صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / سایه خشکسالی به منابع طبیعی مازندران رسید
سایه خشکسالی به منابع طبیعی مازندران رسید

سایه خشکسالی به منابع طبیعی مازندران رسید

گفت که سایه خشکسالی به اراضی جنگلی و مرتعی منابع طبیعی این خطه شمال کشور نیز رسیده است .

به گزارش کسب و کار نیوز مرکز مازندران ، گفت : اگر طرح های آبخیزداری برای احیاء سفره های آب زیرزمینی در این استان اجرا نشود، گستره خشکسالی به بحران تبدیل خواهد شد.
وی دلیل اصلی فشار بر سفره آب زیرزمینی در مازندران را کنترل نشدن روان آب ها برای استفاده در بخش های مختلف از جمله کشاروزی دانست .
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون کمتر از ۱۱ درصد از حدود ۶ میلیارد متر مکعب روان آب در مازندران از طریق سدها و آببندان ها کنترل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران اظهار داشت : کنترل نشدن روان آب در این استان باعث شد تا بهره برداران برای تامین آب مورد نیاز به سفره های زیرزمینی فشار وارد کنند.
** انحراف ۶۰درصدی در بهره برداری آب های فسیلی
موسوی گفت که براساس استاندارد میانگین برداشت از آب های فسیلی باید حدود ۲۰ درصد باشد که در مازندران در بعضی مناطق به ۸۰ درصد رسیده است .
وی اضافه کرد : برداشت بی رویه از آب های فسیلی در مازندران می تواند عواقب ناگواری چون فرونشست زمین را به دنبال بیاورد.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اصلاح بهره گیری از سفره آب زیرزمینی و اجرای طرح های آبخیزداری را راهکاری مناسب برای جلوگیری از فرونشست زمین براثر استفاده بی رویه این منابع آبی و خسارت به اراضی مرتعی و جنگلی منابع طبیعی دانست.
در مازندران ۱۳۰ هزار حلقه چاه آب حفر شد که ۸۰ هزار حلقه فاقد مجوز است .
** اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریالی تولید آب
مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری همچنین گفت که در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی حدود هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشوراختصاص یافت .
موسوی سهم مازندران را از این اعتبار را بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : با اجرای طرح های آبخیزداری سفره آب های زیرزمینی تقویت می شود.
وی یکی از مزیت های اجرای این طرح ها را در مازندران کنترل سیلاب های مخرب در شرق این استان از جمله شهرستان های بهشهر و نکا معرفی کرد .
مازندران یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی دارد که با دو مدیریت منطقه ساری و نوشهر راهبری می شود.
۶۹۸۲/۱۶۵۴

همچنین مطالعه کنید:

خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، عطااللّه هاشمی گفت: از روزهای نخست فروردین برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.