صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / مرمر خاطرخواه زیاد دارد
مرمر خاطرخواه زیاد دارد

مرمر خاطرخواه زیاد دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:اردک مرمری در سطح جهانی در خطر انقراض و نادر است به همین سبب در زمره پرندگان حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فاروق سخنور افزود: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست در حوزه استحفاظی در تالاب گروس ۵ نفر متخلف شکار و صید را دستگیر کردند.

وی گفت: از متخلفین یک قبضه اسلحه شکاری مجاز، دو قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز، دو دستگاه موتور سیکلت و یک قطعه اردک مرمری کشف و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادگستری ارجاع شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: طبق آخرین مصوبه شورای عالی محیط زیست بهای شکار اردک مرمری از لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست مبلغ ۸ میلیون ریال است.

وی با اشاره به خصویات این اردکی تصریح کرد: اردک مرمری در نیزارها به لانه‌سازی پرداخته و در ارتفاع پایین پرواز می‌کند. نر و ماده تقریباً هم شکلند، فقط ماده‌ها کوچکتر از نرها هستند، از مشخصات ظاهری این اردک‌ها کاکل سر آن هاست که به رنگ قهوه‌ای روشن بوده و نوک آن‌ها نیز بلند و باریک و سیاه است. تعداد ۱۲ تخم حاصل هر دوره تخم‌گذاری آن هاست و از گیاهان آبزی تغذیه می‌کنند.

وی بیان کرد: شوروی، افغانستان، شمال ایران، آفریقای جنوبی (بخش شمالی کشور)، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه محل زیست این پرنده در دنیاست.

سخنور  خاطرنشان کرد: تالاب گروس در جنوب شرقی پارک ملی دریاچه ارومیه و در دهانه رودخانه‌های سیمینه رود و مهاباد چای در استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در  خطرانقراض اردک سرسفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی و آنقوت است.  غیر از پرندگان موجود در تالابیک، نوع وزغ سبز معمولی و یک نوع قورباغه مردابی و همچنین ماهی کپور در این تالاب زیست می‌کنند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.