صفحه اصلی / ورزشی / ورزش بانوان / شجاعی: فدراسیون بسکتبال پیگیر اعزام تیم پنج نفره بانوان بود

شجاعی: فدراسیون بسکتبال پیگیر اعزام تیم پنج نفره بانوان بود

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: از قول من محکم بنویسید که اعزام تیم بسکتبال پنج نفره بانوان را مطرح کردیم اما کمیته ملی المپیک مخالفت کرد.

فریده شجاعی

به گزارش کسب و کار نیوز، نزدیک به یک سال از کسب مجوز حضور بانوان بسکتبالیست ایران با پوشش اسلامی در رویدادهای بین المللی می‌گذرد و فدراسیون این رشته برنامه ریزی لازم را برای آغاز حضور بسکتبالیست‌ها در عرصه‌های بین المللی و جهانی آغاز کرد، بنابراین بسکتبال سه نفره به بازی‌های آسیایی و جهانی اعزام شد اما در این میان بسکتبال پنج نفره به تنها رویداد پیش روی این یک سال که بازی‌های آسیایی جاکارتا بود به دلیل مدال آور نبودن اعزام نشد، پس از این اتفاق ابهاماتی در این باره به وجود آمد که فدراسیون بسکتبال را مقصر اصلی این عدم اعزام مطرح می‌کرد در نتیجه گفت و گویی را با فریده شجاعی داشتیم تا روند پیگیری اعزام بسکتبال پنج نفره به جاکارتا را از زبان او بشنویم. علاوه بر این زمان تشکیل اردوی تیم ملی بسکتبال پنج نفره بانوان و وضعیت تیم زیر ۲۳ سال اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا دیگر موضوعاتی بود که شجاعی در مورد آنها مطالبی را بیان کرد. 

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:  

شنیده شده که علت اعزام نشدن تیم بسکتبال  پنج نفره بانوان به بازی‌های آسیایی، عدم پیگیری فدراسیون بسکتبال بوده است آیا این موضوع حقیقت دارد؟

 خیر حقیقت ندارد. من به همراه آقایان طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال، توفیق دبیر فدراسیون ، قاسمی مدیر تیم‌های ملی و شاهین طبع  مربی تیم ملی بسکتبال مردان به کمیته ملی المپیک که تصمیم گیرنده اعزام به بازی‌های آسیایی است و  آقای سجادی در راسش حضور داشت رفتیم حتی  آقای هادی ساعی هم در جمع بود. در این جسله  به طور رسمی اعزام تیم پنج نفره بانوان به جاکارتا را مطرح کردیم البته پیش از این هم آقای طباطبایی و من در این باره به صورت انفرادی صحبت و موضوع را مطرح کرده بودیم و این جلسه دوم و سوم بود که برگزار می‌شد. دلایلمان را بیان کردیم و گفتیم  که بانوان بسکتبالیست ۳۷ سال  از حضور در رقابت‌های بین المللی محروم بودند، اجازه اعزام را بدهید، آنها هم دلایل قانع کننده‌ای داشتند. البته گفته شد که در  شورا موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر نشد به این دلیل است که  تیم پنج نفره مدال آور نیست و تنهامی‌توانیم تیم سه نفره را در قالب رشته توسعه‌ای اعزام کنیم. این بازی‌ها فرصت محک خوردن تیم پنج نفره  نیست بلکه باید چند بازی انجام دهد و محک بخورد.

