شکوفایی ایده   با  تیم‌سازی

تيم‌سازي، شمشير دولبه در تضمين موفقيت يا شكست استارت‌آپ‌هاست

شکوفایی ایده با تیم‌سازی

امروزه نوآوري در اقتصاد ارزش‌افزوده ايجاد مي‌كند و به همين دليل در كشورهاي توسعه‌يافته با رشد اقتصادي بالا توجه زيادي به شركت‌هاي نوآور و استارت‌آپ‌ها شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز  ارزش‌افزوده‌ای که استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کنند به رشد اقتصادی و اشتغالزایی کمک می‌کند و ضرورت دارد در ایران هم به آن توجه شود. البته سال‌های اخیر برای استارت‌آپ‌ها سال‌های خوبی به شمار می‌رود، چراکه حمایت‌های بسیاری برای دیده شدن و استفاده از ظرفیت‌های آنها در اقتصاد کشور شکل گرفت. ایده‌های خلاقانه و بکر می‌توانند اقتصاد نابه‌سامان کشور را از این وضعیت خارج کنند و اگر درست هدایت شوند، در آینده تکیه اقتصاد کشور بر این شرکت‌ها خواهد بود؛ ازاین‌رو شکل‌گیری اولیه استارت‌آپ‌ها بسیار مهم و حیاتی است. گام اول در این مسیر تیم‌سازی درست است. چگونگی تشکیل تیم‌ها در استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران می‌گویند ما روی تیم و نه ایده سرمایه‌گذاری می‌کنیم. به همین دلیل است که در استارت‌آپ‌ها ابتدا به بحث چگونگی تشکیل تیم پرداخته می‌شود. هم‌افزایی در تیم‌ها مهم است. بعضی افراد در زمینه بازاریابی، بعضی در حوزه کارآفرینی یا دیگر حوزه‌های مرتبط متخصص هستند و توانمندی اعضای تیم متفاوت است و با وجود این تفاوت در توانمندی‌هاست که تیم تشکیل می‌شود و متناسب با این توانمندی‌ها افراد با کمک روش‌ها و متدهای مختلف روی ایده‌ها تحلیل و پردازش می‌کنند و در نهایت بسیاری از ایده‌ها ممکن است به کسب‌وکار تبدیل شوند.
همچنین به گزارش شبکه تحول آموزش‌محور، پژوهش‌ها به خوبی ثابت کرده است شرکت‌هایی موفق به ارائه محصولات یا خدمات نوآورانه به بازار شده‌اند که از کارکنانی با مهارت‌های فنی و کسب‌وکاری بهره گرفته‌اند، اما همه شرکت‌هایی که ترکیبی از این دو مهارت را به کار بسته‌اند، نتوانسته‌اند از آن سود ببرند. تنها شرکت‌هایی به سود قابل‌توجهی از ترکیب این دو مهارت رسیده‌اند که بنیان‌گذاران آنها دانش فنی داشته‌اند و بقیه کارکنان دارای تخصص‌های کسب‌وکاری بوده‌اند. در مقابل، در این مطالعات هیچ شواهدی در دست نیست که تایید کند برای تشکیل تیم استارت‌آپی، اگر بنیان‌گذار دارای مهارت‌های کسب‌وکاری باشد و کارکنانی با مهارت‌های فنی استخدام کند، مهارت‌های مکمل خوبی از آب دربیاید. بهترین فرمول تشکیل تیم استارت‌آپی وجود بنیان‌گذارانی فنی است که باید کارکنان متخصص در کسب‌وکار را استخدام کنند.

دارایی مهم استارت آپ ها
مهران آیتی، کارشناس و مشاور توسعه استارت‌آپ
در ابتدای تشکیل یک شرکت نوپا و استارت‌آپ نیازی مهم در این میان مطرح می‌شود که آن هم تشکیل یک تیم قوی با کارایی و خلاقیت است که بتوانند در کنار هم یک ایده خلاقانه را بسط و گسترش دهند. هدف از شکل‌گیری یک استارت‌آپ توسعه یک ایده اولیه است تا بتوان از آن درآمدزایی و از محصول آن برای بازارهای جهانی و درآمدزایی استفاده کرد. بنابراین هنگامی که یک ایده می‌خواهد شکل بگیرد و اجرایی شود، باید یک تیم متخصص و کارآمد کنار هم باشند. لزوما در ابتدای شروع به کار یک استارت‌آپ نیازی به سرمایه آنچنانی وجود ندارد، چراکه نخستین قدم برای پایه‌گذاری درست، تشکیل یک تیم یک‌دست و کارآمد است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که یک فرد در یک تیم می‌تواند مسئولیت زیادی بر عهده داشته باشد و از عهده آنها به خوبی برمی‌آید. بنابراین اینکه برای ادامه راه یک استارت‌آپ لازم باشد یک تیم پرجمعیت بسته شود، اشتباه است. این بدان معناست که تعداد افراد یک تیم نمی‌تواند کیفیت را در آن تضمین کند. در گزینش اعضای یک استارت‌آپ باید نکته‌بین بود، چراکه همان‌طور که اشاره شد، افرادی وجود دارند که می‌توانند توسعه و پیشرفت را تضمین کنند. اگر استارت‌آپی بتواند با چنین افرادی همکاری کند تضمین شکوفایی آن قطعی است. متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه به این اصل مهم توجهی نمی‌شود، شاهد هستیم که بسیاری از ایده‌های نو و بکر در آغاز فعالیت استارت‌آپی شکست می‌خورند و موجب هدررفت انرژی و ایده‌ای می‌شود که شاید سال‌ها برای شکل‌گیری و تولد آن تلاش شده است. در ایران تیم‌سازی را شاید بتوان مهم‌ترین دلیل شکست استارت‌آپ‌ها دانست. مثالی در این رابطه وجود دارد که می‌گویند «یکی مرد جنگی به از صد هزار.» تیم‌سازی در شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها نقش مهمی دارد، چراکه بنیان این شرکت‌ها با تیم‌سازی درست شکل گرفته و سرپا می‌شود. این مسیر یک گذر دشوار برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین با تمرکز برای یافتن این مدل افراد حتی اگر زمان‌بر باشد می‌توان موفقیت استارت‌آپ را تضمین کرد. به طور کلی استارت‌آپ‌ها برای استخدام تیم باید به این نکته توجه داشته باشند که افرادی که قرار است به تیم اضافه شوند فارغ از نقش و رده سازمانی، مهارت‌ها، دانش و ارتباطاتی داشته باشند که در بلندمدت به نفع استارت‌آپ باشد. برای مثال ممکن است فردی تحصیلات دانشگاهی خیلی خوبی نداشته باشد، ولی در صنعت ارتباطات بسیار خوبی داشته و می‌تواند به توسعه استارت‌آپ کمک فراوانی کند. در این مورد ارتباطات فرد می‌تواند یک دارایی مهم برای استارت‌آپ بوده و ضعف وی در مدارج تحصیلی را جبران کند.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.