چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ناراضیان بازار کاغذ
ناراضیان  بازار کاغذ

عده ای با دريافت ارز دولتي اقدام به سود جویی در بازار کاغذ كرده‌اند

ناراضیان بازار کاغذ

شایلی قرایی
در روزهای آغازین تیرماه شاهد انتشار فهرستی ازسوی بانک مرکزی ایران بودیم که در آن اسامی شرکت هایی آمده بود که برای واردات کالا به آنها دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده بود و یکی از بخش‌های آن به واردات کاغذ اختصاص داشت. طبق این فهرست به ۲۲ شرکت حدود ۴۰ میلیون یورو برای واردات کاغذ روزنامه و ۶۷ شرکت حدود ۸۰ میلیون یورو برای واردات خمیر کاغذ (ماده اولیه تولید کاغذ) اختصاص داده شده، ولی با این وجود قیمت انواع کاغذ در بازار ایران با این ارز اختصاص داده‌شده هیچ تناسبی ندارد و همچنان با وجود تخصیص ارز ارزان دولتی و حتی یارانه ۴۰۰ تومانی که به واردکنندگان بازگردانده می‌شود (فاصله دلار ۴۲۰۰ تا ۳۸۰۰ تومانی) همه از نرخ کاغذ ناراضی هستند. در این مدت روزنامه‌ها کاغذی خریداری کرده‌اند که با نرخ دلار بازار آزاد محاسبه شده و حتی افزایش قیمتی برابر با صددرصد داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالیست که در پی تلاطم و ناآرامی‌های اخیر در بازار کاغذ، ستاد مبارزه با گران‌فروشی و احتکار، کمیته ویژه پیگیری جهت کاغذ تشکیل داد.
غلامرضا شجاع، عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های چاپخانه‌داران، ناشران، صحاف و مطبوعات و مصرف‌کنندگان کاغذ سراسر کشور تقاضا می‌شود فقط به قیمت مصوب تعیین‌شده ازسوی دولت محترم و با فاکتور قانونی خرید کنید. او افزود: در صورت گران‌فروشی و احتکار می‌توانید به شماره ۱۲۴ ستاد مبارزه با گران‌فروشی و احتکار کمیته ویژه پیگیری جهت کاغذ اطلاع دهید.
نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ تصریح کرد: قیمت کاغذ رو به کاهش بوده، بنابراین میزان فروش بالا رفته است، اما توجه کنید که گران نخرید. او افزود: برخورد تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با متخلفان مانند اقتصاد زمان جنگ خواهد بود.
او در ادامه به قیمت‌های تعیین‌شده برای کاغذ اشاره کرد و گفت: قیمت کاغذ چاپ و تحریر و بالکی هر کیلو ۵۱۰۰ تومان‌ و کاغذ روزنامه هر کیلو ۴۱۰۰ تومان است.