این دلایل برای من  قانع کننده است اگر این تیم  که اولین اعزامش است و به دلیل بی‌تجربگی ترس دارد مقابل ژاپن و کره قرار بگیرد و گل زیادی بخورد چه اتفاقی می افتد؟ اگر  شرایط لازم را داشت و ۱۰۰ درصد تمرین کرده بود و می‌توانستیم رویش حساب باز کنیم باید اعزام می‌شد اما  این تیم اصلا محک نخورده بود، نمی‌دانستیم چه اتفاقی می افتد و بازی‌های آسیایی جای محک زدن نیست . اگر تیم پنج نفره در  مسابقات کاپ آسیای بانوان  شرکت کند و ببازند مشکلی نیست، اما  با باخت در بازی‌های آسیایی، مدال از دست می‌رود و امتیاز از ایران کم می‌شود. نه این که تیم بسکتبال پنج نفره را رها کنیم ،‌ بلکه پله پله جلو می‌رویم بنابراین ابتدا اردوی آماده سازی و مسابقات تدارکاتی را برای این تیم برگزار و به تورنمنت‌های مختلف اعزام می‌کنیم.

آیا در جلسات با کمیته و وزارت اعزام تیم پنج نفره هم مطرح شده یا موضوع صحبت فقط تیم سه نفره بوده است؟

 مجوز سه نفره را از قبل گرفته بودیم جلسه‌ای که تشکیل دادیم برای تیم پنج نفره بود، البته آن موقع به ما گفتند هنوز درخواست اعزام تیم سه نفره هم به شورا نرفته و اعزام این تیم هم هنوز مشخص نیست به همین دلیل خیلی کوتاه آمدم و گفتم چیزی نگویم حداقل سه نفره اعزام شود. بعد از طرح موضوع در شورا فقط اعزام تیم سه نفره تایید شد. البته گفتند والیبال،  هندبال هم تایید نشدند. وقتی دیدم آن دو رشته دیگر که سابقه بازی‌های برون مرزی هم داشتند اعزام نشدند کوتاه آمدم. یعنی اگر آن دو رشته رفته بودند حتما تلاشمان را می‌کردیم که پنج نفره بسکتبال هم اعزام شود  ولی چون در بازی‌های آسیایی  بحث مدال آوری مطرح است اول به عنوان یک ایرانی فکر می‌کنم که به جای یک تیم ۱۲ نفره اگر ۱۲ بازیکن انفرادی شرکت و مقام کسب کنند خیلی بهتر است و در این مورد مثل کمیته ملی المپیک فکر می‌کنم.

اگر مشکلات ارزی موجود در کشور وجود نداشت این تیم اعزام می‌شد؟

به عنوان یک مسئول از خدایم بود که تیم پنج نفره بانوان اعزام شوند،  تلاش را هم کردم  ولی وقتی راهی ندارد، دلایل عدم شرکت شان قانع کننده است و باید با تعدادی از مشکلات کنار بیایم این جا هم همان جا است که باید کنار بیاییم.

برخی می‌خواهند بگویند این فدراسیون بسکتبال بوده است که به دنبال اعزام تیم‌ ‌ پنج نفره نبوده است

از قول من محکم بنویسید حتی می‌توانم تاریخ و ساعت  دقیقش جلسه‌ای را  که در آن اعزام تیم پنج نفره را مطرح کردیم، بگویم که چه کسانی حضور داشتند. حتی آقایانی که همراه با آنها به کمیته ملی المپیک رفتیم  می‌گفتند  بیشتر از مردان دلمان می‌خواهد زنان اعزام شوند، آنها باید بروند تا جبران این چند سال عدم حضور در رقابت‌های آسیایی و جهانی باشد. سنگ‌هایمان را به سینه زدیم  ولی دلایل کمیته هم قانع کننده بود.

اما تیم پنج نفره بانوان حتی در ایران هم اردوی آماده سازی نداشته است، دلیل این موضوع چیست؟

متاسفانه امسال به هجمه زیادی از رویدادهای سه نفره برخورد کردیم یعنی وقتی به فدراسیون بسکتبال آمدم گفتند مسابقه‌های کاپ آسیایی، جام جهانی، بازی‌های آسیایی و جوانان سه نفره، چهار رویداد سه نفره  و بازی‌های آسیایی پنج نفره مطرح شد،  این پنج رویداد را  برای سال جاری داریم،  شما باشید چه کار می‌کنید؟ این پنج رویداد را رها می‌کنید و سراغ بزرگسال پنج نفره می‌روید؟ با توجه به این که سالن تمرین و خوابگاه نداریم و امکانات‌مان کم است اول باید برای این پنج رویداد برنامه‌ریزی کنیم. الان که بایدتیم سه نفره اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا تهران باشد آن را به گرگان فرستادم چون فقط این شهر راه دادند.  امکانات ضعیف است نمی‌توانم برای همه تیم‌ها اردو بگذارم.

