صفحه اصلی / اسلایدر / ۴۰ هزار خودرو در انتظار مجوز ورود به بازار
۴۰ هزار خودرو  در انتظار مجوز  ورود   به  بازار

واردكنندگان مجبور به فسخ قراردادهاي پيش‌خريد خودرو با مشتريان شده‌اند

۴۰ هزار خودرو در انتظار مجوز ورود به بازار

خبرها حاكي از اين است كه 40 هزار خودرو در انتظار دريافت مجوزهاي لازم براي ورود به بازار هستند. اين خودروها براي اينكه بتوانند به بازار وارد شوند مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را لازم دارند، اما تا به امروز شايد تمايلي از وزارتخانه مذكور براي صدور مجوز ديده نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالیست که فروشندگان و واردکنندگان خودرو برای این خودروها قرارداد پیش‌فروش دارند و مردم بابت همین خودروهایی که مجوز ورود ندارند، پیش‌پرداخت داده‌اند و هر روز در انتظار دریافت خودروی خود هستند. در زمان آزاد بودن واردات خودرو، حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان پیش‌فروش شد و تقریبا معادل همین تعداد نیز ثبت‌سفارش برای واردات خودرو صورت گرفت تا واردات انجام شود، اما قرار گرفتن خودرو در فهرست ۱۴۰۰ کالایی که واردات‌‌شان از ابتدای تیرماه امسال متوقف شد، تمام معادلات را به‌هم ریخت.
این تصمیم واردکنندگان و خریداران را غافلگیر کرد و حالا مشتریان خودروهای پیش‌خریدشده، پول را داده‌اند، اما خودرویی برای تحویل به آنها وجود ندارد. کوروش مرشدسلوک، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم این موضوع را تایید می‌کند: «مشکل این است که واردات خودرو به یک‌باره ممنوع شد و به همین دلیل شرکت‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.»
تعدادی از مشتریان قرارداد خود را فسخ کرده‌اند، اما بسیاری از مشتریان راضی به فسخ قرارداد نیستند و خودروی خود را می‌خواهند. مرشدسلوک امیدوار است وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر در زمینه واردات خودروهای پیش‌خریدشده، تصمیم بگیرد تا تکلیف مشتریان روشن شود، چراکه اگر با واردات حدود ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت‌سفارش‌شده موافقت نشود، شرکت‌ها مجبور به فسخ قراردادها خواهند شد. با این حال در صورت چراغ سبز وزارت صنعت به واردات این خودروها، بازهم داستان خودروهای وارداتی پایان خوشی نخواهد داشت، چون در نهایت قیمت این خودروها با ارز آزاد محاسبه خواهد شد، اما از طرف دیگر فعالان بازار معتقدند اگر این خودروها به بازار عرضه شود موجب کاهش قیمت خودروی خارجی در بازار خواهد شد. آنها بر این باورند که این خودروها با ارز آزاد نیز مشتری خود را دارند. ضمن اینکه اگر ما هم‌اکنون با ارز ۱۰ هزار تومانی نیز خودرو را وارد کنیم، نرخ آن در بازار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی خواهد بود، زیرا قیمت‌های فعلی در بازار خودرو حباب دارد. به علاوه با واردات و عرضه این خودروها در بازار، حباب قیمت‌ها شکسته شده و شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود.