برخی فروشندگان جنس را احتکار می‌کنند و نمی‌فروشند
حسین میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ
برخی واردکنندگان کاغذ عضو اتحادیه واردکنندگان نیستند و بر همین اساس هیچ اطلاعی از میزان واردات و نحوه عرضه آنها وجود ندارد. درباره اعضای اتحادیه نیز آمار دقیقی در دست نیست. جلسات زیادی میان اعضای اتحادیه، وزارت ارشاد و بانک مرکزی برای حل مشکلات موجود در بازار کاغذ برگزار شده و قرار شده است تا کاغذهای وارداتی در زمان کم در بازار توزیع شود. اتحادیه با کسانی که گران‌فروشی می‌کنند؛ یعنی کاغذ خریداری‌شده با ارز دولتی را به قیمت آزاد می‌فروشند یا کاغذ نمی‌فروشند، برخورد قانونی خواهد کرد.
نوسانات نرخ دلار آزاد هیچ تاثیری بر قیمت کاغذی که با دلار دولتی خریداری شده، نداشته است و بحث گرانی‌های نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر قیمت کاغذ در بازار ایران جوی است که عده‌ای افراد داخلی ایجاد کرده‌اند، زیرا اغلب آنها به دنبال سودجویی و منفعت خود هستند. باید جلوی این کار گرفته شود، زیرا بسیاری از افراد دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت و جنس به کشور وارد کرده‌اند و به دنبال نوسان نرخ دلار، آن کالا هر روز افزایش قیمت بی‌رویه دارد. بیش از این هشدار داده‌ایم و خواسته‌ایم که فروشندگان این موضوع را رعایت کنند. همچنین خریداران اگر هنگام معامله با فروشندگانی روبه‌رو می‌شوند که از فروش کالا امتناع یا گران‌فروشی می‌کنند، حتما به اتحادیه اطلاع بدهند و ما با این افراد برخورد قانونی انجام می‌دهیم و موضوع را پیگیری می‌کنیم.
مرجع قانونی در حال حاضر اتحادیه کاغذ و مقواست، همچنین قیمت‌ جهانی کالا و قیمت ارز کاملا مشخص است و در این میان با افرادی که به دنبال سودجویی بیشتر و ایجاد اخلال در بازار هستند، برخورد جدی خواهد شد. کسی که کاغذ با دلار دولتی به کشور وارد کرده، حق فروش آن را به قیمت آزاد ندارد و فروشندگان کاغذ حتما باید سود عادلانه خود را از کالاهایی که با نرخ آزاد یا دولتی وارد کشور کرده‌اند، بگیرند و کالا را توزیع کنند، اما برخی فروشندگان جنس را احتکار می‌کنند و نمی‌فروشند، در حالی که با دلار دولتی کاغذ به کشور وارد کرده‌اند، اما در مقایسه با نرخ دلار آزاد، قیمت‌گذاری می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای در حال ایجاد جوی هستند که اتفاق خاص بیفتد و سودجویی کنند. اتحادیه کاغذ و مقوا با تمام قوا از فعالیت افراد سودجو جلوگیری می‌کند و براساس گزارشاتی که می‌رسد، با این افراد برخورد خواهد داشت، زیرا معتقدیم که باید جلوی این کارها گرفته شود و آرامش به بازار برگردد و فردی که نیاز به خرید دارد بتواند به راحتی جنس خود را از بازار خریداری کند.
فروشندگان هم جنسی برای فروش ندارند
خسرو مقدادی، کارشناس بازار
با انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات کاغذ انتظار بازار این بود که اگر این افراد ارز دولتی گرفته‌اند باید قیمت‌ها شکسته شود و شاهد ورود انبوه کاغذ برای فروش در بازار باشیم، اما متاسفانه در فهرست بانک مرکزی نام افراد و شرکت‌هایی وجود داشت که تنها به دنبال رانت و سودجویی از این بازار نابه‌سامان بودند و بازار شاهد احتکار و گرانی کاغذ بود. به دنبال افزایش نرخ ارز هم عده‌ای رانت‌جو در بازار آشفتگی به وجود آوردند و با عدم عرضه کاغذ سعی در پر کردن جیب خودشان کردند. این افراد فرصت‌طلب برای اینکه از آب گل‌آلود افزایش روزانه قیمت دلار ماهی بگیرند کاغذهای وارداتی را احتکار کرده‌اند و از فروش آن سر باز می‌زنند. در حالی این اوضاع را شاهد هستیم که روزنامه‌ها به عنوان نخستین و مهم‌ترین مصرف‌کننده کاغذ شرایط خوبی ندارند. طی هفته‌های گذشته شاهد تعطیلی برخی از این روزنامه‌ها بوده‌ایم که در اصل قربانی سودجویی و فرصت‌طلبی عده‌ای شده‌اند. کاغذ محصولی است که با فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم دارد و باید کمک کنیم این بازار از نوعی ثبات برخوردار شود. اکنون بحث‌هایی مانند احتکار به دلایل مختلف و از همه مهم‌تر گرانی نرخ ارز مطرح است که باید مقصران این اتفاق مجازات شوند. در حال حاضر احتکار کاغذهایی که وارد کشور شده، باعث شده ضمن افزایش شدید قیمت‌ها، فروشندگان هم جنسی برای فروش نداشته باشند. بنابراین تنها مصرف‌کنندگان اصلی که شامل روزنامه‌ها، مطبوعات و ناشران می‌شود، ناراضیان بازار کاغذ نیستند، بلکه فروشندگان صنف کاغذ نیز از این وضعیت گلایه دارند. باید در این رابطه تکلیف شرکت‌هایی که با ارز دولتی سفارش واردات کاغذ را ثبت کرده‌اند، مشخص شود تا بهتر بتوان درباره واردات انجام‌گرفته و پیگیری درباره مطالبات بازار کاغذ مطبوعات، تصمیم گرفت. همچنین ضرورت دارد تمام مسیر واردات از ابتدا تا انتها زیر ذره‌بین قرار گیرد. بر این اساس، میزان واردات و همچنین قیمت تمام‌شده و توزیع درست آن از وظایف اصلی کمیته ساماندهی است.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۸ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.