از خدایم است هر روز تیم‌هایمان تمرین داشته باشند. با این حال که تیم پنج نفره بزرگسالان امسال رویدادی پیش رو ندارد ولی برنامه‌ریزی برایش انجام  می‌دهیم. حتی این روزها خانم کلاهی در فدراسیون بسکتبال در حال رایزنی با صربستان و ترکیه است تا  تورنمنتی را پیدا کند و  بتوانیم ابتدا تمرینی برای تیم پنج نفره داشته باشیم و بعد در تورنمنتی شرکت کنند. از طرفی دیگر به دنبال جذب اسپانسر هستیم.  علاوه بر این خوابگاه و سالن هم می‌خواهیم . بنابراین به همین راحتی برای یک تیم برنامه‌ریزی نمی‌شود. در حال حاضر برای  تیم جوانان پنج نفره‌مان که آبان ماه مسابقه دارند  یک اردو داشتیم و اردوی دیگری هم به زودی در قزوین برگزار می‌شود. با وجود اینکه تیم پنج نفره بانوان  تا سال آینده رویدادی ندارد اما مربیان این تیم را انتخاب کردیم تا تصویب شود.  انشاء‌الله درماه آینده شاید هم زودتر برای این تیم یکسری تمرین برگزار می‌کنیم ، مطمئن باشید تیم پنج نفره بانوان رها نمی‌شوند.

پس تا یک ماه آینده شاهد تشکیل  اردوی تیم  پنج نفره بانوان بزرگسال هستیم؟

مطمئن باشید خودم بیشتر سنگ تیم بزرگسالان پنج نفره را به سینه می زنم و دلم می‌خواهد تکلیفش مشخص شود و از الان محک بخورد. هر وقت بازیکنان بزرگسال پنج نفره  را می‌بینیم دلم پر می‌زند ببینم اینها  چه در چنته دارند و فقط باید زمینه برایشان فراهم شود و تمرین و بازی کنند تا برای سال آینده  آماده شوند.  به غیر از بازی‌های آسیایی جاکارتا که امکان اعزام این تیم نبود امسال مسابقه‌ دیگری نبود که بگویم آن را نفرستادیم. اگر مسابقات آسیایی و کاپ آسیا بود قطعا اعزام می‌شدند. شهریور ماه جوانان سه نفره، به مالزی می‌روند و تیم دانشگاه‌ها هم که به تازگی اعزام شدند  یعنی برای سه به سه رویدادهای زیادی بوده است و برای پنج نفره فقط باشگاه‌های آسیایی را داشتیم که دو تیم  نفت آبادان و کوشا سپهر سبلان اعزام شدند.

در این مدت تیم پنج نفره حتی یک اردو هم نداشته تا چیزی به اسم تیم ملی پنج نفره بانوان رسما شکل بگیرد

پنج ماه است که به فدراسیون بسکتبال آمده‌ام در این مدت پوستمان کنده شده تا برنامه‌ریزی کردیم  ولی رویدادهایی که پیش رو داریم در اولویت است. یعنی اگر الان به من یک سالن بدهند اردوی جوانان پنج نفره را تشکیل می‌دهم چون رقابت مسابقات آسیایی را پیش رو دارد. باز هم می گویم تیم پنج نفره بزرگسالان رها نمی‌شوند به دنبال آماده کردن برنامه هستیم نه این که فقط اردو برگزار کنیم البته چند اردوی اول برای انتخاب بازیکنان برگزار می‌کنیم اما می‌خواهیم بازی و تورنمنت خارجی بگذاریم و اسپانسر جذب کنیم که محک بخورند تا آمادگی لازم را کسب کنند و ترسشان  از بازی خارجی بریزد تا سال آینده که مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو دارند .

