دخالت  و سهم خواهی شهرداری

«كسب‌وكار» از نشست اتحاديه كسب‌وكار‌هاي مجازی در اعتراض به لایحه محدود‌سازي تاكسي‌هاي آنلاين گزارش مي‌دهد

دخالت و سهم خواهی شهرداری

نشست خبري اتحاديه كسب‌وكار‌هاي اينترنتي درباره لايحه ايجاد محدوديت در فعاليت شركت‌هاي تاكسي اينترنتي ازسوی وزارت كشور روز گذشته در محل اين اتحاديه با حضور رسانه‌ها و مسئولان شركت‌هاي تاكسي اينترنتي برگزار شد و در پايان هم اين اتحاديه بيانيه‌اي را در اعتراض به لايحه محدودسازي فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي منتشر كرد.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، «دفتر فلان کسب‌وکار اینترنتی در فلان شهر پلمب شد.» این خبر و این تیتر را شاید بارها در این مدت به‌ویژه یک سال اخیر شنیده باشیم و برای‌مان جای سوال باشد که کسب‌وکار‌های نوآور و توسعه‌محوری که توانسته‌اند از طرفی در این دوران رکود و بیکاری فزاینده شغل‌های زیادی را ایجاد کنند و از طرفی هم در ایجاد رقابت، قیمت‌های واقعی و منصفانه ایجاد کنند، چرا نباید به کارشان ادامه دهند و حذف شوند؟ این نشست در اتحادیه برای پاسخ به همین سوال‌ها برگزار شد و این‌بار برخلاف هفته‌های گذشته که سوژه فیلتر و پلمب شرکت‌های تبلیغات آنلاین مطرح بود، این‌بار پلمب و محدود کردن فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی همچون اسنپ و تپ‌سی در میان بود. در ابتدای این نشست رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ضمن اعلام خبر محدودیت برای تاکسی‌های آنلاین از جانب شهرداری و وزارت کشور گفت: تاکنون ۶۰ مجوز فعالیت برای تاکسی‌های اینترنتی در ایران صادر شده است و در کل برای کسب‌وکارهای مجازی ایران ۶۵۰ نوع مجوز تعریف شده و بسیاری از این مجوزها زائد هستند. وی افزود: براساس قانون، کسب‌وکارهایی که بر بستر فضای مجازی هستند باید از قوانین صنفی استفاده کنند و بنابر جدیدترین تغییرات قانون در سال ۹۶ کسب‌وکارها صرفا باید از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مجوز بگیرند. الفت‌نسب ادامه داد: در فعالیت نظارتی شهرداری برای تاکسی‌های اینترنتی به دلیل برخورداری از بستر تاکسی سنتی ابهام وجود دارد و در عین‌حال، دخالت در این حوزه رقابت را از بین می‌برد و ایجاد مجوزهای جدید مغایر با فرایند تسهیل صدور مجوز و بهبودهای کسب‌وکار بنابر قانون است. سخنگوی اتحادیه کسب‌‌وکارهای مجازی تاکید کرد: شهرداری به دنبال دخالت در قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی و سهم‌خواهی در این حوزه است. این در حالیست که شهرداری در بحث پرداخت تاکسی با چند مدل کسب‌وکار روبه‌رو بود و صرفا به یک کسب‌وکار به صورت انحصاری اجازه فعالیت داد که نشان از عدم مدیریت سالم شهرداری دارد. ما به دنبال ایجاد تعامل سالم با آنها هستیم و در این راستا حرکت کرده‌ایم. وی در پایان گفت: اتحادیه ۸ ماهه است و در این مدت تمام تلاشش را کرده که مسائل کسب‌وکار‌های اینترنتی را حل کند، اما در این راه مشکلات عدیده‌ای در ساختار و بدنه دولتی کشور داریم که حل کردن آنها کار بسیار دشواری است. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپ‌سی نیز در همین خصوص گفت: رشد کسب‌وکارهای این حوزه با توجه به قیمت‌گذاری رقابتی سرعت بالایی دارد و سهم بازار این نوع تاکسی‌ها را افزایش داده و در عین‌حال به دلیل عدم رفتار مناسب و عدم تمایل مردم به استفاده از تاکسی‌های زرد، سهم بازار تاکسی دربست سنتی کاهش پیدا کرده است. وی در ادامه گفت: تا به امروز نشده است که ما در شهری ورود پیدا کنیم و دفاتر ما را پلمب نکنند و کارشکنی انجام ندهند، اما با این وجود به کارمان ادامه داده‌ایم و جدیدا اگر ما را پلمب هم نکنند مدل کسب‌وکارمان را تغییر می‌دهند تا به نوعی نتوانیم به کارمان ادامه دهیم و زمین بخوریم. مدیرعامل تپ‌سی در پایان درباره تصویب این لایحه و تاثیرات اعمال آن بر این نوع کسب‌وکارها گفت: با عوارض میلیاردی که احتمالا شهرداری از ما طلب خواهد کرد و دخالت‌های تاکسیرانی در مدل کسب‌وکار ما دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم و احتمالا تاکسی‌های آنلاین تعطیل خواهند شد. ژوبین علاقه‌بند، معاون توسعه کسب‌وکار اسنپ گفت: تاکسی‌های اینترنتی از همکاری با شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی و ارائه اطلاعات برای برنامه‌ریزی برای ترافیک و آلودگی هوا و… استقبال می‌کنند و حاضرند در این موارد با شهرداری به تعامل درستی برسند. وی در ادامه افزود: اسنپ و تپ‌سی در شرایط رو به افول اقتصادی که بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل می‌شوند در حال رشد و ایجاد ارزش‌افزوده هستند و توانسته‌اند شغل‌های زیادی را ایجاد کنند. علاقه‌بند درباره بهره‌وری پایین تاکسی‌های فعال شهر تهران گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعال هستند که ۲۰ درصد آنها بهره‌وری‌های لازم در سیستم حمل‌ونقل را ندارند، اما ما توانسته‌ایم در پلتفرم خودمان میزان بهره‌وری را بسیار بالا ببریم و به همین دلیل است که توانسته‌ایم قیمت‌های پایین را با افزایش بهره‌وری عرضه کنیم. همچنین رضا الفت‌نسب در پاسخ به اعتراض از راه دور مدیرعامل کارپینو به عدم حضور در جلسه گفت: به ایشان سلام برسانید و بگویید اول تشریف بیاورند مجوزشان را از اتحادیه بگیرند. برای ما سوال است که این شرکت چگونه در حال فعالیت است. دوستان کارپینو همچنان مشغول هستند و برخلاف دیگر تاکسی‌های آنلاین کسی جلوی‌شان را نگرفته است و پلمب نشده‌اند.
همچنین در پایان این جلسه، محمد کرمی، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی بیانیه این اتحادیه درباره جلوگیری از محدودسازی فعالیت تاکسی‌های آنلاین را ابلاغ کرد.
در حاشیه الکامپ امسال و در گیرو‌دار وعده دادن‌ها برای حمایت از کسب‌وکار‌های اینترنتی، امیر ناظمی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در یک نشست خبری اعلام کرد: وزارت کشور با تقدیم لایحه‌ای به هیات دولت خواستار محدودیت در فعالیت سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین ازجمله اسنپ و تپ‌سی شده که وزیر ارتباطات با این لایحه مخالفت کرده است، اما به نظر می‌رسد با پلمب کردن‌های متعدد دفاتر این کسب‌وکار‌ها و سنگ‌اندازی‌های گسترده، این لایحه در حال تصویب شدن باشد و آنطور که خبرها روایت می‌کنند، امروز جلسه بررسی این لایحه برگزار خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ تورم سالانه کم شد/کاهش فاصله تورمی دهک‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.