صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / مخالفت عراقی‌ها با تحریم علیه ایران/بازداشت ۳ متهم پرونده دانش آموزان یزدی/برداشتی از بسته ارزی
مخالفت عراقی‌ها با تحریم علیه ایران/بازداشت ۳ متهم پرونده دانش آموزان یزدی/برداشتی از بسته ارزی

در گزیده اخبار سیاسی ۱۸ و ۱۹ مرداد بخوانید؛

مخالفت عراقی‌ها با تحریم علیه ایران/بازداشت ۳ متهم پرونده دانش آموزان یزدی/برداشتی از بسته ارزی

بازداشت ۳ متهم در پرونده فوت دانش آموزان یزدی در گرجستان، ورود عفو بین‌الملل به مسائل داخلی ایران، مخالفت مقتدی صدر نوری مالکی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت و گو با تخت روانچی، تأکید اردوغان بر توسعه مناسبات ایران و ترکیه، ارائه بسته‌های تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی و دارو، برداشت صریح احمد توکلی از بسته ارزی دولت و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، هجدهم و نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

19.5

به گزارش کسب و کار نیوز،  در جلسه ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان، بسته‌های تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی و دارو را ارائه کردند. براساس این بسته ها، که در تکمیل«طرح ساماندهی ارز» تهیه شده است، اقلام بیست گانه کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم که برای تهیه یا تولید آنها، ارز دولتی به نرخ رسمی تأمین می‌شود، در کلیه مراحل، از ثبت سفارش و تأمین ارز تا مراحل ترخیص، حمل و توزیع، مورد نظارت قرار می گیرد و به منظور بهره گیری از نظارت مردمی، با شفافیت کامل اطلاع رسانی عمومی می‌شود.

همچنین احمد توکلی، رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در تحلیل کوتاه در توییتر خود نظر خود را در مورد بسته ارزی دولت اعلام کرد و  نوشت: «با بسته ارزی دولت، چنین به نظر می‌رسد که دولت چندان هم از دلار هفت هشت هزار تومانی بدش نیامده است. ولی باید بدانند که گشایش در پرداخت های دولت خیلی کوتاه خواهد بود؛ چراکه خیلی زود تورم ناشی از ارز دوبرابر شده دولت و ملت را دچار مخمصه می‌کند.»

آیت الله امامی کاشانی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته‌ تهران تصریح کرد:ایران زیر بار مذاکره با آمریکا نمی‌رود و موضع ایران همان است که از ابتدا رهبر انقلاب اسلامی بیان‌ کردند. امام جمعه موقت تهران  افزود: بر فرض محال که مذاکره‌ای اتفاق بیافتد، اما ترامپ حتما بساط را بر هم خواهد زد، چون دروغ می‌گوید. وی به آماری از روزنامه‌ واشنگتن پست اشاره کرد و گفت‌:  بر اساس گزارش این روزنامه‌ ترامپ در ۵۵۸ روز گذشته چهار هزار و ۲۲۹ بار دروغ گفته است و پیمان شکسته است. همچنین در طی دو ماه اخیر ۹۷۰ بار دروغ گفته و آن را نقض کرده است. پس از روز اول کاری ترامپ تا به حال هر روز بیش از هفت دروغ می‌گوید. آدمی این چنین بی شخصیت کلامش به هیچ وجه بهایی ندارد.

محمود واعظی به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری کشورمان برای ابلاغ پیام حسن روحانی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  به آنکارا سفر کرد. وی در  دیدار با  اردوغان درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم‌های جدید آمریکا و مواضع کشورمان سخن گفت و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن آمریکا از اقدام خود تأکید کرد اردوغان نیز بر توسعه مناسبات ایران و ترکیه تاکید کرد.

مجید تخت روانچی با بیان اینکه منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم در مورد احتمال مذاکره ایران و آمریکا  اظهار می‌کند: «نباید بیهوده انتظار مردم بالا برود و بعد اتفاقی هم رخ ندهد، اگر چنین شود مردم ناراحت خواهند شد. من شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم. اجرایی شدن هرچیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه این موضوع فراهم نیست.»

سید مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کشورهای منطقه تاکید کرد که در برابر اقدامات آمریکا دست بسته نخواهد ماند. رهبر جریان صدر درخصوص اقدامات تحریمی دولت آمریکا علیه ملت‌های منطقه تأکید کرد: دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است.

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق نیز ضمن دیدار با سفیر کشورمان در بغداد با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد.

همچنین سخنگوی دولت عراق ضمن ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که این کشور به معاملات دلاری با ایران پایان می‌دهیم.

در همین ارتباط یک عضو حزب دموکرات کردستان عراق با بیان اینکه موضع کردستان عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا وابسته به موضع بغداد است گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اقتصاد کردستان آسیب می‌رساند.

با ابراز تاسف نسبت به اقدام آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران ، دولت سوئیس در توصیه ای به شرکت‌های این کشور تاکید کرد که علیرغم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، روابط تجاری خود با تهران را ادامه دهند.

همچنین سفیر اتریش در گفت‌وگویی درباره اعتبار یک میلیارد یورویی اوبر بانک، بسته شدن تنگه هرمز، ضمانت اروپا برای برجام، نگاه اتریش به لغو یک‌جانبه برجام توسط ایالات متحده آمریکا و روابط دو جانبه صحبت و در بخشی از این گفت و گو تاکید کرد: نقض برجام توسط آمریکا صلح بین‌الملل را به خطر می‌اندازد.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به برگزاری تجمعات در برخی از شهرهای ایران این تجمعات را صلح‌آمیز توصیف کرده و از مقامات ایرانی خواسته است تا از برخورد با شرکت کنندگان در این تجمعات پرهیز کنند. این گروه همچنین خواستار رسیدگی به نحوه کشته شدن یک نفر  در یکی از شهرهای برگزار کننده تجمعات شده است.این سازمان در بیانیه خود مدعی بازداشت ده‌ها نفر توسط نیروهای امنیتی در روزهای اخیر شده است.

دادستان یزد از بازداشت ۳ متهم در پرونده فوت دانش آموزان یزدی در گرجستان خبر داد و گفت: پس از بازداشت دو نفر از دست اندرکاران اعزام دانش آموزان ،با ارسال نیابت قضائی در کشور گرجستان هم یک متهم بازداشت شد.

همچنین دادستان تهران درباره ضرورت همکاری قوا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ما دست همکاری را به سوی قوا دراز می کنیم؛ نمی‌شود دستگاه اجرایی بستر تصمیم باشد و از قوه قضاییه انتظار داشته باشیم و بخش تقنینی هم بیایند و کمک کنند، ما در بخش قوانین چیزی که الان نیاز داریم به بخشی از موانعی است که بعضا دست و پا گیر می شود. مثل موارد رسیدگی و موارد اعتراض. وی با اشاره به پرونده‌های در پیچ و خم مانده افزود: عوامل اصلی فساد با شناخت از قانون خودشان را نجات داده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.