مطمئن باشید با این که مسابقه‌های مهمتری همچون بازی‌های آسیایی جاکارتا را پیش رو داریم اما دغدغه‌ اصلی‌ام بزرگسالان پنج نفره است.حتی  قرار بود برنامه ای به عنوان المپیاد نخبگان فقط در رشته سه به سه برگزار شود اما اعتراض کردم و گفتم باید رشته پنج نفره هم باشد. ‌دقیقا مثل فوتبال و فوتسال است. این گونه نیست که وقتی فوتبال بازی می‌کنیم فوتسال را رها کنیم باید هر دو کنار هم باشند.

یادم هست شما قبلا گفتید نمی‌توانیم چند تیم را همزمان در اردو داشته باشیم  اما این کمبود امکانات با قول حمایتی که طباطبایی داد، انتظارات را بالا می‌برد که فدراسیون برای پنج نفره هم بیشتر تلاش کنند

خودم با همین مشکل روبرو هستم،  ولی باید واقعیت ها را هم بپذیریم تا زمانی که در بدنه فدراسیون نباشید مشکلات را درک نمی‌کنید. امکانات مورد نیاز را نداریم الان فدراسیون دفترش در پنج سالن است  هر روز که از دفتر به سالن بسکتبال  نگاه می‌کنم می‌بینم پسرها در حال تمرین هستند، درست است که باید نیمی از آن را به ما بدهند اما الان برای پنج نفره جوانانمان سالن دانشگاه آزاد را گرفتیم. این سالن‌ها را به هر حال می‌گیریم اما پسرها هم رویدادهای زیادی دارند. به عنوان مسئول بانوان انتظار دارم امکانات نصف نصف باشد به گونه‌ای که نصف سالن را به ما بدهند، اما دیگر مسئولان فدراسیون می‌گویند برنامه‌ریزی‌های تیم مردان برای سال گذشته است اما باز هم تلاش کردیم و از دل تمرین‌های زیاد مردان جای خالی  برای پنج نفره جوانانمان که مهم است پیدا کردیم.

به‌ هر حال فرق نمی‌کندسالن کجا باشد ، هر سالن بسکتبالی را که بتوانیم بگیریم خوب است. سالن افراسیابی را که گفتند فدراسیون گرفته است اما به مشکل برخورد کرده و اگر آماده شود، مشکلات خانم‌هایمان هم حل می‌شود.

آیا مشکل سالن افراسیابی هزینه برای آماده سازی آن است؟

هزینه اش را فدراسیون اسپانسر می‌گیرد. سالن باید مقداری بزرگ شود، ولی فعلا مشکلش را نمی‌دانم این را باید خود آقای طباطبایی پاسخ بدهند.

در مورد اینکه گفتید برنامه‌های فدراسیون قبلا چیده شده است، آیا نباید این برنامه منعطف تر باشد تا بانوان هم در نظر گرفته شوند؟

خب الان واقعا منعطفش کردند، پنج سالن پر بود اما ساعت‌هایی را برای برگزاری یک دوره  تمرین تیم  جوانان پنج نفره بانوان خالی کردند. علاوه بر این یک دوره تمرین‌های سه نفره هم در همین سالن انجام شد. سالن‌های  دانشگاه آزاد، پنج سالن، شهید کشوری و همچنین سالنی را در قزوین برای تیم سه نفره آماده کردیم. اگر خوابگاه و سالن خوب باشد خیلی فرق نمی‌کند کجا قرار دارد. مهم پیدا کردن سالن است.  

