صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم تبدیل خانه نشریات به یک نهاد صنفی/تخصیص بودجه کافی برای نشریات دانشجویی
لزوم تبدیل خانه نشریات به یک نهاد صنفی/تخصیص بودجه کافی برای نشریات دانشجویی

در گزارش عملکرد نمایندگان مناطق خانه نشریات مطرح شد

لزوم تبدیل خانه نشریات به یک نهاد صنفی/تخصیص بودجه کافی برای نشریات دانشجویی

نمایندگان مناطق ده‌گانه خانه نشریات وزارت بهداشت در گزارش عملکرد سومین دوره خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت از لزوم تبدیل خانه نشریات به یک نهاد صنفی و تخصیص بودجه کافی برای نشریات دانشجویی سخن گفتند.

نشریات دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایندگان مناطق ده‌گانه خانه نشریات وزارت بهداشت در بخشی از مراسم افتتاحیه چهارمین نشست سراسری خانه نشریات وزارت بهداشت که عصر سه‌شنبه نهم مردادماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گزارشی را از فعالیت‌ها و عملکرد خود در مناطق ارئه دادند.

خانه نشریات به عنوان یک نهاد مشورتی در جهت ارتقا سطح کیفی و حمایت از نشریات دانشگاهی در سال ۱۳۹۴ شکل گرفت و در طی سه دوره فعالیت خود توانسته است برخی از مشکلات پیش روی نشریات دانشجویی را رفع و در جهت ساماندهی بهتر فعالیت‌های این نشریات قدم بردارد.

دوره سوم خانه نشریات را می‌توان دوره‌ای متفاوت قلمداد کرد چراکه در این دوره این نهاد مشورتی توانست با تدوین شیوه نامه حمایت مالی از نشریات دانشگاهی و برگزاری نشست‌های آموزشی منطقه‌ای گامی رو به جلو برای نشریات دانشجویی باشد. 

در ابتدای برنامه ارائه گزارش عملکرد فعالیت مناطق ده گانه خانه نشریات وزارت بهداشت، سید سینا در یتیم به عنوان نماینده نشریات دانشجویی شمال غرب کشور عدم تخصیص مسائل مالی را به عنوان مهمترین دغدغه نشریات دانشجویی مطرح کرد و گفت: دانشجویانی هستند که همچنان با هزینه شخصی به چاپ نشریه می‌پردازند و دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که از تولید و چاپ نشریات دانشجویی حمایتی نمی‌کنند. 

وی راه‌اندازی آموزش از طریق فضای مجازی را یکی از کارهای خانه نشریات در دوره سوم عنوان کرد و گفت: از طریق فضای مجازی توانستیم طرح آموزشی راه‌اندازی کنیم و از این طریق در هزینه‌ها نیز صرفه جویی صورت گرفت. 

این فعال نشریات دانشجویی در خصوص فعالیت نشریات در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: یک سوم از دانشجویان علوم پزشکی تبریز عضو هیات تحریریه نشریات دانشجویی هستند که این به معنی فعالیت ۲ هزار دانشجو در این حوزه است و بالغ بر ۳۰ میلیون تومان در مدت اخیر فروش نشریات داشته‌اند. 

مهرداد پیغام زاده و فاطمه سلیمی دو نماینده خانه نشریات از منطقه شمال شرق در ادامه گزارشی را از فعالیت‌های این منطقه در حوزه نشریات ارائه دادند. این فعالان نشریات دانشجویی تدوین شیوه نامه خانه نشریات و برگزاری نشست‌های منطقه‌ای را دو محور اصلی فعالیت خانه نشریات در دوره سوم عنوان کردند. پیغام زاده همچنین به عدم تخصیص امکانات لازم برای فعالیت نشریات دانشگاهی و پائین بودن کیفیت آموزش در این منطقه اشاره کرد. 

در ادامه لیلا بیرونی و سیده رز نعمتی از برگزاری دومین نشست آموزشی در اهواز به عنوان دستاورد منطقه جنوب غرب نام بردند. این دو دانشجو که نمایندگان منطقه جنوب غرب بودند بر اهمیت تدوین شیوه‌نامه حمایت مالی تاکید کردند و این موضوع را یکی از دستاوردهای مهم دور سوم خانه نشریات عنوان کردند. 

همچنین امیرمحمد رنجبر نماینده منطقه البرز در این برنامه گفت: خانه نشریات محلی برای حل مشکلات نشریات دانشجویی است و شایسته است که انتخابات این خانه به دور از نگرش سیاسی برگزار شود. 

وی در ادامه عنوان کرد: اساسنامه خانه نشریات و جایگاه حقوقی خانه نشریات به عنوان یک نهاد دانشجویی هنوز مشخص نشده است و باید در این زمینه فکری اساسی صورت بگیرد.

