صفحه اصلی / اسلایدر / احتکار لوازم‌ خانگی
احتکار  لوازم‌ خانگی

«كسب‌وكار» از توقف فروش در بازار لوازم‌خانگي گزارش مي‌دهد

احتکار لوازم‌ خانگی

پس از اعلام خبر خروج آمريكا از برجام، بازارها تحت‌تاثير اين خبر قرار گرفتند و افزايش قيمت‌ها و گراني بازار را احاطه كرد. در اين بين نرخ ارز هم افزايش روزانه را تجربه كرد و اين دلايل به همراه 100 دليل ديگر موجب شد تا بازار لوازم‌خانگي ابتدا با رشد قيمت‌ها به استقبال مشتريان برود و گزارش‌هاي ميداني نشان دهد كه هم‌اکنون خبري از جنس در بازار نيست. تمام اين دلايل به همراه وجود دلالاني كه در گوشه و كنار اين بازار فعاليت دارند و دلالاني كه از پشت پرده اين بازار را كنترل مي‌كنند موجب شده در بازار لوازم‌خانگي اينطور به نظر برسد كه جنس وجود ندارد و تقاضاي كاذب به وجود بيايد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نظر می‌رسد تنش‌های ارزی دلالان را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور پراکنده کرده است، به طوری که پای‌شان به هر بخشی که باز می‌شود با کمبود کالا و البته افزایش چند برابری قیمت مواجه می‌شویم. در شرایط فعلی نهادهای نظارتی و به‌ویژه سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند با حضور پررنگ‌تر در بازار، دست دلالان و احتکارکنندگان را از جیب ملت کوتاه کنند.
اما برخی از فعالان بازار بر این عقیده‌اند که افزایش قیمت‌هایی که این روزها در حد ۳۵ تا ۴۰ درصد مشاهده می‌شود، کمترین افزایش‌هایی بوده که صنعت لوازم‌خانگی توانسته اعمال کند، زیرا در عمل ارز با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ رسمی به دست تولیدکننده می‌رسد، اما از تولیدکننده انتظار دارند با نرخ ارز رسمی کالای خود را بفروشد. امروز شرایط سختی بر صنعت لوازم‌خانگی حاکم است. مواد اولیه آن به صنایع مادر وابسته است که همه آنها افزایش قیمت داشته‌اند. امروز صنعت لوازم‌خانگی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی خود کار می‌کند، در حالی که توان تولید تا دو برابر تقاضای بازار در آن وجود دارد.
این در حالیست که با توجه به اهمیت نقش گردش مالی و حجم نقدینگی در بنگاه‌های تولیدی، تولیدکنندگان به دنبال عرضه محصولات خود هستند و به نفع‌شان نیست که محصولی را تولید و در انبار نگهداری کنند. هزینه انبارداری، خواب سرمایه و دستمزد کارگر در بلندمدت برای تولیدکنندگان مانع از عدم عرضه محصولات و انبار کردن آنها می‌شود. در حال حاضر دلالان به دنبال انبار کردن محصولات با ارز‌بری بالا هستند. با توجه به نوسان شدید نرخ ارز، افرادی که حتی در صنف لوازم‌خانگی فعال نبوده‌اند به دلالی و انبار کردن کالاها روی آورده‌اند تا در آینده این محصولات را با قیمت بالایی به بازار عرضه کنند.