امیدوارم مسئولان مرد فدراسیون هم بیشتر به بانوان توجه کنند

به‌ هر حال این کارها سختی دارد. هر روز برنامه‌ریزی و  رایزنی می‌کنیم تا رویداد مناسبی را برای حضور تیم پنج نفره بانوان پیدا کنیم. تمرین به تنهایی که فایده ای ندارد،  سالیان سال تیم  پنج نفره تمرین می‌کرد ولی در رویدادی برای شرکت نداشتیم آیا انگیزه‌ای برای بازیکنان وجود داشت؟  باید تمرین را در کنار رویداد بگذاریم ، رویدادش را هماهنگ می‌کنیم تا  تورنمنتی بروند، بنابراین این تیم را رها نکردیم. یک ماه صبوری کنید ببینید تمرین و اردو می گذاریم یا نه، حالا چه مسئولان  همکاری کنند و چه همکاری نکنند کار خودمان را انجام می‌دهیم.  اصلا کاری به آنها نداریم چه همکاری بکنند یا نه ما برنامه‌ریزی می‌کنیم، ولی واقعا آقایان فدراسیون هم تلاش می‌کنند اگر نخواهند که تیم به مسابقات مختلف نمی رفت،  ولی به‌ هر حال آنها هم تلاش می‌کنند و برای بانوان و آقایان به دنبال اسپانسر هستند.

به غیر از بازی‌های آسیایی جاکارتا که کمیته ملی المپیک دلیل قانع کننده‌ای داشت مسابقه‌ای را هم از دست ندادیم که بگوییم این مسابقه بود و نرفتیم.مطمئن باشید اگر هندبال اعازم می‌شد ما هم می‌رفتیم. هندبال قهرمانی غرب آسیا را هم گرفت و می‌توانست حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی سیاست کمیته ملی المپیک این  بود تیم‌هایی که تعدادشان زیاد است را نفرستند  مگر اینکه  توسعه ای باشد. مثلا کبدی قطعا مدال می‌آورد.

به تیم سه نفره اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بپردازیم،  قبلا گفتید برای بازی تدارکاتی این تیم در حال رایزنی با کشورهایی هستید که ارزانتر است اما زمان می‌گذرد و این تیم هیچ بازی تدارکاتی انجام نداده، دلیل این موضوع چیست؟

برای‌شان تدارک می بینیم به شرطی که اسپانسر داشته باشیم، چون پول نیست بازی‌های تدارکاتی دیگر نداریم. هرچند همچنان به دنبال جذب اسپانسر و برگزاری بازی تدارکاتی هستیم اما فعلا اسپانسر نداریم.

از حرفتان این برداشت را می‌کنم که تیم سه نفره زیر ۲۳ سال بدون بازی تدارکاتی وارد مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌شود، درست است؟

بله. تیم سه نفره مردان هم بازی تدارکاتی ندارد.

بازی‌های تدارکاتی داخلی برای این تیم در نظر گرفتید؟

در هر اردو چند تیم را هماهنگ کردیم که  با دختران سه نفره زیر ۲۳ سال بازی کنند. 

ابتدا گفتم وقتی تیم سه نفره  به کاپ آسیا و جام جهانی فیلیپین می‌رود و بازی می‌کند این به منزله بازی تدارکاتی محسوب می‌شود. اما در اواسط راه متوجه شدیم که باید تیم سه نفره زیر ۲۳ سال به بازی‌های آسیایی اعزام شود به همین  دلیل از ابتدا به فکر بازی تدارکاتی نبودیم اماترفند دیگری  زدیم مثلا یکی، دو بازیکن زیر ۲۳ سال را با تیم بزرگسال به مسابقه‌های مختلف اعزام کردیم که لااقل برای آنها بازی تدارکاتی هم محسوب شود به هر حال این دو بازیکن هم غنیمت است.

یک سوال هم در مورد لیگ بسکتبال بانوان  بپرسم، زمان شروع لیگ را مشخص کرده‌اید؟

به تمام باشگاه‌ها نامه دادیم که اعلام آمادگی کنند، زمانی که همه اعلام آمادگی ها بیاید جلسه‌ای را تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تقابل دختران فوتبالیست در شب/ دربی کرمان برنده نداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال بانوان در هفته پانزدهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.