتقاد از اینکه مگر صنعتی در کشور باقیمانده است که در موردش صحبت شود، اظهار کرد: کسی به درد و دل صنایع گوش نمی‌دهد و رسانه‌ها آنطور که باید منعکس‌کننده مشکلات و مباحث این حوزه نیستند بنابراین دلیلی برای مصاحبه نمی‌بینم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.