مسئولان در قیمت‌گذاری محصولات توجه بیشتری کنند
علیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیات‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری
به دنبال وضعیتی که اقتصاد کشور دچار آن شده است، بازار کاذبی در حوزه لوازم‌خانگی شکل گرفته که باید از مردم درخواست کرد تا به دنبال گرفتن تصمیمات هیجانی نباشند و منتظر بمانند تا تاثیرات ابلاغ بسته جدید ارزی دولت در بازار معلوم شود. تقاضای کنونی در بازار لوازم‌خانگی کاذب است، چراکه عده‌ای فرصت‌طلب به دنبال سودجویی‌اند و مردم نباید تصمیم هیجانی بگیرند، زیرا این تقاضای کاذب فروکش می‌کند. در بازار لوازم‌خانگی همه‌ساله در این ایام با کسادی و رکود روبه‌رو هستیم که شرایط امروز نیز مزید بر علت شده تا کسبه و مردم دچار سردرگمی شوند. این تقاضای کاذب با توجه به شرایطی که بازارها دارند، موجب حاشیه سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی در قیمت لوازم‌خانگی شده و مسبب آن دلال‌هایی هستند که این سودها به جیب آنها می‌رود. در این بین شرکت‌ها و فروشندگان در آن دخیل نیستند و این سودجویان هستند که تقاضای کاذب را در بازار لوازم‌خانگی در این شرایط راه انداخته‌اند.
به همین دلیل و برای حفظ حقوق مصرف‌کننده و فروشنده، مسئولان باید نسبت به قیمت‌گذاری محصولات توجه بیشتری کنند تا شرکت‌ها متضرر نشوند، حقوق مصرف‌کننده نیز ضایع نشود و دلالان هم به این میزان سود بالا دسترسی نداشته باشند، اما ضرورت دارد اشاره شود که در صورت پایین نگه‌داشتن دستوری قیمت‌ها، تولیدکنندگان پس از مدتی تولید را کاهش می‌دهند و به تعدیل نیرو یا راه‌های دیگر دست می‌زنند. شرایط بازار نیز بدتر خواهد شد و علاوه بر دلایلی که به آن واقف هستیم، این مورد هم اضافه می‌شود.

حاشیه سود بازار لوازم خانگی برای دلالان
ابراهیم برومند، فعال بازار لوازم‌خانگی
در بازار لوازم‌خانگی اینطور شایع شده که کالا و جنس در بازار وجود ندارد و فروشندگان اینطور ادعا می‌کنند که موجودی ندارند و اجناسی که در مغازه چیده‌اند نمونه‌های کالاها بوده و برای فروش نیست. این در حالیست که تا چندی پیش که قیمت دلار با افزایش روزانه و ساعتی همراه بود، این موضوع به وجود نیامد و در حالی که دولت بسته جدید ارزی را ابلاغ کرده این اتفاق افتاده است. برخی از دلالان در این اوضاع برای رشد قیمت‌ها و سودجویی بیشتر در بازار این جو را راه انداخته‌اند که قیمت‌ها را مجدد افزایش دهند و با به وجود آوردن تقاضای کاذب به دنبال پر کردن جیب خود از این بازار پرتقاضا هستند. حاشیه سود این بازار برای دلالان موجب شده تا هیچ زمانی دست از فعالیت و جوسازی برندارند و با اوضاع پیش‌آمده هم بستر فعالیت برای آنها آماده است. برخی از فروشندگان بازار لوازم‌خانگی از فعالیت این دلالان شکایت دارند و آنها را مانع بازگشت آرامش به بازار دانسته‌اند، اما برخی دیگر از فروشندگان با همراه شدن با این جوی که دلالان به راه انداخته‌اند به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند و اجناس را در انبارها پنهان کرده‌اند. در حال حاضر واحدهای صنفی خرید و فروش ندارند و می‌گویند که جنس موجود نیست. برخی از فروشندگان نیز صراحتا اعلام می‌کنند که قیمت مشخص نیست، ما هم نمی‌فروشیم. این در حالیست که شرکت کره‌ای فعال در بازار لوازم‌خانگی و تولیدکننده داخلی اکثر محصولات لوازم‌خانگی ایران از ابتدای سال تا امروز میزان تولید خود را نسبت به سال گذشته با افزایش صددرصدی همراه کرده است. به عنوان مثال در تولید ساید در ماه‌های خرداد و تیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش تولید وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.