سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرط کارایی بسته جد‌ید‌ ارزی

محمد‌رضا جهان‌بيگلري، اقتصاد‌د‌ان

شرط کارایی بسته جد‌ید‌ ارزی

سرمقاله 

اعلام و اجرایی شد‌ن بسته جد‌ید‌ ارزی بانک مرکزی د‌ر حالی صورت گرفت که طلا و د‌لار قرار است د‌ر تحریم‌ها باشد‌. بنابراین این بسته زمانی می‌توانست موفق شود‌ که پیش‌تر از این اتفاقات اجرایی می‌شد‌. د‌ر شرایط امروز اقتصاد‌ی کمی برای اعلام بسته جد‌ید‌ ارزی بانک مرکزی و د‌ولت د‌یر شد‌ه است و پیش‌بینی می‌شود‌ کارایی لازم را د‌ر بهبود‌ وضعیت اقتصاد‌ی ند‌اشته باشد‌. به عبارت بهتر بسته جد‌ید‌ د‌ولت می‌توانست د‌ر آرامش بازار موثر واقع شود‌، چراکه آزاد‌ گذاشتن د‌لار و طلا و اد‌امه فعالیت صرافی‌ها موثرترین راهکارها در کنترل این وضعیت بود، اما زمان اعلام آن دیر است و برای بازگرداندن آرامش به بازار شاید فایده‌ چندانی نداشته باشد.
متاسفانه در شرایطی قرار گرفته‌ایم که وضعیت اقتصاد اصلا خوب نیست و بهتر است بگوییم اقتصاد ایران دچار بیماری لاعلاج شده است که درمان آن زمان زیادی لازم دارد. روند درمان اقتصادی باید مشمول گذر زمان شود. همچنین با توجه به اینکه مسئولان و دولت شاهد این وضعیت نامناسب اقتصادی هستند عکس‌العمل مرتبط را ندارند. کشور در شرایطی قرار دارد که حال اقتصاد اصلا خوب نیست و به دنبال این وضعیت بیکاری به بالاترین میزان دهه‌های گذشته رسیده و تولید و صنعت هم به تعطیلی کشیده شده‌اند، اما این اتفاقات گویی اتفاقاتی معمول بوده و رخ دادن آنها مشکلی ایجاد نکرده است. دولت متاسفانه کار خاصی برای بهبود شرایط اقتصادی انجام نداده و بسته جدید هم آنقدر دیر اعلام شد که احتمالا کارایی لازم را نخواهد داشت.
بی‌برنامگی دولت در شرایط کنونی موجب ادامه نابه‌سامانی‌های اقتصادی شده و تا به امروز هم که برای اجرایی شدن بسته جدید ارزی آماده می‌شویم هنوز اقتصاد و بازار آشفته است. سرمایه‌هایی که جایی برای سوق دادن آنها وجود ندارد به بازار طلا و ارز سرازیر شده‌اند و به آنها سرمایه‌های سرگردان گفته می‌شود که تکلیفی مشخص برای شان وجود ندارد.
در نتیجه همیشه این سرمایه‌ها آماده حمله به بازارهای متفاوت هستند. اگر دولت بتواند بسترهای سرمایه‌گذاری را فراهم کند، نرخ ارز کنترل خواهد شد؛ نرخ ارزی که تمام اقتصاد کشور به آن وابسته است و باید تمرکز اصلی دولت برای کنترل آن صرف شود.

همچنین مطالعه کنید:

دارایی‌های ارزی افزایش یافت/ انتطارات تورمی کم شد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا فرزین اظهار کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.