صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بهای نجات محیط زیست، تعطیلی کشاورزی نیست

رئیس انجمن علمی- ایمنی زیستی:

بهای نجات محیط زیست، تعطیلی کشاورزی نیست

ایمنی زیستی، بر توجه هر چه بیشتر به مباحث آمایش سرزمینی در شرایط فعلی برای کشت انواع محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور برای حفظ هرچه بیشتر منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت : البته بهای نجات محیط زیست تعطیل شدن کشاورزی نیست.

دکتر بهزاد قره یاضی  افزود: بعنوان مثال اگر بخواهیم برای کشت برنج در استان خوزستان پنج برابر بیشتر آب به نسبت استان های شمالی مصرف کنیم، به هیچ وجه منطقی، علمی و دارای صرفه اقتصادی و زیست محیطی نخواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی گفت: شخصا به شدت مخالف طرح های نکاشت به مفهوم عام هستم، اینکه ما بگوییم کشاورزی برای نجات محیط زیست تعطیل شود و واردات انجام دهیم کار منطقی نیست.
قره یاضی تاکید کرد: ما باید در برخی از محصولات استراتژیک به سمت افزایش تولید برویم و محصولاتی را تولید کنیم که دارای آب بری کمتر هستند و اگر مجبور به واردات هستیم محصولات کشاورزی با آب بری بیشتر را وارد کنیم.
وی گفت: ما به هیچ وجه توصیه نمی کنیم آب شیرین در تمام جغرافیای کشورمان برای تولید هندوانه صرف شود و پس از آن نیز این محصول صادر شود، باید آنالیز هزینه فایده و همچنین زیست محیطی صورت گیرد.
وی درعین حال کاشت محصولات آب بر در برخی مناطق جغرافیایی در کشور را تا حدودی ممکن و اقتصادی دانست و افزود: به عنوان مثال در قسمت هایی از بلوچستان که آب های سرزمینی بدون مهار به دریا می ریزد، تا هنگامی که این آب قابل مهار شدن نباشد می تواند از سوی کشاورزان استفاده شود.

**هزینه حفاظت از محیط زیست را نباید کشاورزان بپردازند
قره یاضی در ادامه، توسعه و گسترش باغات و همچنین کشت محصولات آب بر در مناطق کم آب را برای محیط زیست کشور بسیار خطرناک دانست و گفت: در حال حاضر با تدبیر و برنامه جهاد کشاورزی و همچنین نظارت سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی انجام شده است.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی تاکید کرد: بایستی با تعامل و گفتمان و رعایت قانون و نظارت بر اجرای صحیح قانون جلوی این فجایع گرفته شود.
وی در این خصوص نیز که برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی دغدغه معیشتی مردم و کشاورزان دست مسئولان را برای اتخاذ تصمیم های سخت برای حفظ هرچه بیشتر منابع آبی کشور بسته است ، گفت: این یک امر طبیعی است که مسئولان بایستی مراقب معیشت مردم باشند و به طور حتم هزینه حفاظت از محیط زیست را نمی توان بر دوش کشاورزان گذاشت.

**نگرانی از احداث کارخانه چغندر قند در اطراف دریاچه ارومیه
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی همچنین در ادامه با بیان این که شنیده ها حاکی از صدور مجوز فعالیت یک کارخانه چغندر قند در اطراف دریاچه ارومیه است، اظهار امیدواری کرد که این موضوع صحت نداشته باشد.
قره یاضی افزود: این اقدام به معنی آن است که کشاورزان از این پس بر اساس قراردادی که با این کارخانه خواهند داشت بصورت رسمی به کشت و کار چغندر قند خواهند پرداخت و این کار در اطراف دریاچه ارومیه به جهت وجود مسائل زیست محیطی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
وی توضیح داد : البته این تصمیمات در لایه های زیرین مدیریتی گرفته می شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز واکنش جدی به این مسئله داشته است.
قره یاضی در ادامه با بیان اینکه اخیرا گندم به صورت دیم توسط پژوهشگران خصوصی و یا دولتی در اطراف دریاچه ارومیه تولید شده است، گفت: این اتفاق کاهش محسوس برداشت آب از منطقه را بدنبال داشته و بخشی از آب از دست رفته را جبران کرده است، لذا کشت دیم گندم و جو می تواند جایگزین خوبی برای محصول چغندر قند باشد.
وی گفت: متخصصان بخش خصوصی در طول سال گذشته در این منطقه با ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی موفق به کشت و تولید گندم دیمی مناسب شده اند.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی همچنین با اشاره به بازدید اخیر خود از حاشیه دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه به همت تعدادی از شرکت های دانش بنیان که در کار تولید دستگاه های خانگی میوه خشک کنی هستند، زمینه اشتغال بسیاری از روستائیان منطقه فراهم شده است.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ادامه داد : این کسب و کارهای خانگی الگوهایی هستند که بایستی برای ترویج بیشتر مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.
قره یاضی در ادامه، ایجاد محیط های کشت گلخانه ای را یکی از بهترین راه ها برای حفظ منابع آبی کشور، حفظ محیط زیست و کمک به پایداری تولید محصولات کشاورزی دانست.

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.