محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز، ما میتوانیم تصمیم بگیریم در شرایط بد به بحرانها فکر کنیم و ناامید و خسته شویم یا از دل بحرانها، فرصتها را بیرون بکشیم و با چاشنی امید و صبر موفقیتها را از آن خودمان کنیم. خوشحالی، شادی و امید همه عنصرهای درونی و انتخابی خود افراد هستند و همه ما میتوانیم انتخابشان کنیم و حداقل چیزی که با این انتخاب برایمان حادث میشود مطمئنا چیزی فراتر از انتخاب ناامیدی و ناراحتی خواهد بود. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که انتخاب امید و خوشحالی در این شرایط سخت، کاری بسیار دشوار است، اما مطمئنا دستاوردهایش بیشتر از ناامیدی خواهد بود. درباره شرایط بد اقتصادی و نوسانات پرتکرار گیجکننده صحبت کردیم و میدانیم که خود این موارد به خودی خود برای ناامیدی و دست از تلاش هدفمند برداشتن کافی هستند و حالا شما فکرش را بکنید که علاوه بر اینها معلولیت ۹۸ درصد هم داشته باشید و کارهایی را انجام دهید که نه به خاطر شرایط جسمانیتان، بلکه برای ایده خوب و استارتآپ خوبی که راه انداختهاید جزو ایدههای برتر کشور شوید و بتوانید علاوه بر حل مشکلات معلولان کشور افراد زیادی را نیز صاحب شغل کرده و به توسعه اقتصادی کشور کمک کنید. «کسبوکار» در این گزارش به سراغ وحید رجبلو که به قول خودش یک برنامهنویس اینفلوئنسر است، رفته و درباره استارتآپ «توانیتو» و بسترهایی که برای ارائه خدمات به معلولان و پاسخ به نیازهای آنها میدهد، صحبت کرده است که در ادامه میخوانید.
قبل از تاسیس «توانیتو» استارتآپ دیگری هم داشتید؟
بله، یک استارتآپ در حوزه غذا بود که در آن فعالیت میکردم، اما آن تجربه با شکست همراه بود و آن استارتآپ شکست خورد.
چطور به این فکر افتادید که باید «توانیتو» را راهاندازی کنید؟
در واقع «توانیتو» نیاز خود من بود و من برنامهنویس بودم و فکر کردم که میتوانم کاری راهاندازی کنم که علاوه بر درآمدزایی منجر به فرهنگسازی و حل شدن نیازهای معلولان داخل خانه شود.
به نظر میرسد قبل از این خیلی به این حوزه توجه نشده بود…
بله، اصلا دیده نشده بود.
نقطه نیچمارکت بسیار خوبی را انتخاب کردهاید…
بله، چون هم نیاز است و هم یک بازار کار جدید است.
اما باز هم خیلی جای توسعه دارد و ظرفیت زیادی در این حوزه وجود دارد…
بله، همین که نشان بدهیم این نیاز وجود دارد، باعث میشود افراد دیگر هم به دنبالش بروند و اتفاقات بهتری بیفتد.
در حال حاضر در کدام شهرها کارتان را شروع کردهاید و آیا قصد ورود به شهرهای دیگر را هم دارید؟
بله، در حال حاضر در تهران و کرج هستیم و برنامه داریم به شهرهای دیگر هم ورود کنیم و این نیازها را پاسخ بدهیم.
گام بعدی شما احتمالا کدام شهر خواهد بود؟
احتمالا شهر تبریز یا اصفهان باشد.
چرا این دو شهر؟
ما در آنجا نیرو داریم و تقریبا بستر مهیاست و بهتر میتوانیم کارهایمان را پیش ببریم.
با سرمایهگذار هم همکاری کردهاید؟
تاکنون خیر، سرمایهگذار نداشتهایم و فقط از دونیت توانستیم کراودفاندینگ داشته باشیم.
برای توسعه دنبال جذبش هستید؟
بله، با چند سرمایهگذار در حال مذاکرهایم و به دنبال این موضوع هستیم.
چون با توجه به پرسنال برندینگی که شما داشتهاید و ایده خیلی خوب «توانیتو» سرمایهگذاران تمایل زیادی به سرمایهگذاری در این استارتآپ داشته باشند و این به شما کمک خواهد کرد…
بله، همینطور است.
مدلهای درآمدی طراحیشده برای «توانیتو» به چه نحوی هستند؟
MVP «توانیتو» در ابتدا به نام «همیار مهر» کارش را آغاز کرد که جواب داد، اما در حال حاضر ما تغییر نام برند دادهایم و اسم «توانیتو» را برای آن انتخاب کردهایم و به همین دلیل بستر جدید هنوز لانچ نشده است و نمیتوانم درباره مدلهای درآمدی صحبت کنم، اما میتوانید در روز ۲۵ مرداد در جشن رونمایی از محصول ما بیشتر با آن آشنا شوید.
MVP را عرضه عمومی کردهاید؟
بله، همینطور است.
بهتر نبود که آن را عرضه عمومی نمیکردید و از جامعه آماری کوچکتر تستهایش را انجام میداد و بعد پروموت میشد؟
بله، اما برای ما شد، البته نه در حد زیاد. البته با توجه به اینکه روی پرسنال برندینگ من هم کار شده بود محصول ما یک دفعه عرضه عمومی شد و شناخته شد.
برنامه شما برای ۵ سال آینده چیست؟
میخواهم در این حوزه ادامه بدهم و خدمات را به انواع دستهبندیها ببرم و نه تنها حوزه سلامت، بلکه خدمات رفاهی، تفریحی، حمل و نقل و دیگر نیازهای معلولان فراهم کنیم. حتی در حال حاضر ما خرید و فروش کالا هم راهاندازی کردهایم و یک بازار رقابتی ایجاد شده است.