چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایده پردازی  در جهت  بازار

«كسب‌وكار» استراتژی های توسعه بازار در استارت‌آپ ها را بررسي مي‌كند

ایده پردازی در جهت بازار

بازار مولفه بسيار مهمي براي شروع يك كسب‌وكار است. بازار است كه يك فرد را به اين فكر مي‌اندازد كه كسب‌وكاري را شروع کند تا بتواند كسب درآمد داشته باشد.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز بعد از بازار، پارامتری که بسیار مهم است، نیاز بازار است و نیاز بازار است که ما را ترغیب به حضور در بازار می‌کند. همیشه درباره ایجاد بازار برای استارت‌آپ‌ها بعد از ایجاد استارت‌آپ و تشکیل شرکت صحبت می‌شود که نمی‌تواند درست باشد؛ یعنی استراتژی‌های ایجاد بازار بعد از تشکیل شرکت و ایجاد استارت‌آپ معنا و نمود پیدا نمی‌کنند و به نوعی توسعه بازار قبل از ایده‌پردازی آغاز شده است؛ یعنی شما نخستین گامی که برای ایجاد بازار خواهید داشت تولید کالا یا خدمتی است که نیازش قبل از تشکیل استارت‌آپ‌تان شناسایی شده است و شما کلید ایجاد بازار را قبل از ایجاد استارت‌آپ‌تان می‌زنید. پس مرحله اول ایجاد بازار برای استارت‌آپ‌ها که اساسی‌ترین مرحله آن هم هست، قبل از تشکیل استارت‌آپ و با شناسایی نیازی که بازار دارد و برای آن پول پرداخت شود، آغاز می‌شود. چه بسا کسب‌وکاری که پول‌های کلان و استراتژی‌های ایجاد بازار روز دنیا را به‌کار بگیرد و کلی هزینه کند، اما با عدم رعایت این پیش‌نیاز همه هزینه‌ها و استراتژی‌هایش به در بسته بخورند. البته این را با قطعیت نمی‌گوییم، چون در این وضعیت هم راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند با متنوع کردن سبد، ایجاد نیاز کاذب و… موفق ظاهر شوند، ولی مطمئنا اگر این پیش‌نیاز را هم رعایت می‌کردند، می‌توانستند منافع بیشتر و بلندمدت‌تری را به دست بیاورند.
در مراحل بعدی و گام‌های بعدی برای ایجاد بازار با توجه به اینکه عموما استارت‌آپ‌ها سرمایه و قدرت زیادی در ابتدای کار ندارند استراتژی‌های نیچ‌مارکت را استفاده می‌کنند. «نیچ‌مارکت» به معنای بخشی از بازار است که تاکنون توجه ویژه‌ای روی آن نشده است و رقبای بزرگی در آن وجود ندارند و برای استارت‌آپ‌ها بخش‌های خوبی هستند که بتوانند کار خودشان را از آنجا شروع کنند و در ادامه گام به گام بازار خودشان را بزرگ‌تر کنند.
برخی از استارت‌آپ‌هایی که کار خودشان را به صورت نیچ‌مارکت آغاز کرده‌اند:
۱٫ دیجی‌کالا: همانطور که از اسمش بر می‌آید کار خودش را با فروشگاه اینترنتی حوزه دیجیتال آغاز کرد و در ادامه بیشتر حوزه‌ها و اخیرا هم سوپرمارکت را به فروشگاه خود اضافه کرده است.
۲٫ شیپور: پلتفرمش را برای خرید و فروش کالاهای دست دوم آغاز کرد و کلی روی آن مانور داد و در ادامه آنطور که شاهد هستیم، هر چیزی در آن خرید و فروش می‌شود.
۳٫ تیزلند: کار خودش را با فروش کتاب و ارائه محتوا برای کلاس پنجم و ششمی‌ها آغاز کرد و در ادامه سال به سال یک مقطع به بازار و خدمات خود اضافه
می‌کند.
۴٫ اسنپ: به صورت تاکسی‌های آنلاین حمل‌ونقل و ماشین سواری استارت کارش را زد و در حال حاضر شاهد ورود آنها به بخش موتوری و فروشگاه آنلاین هستیم و حتی اسنپ محیط انتخابی‌اش هم به صورت نیچ‌مارکت و شهر تهران برگزیده است و در حال حاضر در بیش از ۱۰ شهر خدمات خود را ارائه می‌دهد.
این فهرست تا چند هزار هم می‌تواند ادامه داشته باشد و با بررسی بیشتر استارت‌آپ‌ها شروع نیچ‌مارکتی را در آنها خواهیم دید و این بدان معناست که برای ایجاد بازار باید دقت داشته باشید که یک نیاز بزرگی از بازار را شناسایی کنید و در ادامه شروع‌تان را برای پاسخ به بخشی از آن داشته باشید.

کوتاه‌مدت فکر کنیم
سامان فائق، کارشناس توسعه کسب‌وکار
وقتی یک سرویس راه‌اندازی کرده یا محصولی را روانه بازار می‌کنید بلافاصله فکرهای خلاق‌تر و بنگاه‌های ثروتمند‌تر از شما به فکر این می‌افتند که ایده یا محصول شما را با مزایای رقابتی موثرتر روانه بازار کنند و تبلیغات بیشتری داشته باشند تا سهم بازار بزرگی را از آن خود کنند. از طرفی با توجه به اینکه ذائقه مشتریان با سرعت بالایی در حال تغییر است، ارائه یک خدمت برای مدت طولانی با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد بود و به همین دلیل است که خبر شکست تعداد بالایی از تجارت‌ها این روز‌ها به گوش‌مان می‌رسد. پیشنهاد می‌دهم سعی کنید کالا یا خدمات یا سرویسی طراحی کنید که در مدت کوتاهی بتواند علاوه بر بازگشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده، سود معقولی را نیز به شما برساند. نکته اینجاست که باید قبول کنیم بنگاه‌ها و افرادی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند توسط بزرگ‌تر‌ها بلعیده می‌شوند. جایی مطالعه می‌کردم که نتیجه جذب سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری (هر نوعی از آن) نیز در نهایت منجر به این می‌شود که شما را مجبور کنند کنار بکشید تا آنها بهتر جلو ببرند. پس بهتر است کوتاه‌مدت فکر کنیم و محصولاتی داشته باشیم که در کوتاه‌مدت نتیجه درخشانی داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.