در زمینه واردات خودروهای پیش‌خریدشده تصمیم‌گیری شود
فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو
بازار خودرو در شرایطی به سر می‌برد که رنگ مشتری را هفته‌هاست به خود ندیده است. تخلفات در ارز دولتی موجب شد شرایطی برای بازار خودرو به وجود بیاید که فروشندگان و خریداران عطای کالا را به لقایش ببخشند و برخی اما از این آشفته‌بازار سودهای هنگفت داشته باشند. شرایطی به وجود آمده که تعداد بسیار زیادی خودرو در گمرکات و لب مرزها در انتظار مجوز ورود به کشور هستند. ارز دولتی قرار بود نسخه شفابخشی باشد که متاسفانه تمام معادلات بازار را به هم زد و با تخلفات گسترده‌ای که با ارز دولتی انجام شد، بازار خالی از مشتری شده و ضرر و زیان‌ بسیاری را متوجه فروشندگان خودرو و بسیاری از واردکنندگان کرد. در حال حاضر ۴۰ هزار خودروی پیش‌خریدشده در انتظار مجوز ورود هستند که تا به امروز در مرزها توقف کرده‌اند و همین یعنی اینکه در آینده‌ای نزدیک قیمت خودروها باز هم شاهد افزایش خواهد بود. حدود ۲۰ هزار دستگاه تعهد عقب‌افتاده وجود دارد و حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو دیگر برای واردات ثبت سفارش شده‌، اما این خودروها هنوز وارد نشده‌اند و اگر وزارت صمت با واردات ۲۰ هزار خودروی ثبت‌سفارش‌شده موافقت نکند، واردکنندگان مجبور به فسخ قراردادهای پیش‌‌خرید خودرو با مشتریان خواهند شد و این موضوعی است که قیمت خودرو را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
همچنین ضرر و زیان‌ میلیاردی را متوجه خریداران و فروشندگان و حتی واردکنندگان خودرو خواهد کرد و انتظار می‌رود وزارت صمت به این موضوع رسیدگی کند. بازار خودرو دیگر بیش از این ظرفیت گرانی و افزایش قیمت‌ها را ندارد، در حالی که اگر مجوز ورود این خودروها به کشور صادر نشود موج گرانی دیگری به بازار خودرو هجوم خواهد آورد. بنابراین مهم‌ترین خواسته فعالان بازار خودرو از وزارت صمت این است که هرچه زودتر در زمینه واردات خودروهای پیش‌خریدشده تصمیم بگیرد تا تکلیف مشتریان روشن شود.
ضرورت دارد اشاره کنیم که با واردات و عرضه این خودروها در بازار حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود و شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود، اما اگر با واردات حدود ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت‌سفارش‌شده موافقت نشود، شرکت‌ها مجبور به فسخ قراردادها خواهند شد و کسی نمی‌تواند جوابگوی خسارت‌های مشتریان و شرکت‌های واردکننده باشد.

کسی در بازار خودروهای خارجی معامله‌ای انجام نمی‌دهد
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو
در صورتی که ۲۰ هزار خودروی پیش‌خریدشده توسط مشتریان وارد بازار شوند، قیمت خودرو از حال حاضر کمتر خواهد شد و حباب قیمتی خودروها کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. در حال حاضر کسی در بازار خودروهای خارجی معامله‌ای انجام نمی‌دهد و خریداری در این بازار وجود ندارد، چراکه همه بر این موضوع آگاهی دارند که خودروهای وارداتی حباب قیمت دارند و باید منتظر تصمیم وزارت صنعت بمانند تا با آزاد کردن مجوز ورود خودروهای متوقف‌شده بازار شاهد کاهش قیمت شود. متاسفانه نرخ ارز در بازار غیررسمی که بالا می‌رود، سایر بازارها را نیز متاثر می‌کند. نرخ واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است. بنابراین مردم می‌دانند که قیمت‌ها حباب دارد و فعلا از خرید خودداری کرده‌اند.
بازار خودرو تب و تاب بسیاری را تا به امروز به خود دیده است و امیدواریم با بسته جدید ارزی دولت و همچنین صدور مجوز ورود خودروهای مذکور به بازار، بتوان شرایط را به مرور زمان تحت کنترل درآورد. همچنین در صورت نظارت درست و پیگیری برای رسیدن خودرو به دست مشتری به صورت منطقه‌ای و همچنین جلوگیری از ایجاد محدودیت از سوی نمایندگی‌ها و درست نکردن مانع بر سر عرضه، بازار مدیریت خواهد شد و هرگونه اقدامی که منجر به تشنج در بازار شود، روزها زمان نیاز دارد تا بازار به حالت عادی بازگردد. همچنین ورود نهادهای نظارتی به حوزه خودروهای خارجی هم جوابگو بوده است. این نظارت باعث کاهش چشمگیر حتی تا ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای وارداتی شد، چراکه شرکت‌ها ملزم به عرضه خودرو به بازار شدند که در این شرایط خودروهایی که دپو شده بودند تحویل مشتریان شدند که ریزش قیمت وارداتی‌ها را به همراه داشت.

همچنین مطالعه کنید:

ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است

به گزارش کسب و کار نیوز ، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست نمایشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.