صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / درگیری و حضور ارتش در پایتخت زیمبابوه در پی اعلام پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی
درگیری و حضور ارتش در پایتخت زیمبابوه در پی اعلام پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی

درگیری و حضور ارتش در پایتخت زیمبابوه در پی اعلام پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی

در پی برگزاری چند روزه تظاهرات مرگبار در زیمبابوه در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که هر دو در یک روز برگزار شد، مقامات این کشور اعلام کردند که ارتش در پایتخت این کشور تا زمان آرام شدن وضعیت حضور خواهد داشت.

زیمبابوه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از شبکه ای‌بی‌سی نیوز، اوبرت ام پوفو، وزیر کشور زیمبابوه اپوزیسیون را به ایجاد ناامنی در کشور متهم کرد.

مقامات زیمبابوه اعلام کردند که هیچ گونه اطلاعات جدیدی درباره کشته شدن سه نفر از معترضان بعد از حضور نیروهای ارتش در اعتراضات در هراره، پایتخت شروع به تیراندازی علیه معترضان ندارند.

پلیس اعلام کرد که آنها خواستار کمک ارتش شدند زیرا قادر به مدیریت وضعیت به وجود آمده نبودند.

همچنین امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهوری زیمبابوه از رهبران سیاسی خواست که با دفاع از برقراری صلح به ناآرامی‌ها پایان بخشند.

دولت زیمبابوه متعهد شد طرح امنیتی را به منظور اجتناب از تنش بیشتر اجرایی کند. این در پی کشته شدن سه تن در جریان تظاهرات‌های اپوزیسیون در اعتراض به وقوع تقلب در انتخابات پارلمانی است.

منانگاگوا از شهروندان خواست قبل از اعلام نتایج نهایی ریاست‌جمهوری آرامش خود را حفظ کنند.

گفتنی است حزب حاکم زیمبابوه براساس نتایج رسمی انتخابات پارلمانی توانسته اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورد. در حالی که شمارش نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد.

وی در پیامی در توئیتر حامیان اپوزیسیون را متهم به آغاز خشونت‌ها در پایتخت کرد.

رئیس‌جمهوری گفت: اپوزیسیون زیمبابوه تحت رهبری نلسون چامیسا، ‌مسؤول بحران به وجود آمده در روند انتخاباتی است. جنبش تغییر دموکراتیک اعلام کرد که چامیسا از اتفاقات رخ داده در شوک به سر می‌برد.

سخنگوی این حزب اعلام کرد: ما به طور جدی از اتفاقات رخ داده در تعجب هستیم. آیا ما در جنگ به سر می‌بریم.

همچنین اپوزیسیون زیمبابوه خشونت‌های رخ داده را محکوم کرد.

هنوز تعداد مجروحان مشخص نیست اما تعداد بسیاری از معترضان در پی تیراندازی نیروهای ارتش زخمی شده‌اند. ممکن است تعداد کشته شدگان نیز افزایش یابد.

مردم زیمبابوه پس از حضور نیروهای ارتش در اعتراضات هراره و تیراندازی آنها علیه معترضان به دستکاری در انتخابات روز دوشنبه در شوک به سر می‌برند.

کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی نیز نسبت به وضعیت زیمبابوه ابراز نگرانی کردند.

سازمان ملل متحد و بریتانیا که زمانی قدرت استعماری در زیمبابوه بود، با ابراز نگرانی نسبت به خشونت‌هایی که سه کشته به جا گذاشته خواستار خویشتن داری شده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از سیاستمداران این کشور خواست خویشتن دار باشند و وزیر خارجه بریتانیا هم گفت که “عمیقا نگران” خشونت‌هاست.

سفارت آمریکا در هراره ارتش را به “خویشتن داری” دعوت کرد و گفت که زیمبابوه “فرصتی تاریخی” برای یک آینده روشن‌تر دارد.

سفارت آمریکا در زیمبابوه با ابراز نگرانی عمیق بعد از حضور نیروهای ارتش در پایتخت برای متفرق کردن معترضان اپوزیسیون از رهبران احزاب سیاسی خواست که حامیان خود را به آرامش دعوت کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.