علیرضا یادگارآزادی نماینده منطقه غرب سخنران بعدی این برنامه بود که با اشاره به دشواری طراحی نشریات دانشجویی و عدم وجود گرافیست در هر منطقه و یا دانشگاه اشاره کرد و گفت: عدم وجود کسی که بتواند کار گرافیکی یک نشریه را انجام دهد برای فعالان نشریات بسیار دردسرساز شده بود. 

وی افزود: به همین دلیل باشگاه طراحان گرافیک خانه نشریات را راه‌اندازی کردیم و این امر توانست یک بانک اطلاعاتی از کسانی که می‌توانند طراحی نشریه انجام دهند را در اختیارمان قرار دهد. 

در ادامه مصطفی سرعتی و فاطمه حمیدی نمایندگان منطقه شمال نیز گزارشی را از فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه شمال ارائه کرد و گفتند: برگزاری کارگاه حقوق نشریات، گرافیک و صفحه آرایی از مواردی بود که در منطقه شمال به آن پرداخته شده است. 

از قطب منطقه جنوب روزبه نعیمی به طرح مسائل این منطقه پرداخت و گفت: پائین بودن کیفیت چاپ و عدم تخصیص بودجه مناسب، نظارت پیش از چاپ و برخورد سلیقه‌ای با نشریات از مهمترین مشکلات منطقه جنوب است  و برای حل این مشکلات از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت می‌خواهیم تا نظارت خود بر دانشگاه‌ها را بیشتر کند.

در ادامه زارع زاده و فاطمه محمودی نیز از قطب مرکزی روند فعالیت نشریات در این منطقه را رو به رشد توصیف کردند. زارع زاده برگزاری جشنواره ” وقایع نشریات” را توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان را اتفاق مهمی در منطقه مرکزی خواند.

پایان بخش ارائه گزارش عملکرد سخنرانی دبیر سومین دوره خانه نشریات و نایب دبیر این خانه بود.

زهرا فراهانی دبیر خانه نشریات وزارت بهداشت در گزارش خود گفت: از آذرماه سال ۹۶ تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه‌های ارتقا توانمندی‌ها و حمایت‌های مالی معطوف کرده‌ایم و در این مسیر نشست‌های منطقه‌ای شکل گرفت تا بتوانیم با گستردگی بهتر و مشارکت دانشجویان مناطق مختلف فعالیت خود را ادامه دهیم.

وی افزود: تدوین شیوه‌نامه فعالیت خانه نشریات که در کتابچه قوانین نشریات دانشگاهی نیز اضافه شده است و  تکمیل شیوه نامه حمایت مالی از نشریات دانشجویی دو کار مهم دیگر است که در دوره سوم خانه نشریات به تحقق پیوست .

فراهانی ادامه داد: در راستای عملی شدن طرح ارتقا توانمندی حرفه‌ای دانشجویان فعال در حوزه نشریات در شش منطقه علوم پزشکی نشست‌های منطقه‌ای را برنامه‌ریزی  و دوره‌های آموزشی را با حضور اساتید مطرح حوزه رسانه برگزار کردیم.

دبیر خانه نشریات البته مسائل و مشکلاتی را نیز مطرح کرد و گفت: امروز صراحتا اعلام می‌کنم در سیستم معیوبی هستیم، قوانینی وجود دارد که دست و پاگیر است و دستورالعمل ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی دچار مشکل و ابهام است. در بسیاری از دانشگاه‌ها کمیته‌های ناظر بر فعالیت نشریات تشکیل نشده و همچنان نظارت پیش از چاپ وجود دارد.

وی افزود: برای تقویت نشریات دانشجویی باید کاری کنیم، نمی‌شود برای نشریات اهمیت قائل شد و مفدا را در کنار فعالیت نشریات دانشجویی تقویت کرد. معتقدم باید خانه نشریات به یک  نهاد صنفی تبدیل شود تا بتواند مرجع و ملجا باشد.

در ادامه سید محمد موسوی نایب دبیر خانه نشریات وزارت بهداشت گفت:  عدم تخصیص بودجه لازم برای برگزاری نشست‌های منطقه و کارگاه‌های آموزشی مهمترین مشکلی بود که در دوره سوم با آن روبرو بودیم.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های منطقه‌ای تحت تاثیر برگزاری جشنواره فرهنگی قرار گرفته است و هزینه‌ای که در جشنواره فرهنگی می‌شود برای نشست‌ها و جشنواره نشریات این هزینه تعلق نمی‌گیرد.

موسوی همچنین برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی را در بهبود وضعیت نشریات موثر دانست و گفت: اگر جشنواره نشریات برگزار نشود قطعا انگیزه فعالان نشریات دانشجویی کم می‌شود و امیدواریم جشنواره “تیتر۱۱” با کیفیت‌تر از جشنواره تیتر ۱۰ برگزار شود.

همچنین پیش از ارائه این گزارش عملکرد  زهرا نعمتی و رضا پیوندی دو عضو دانشجویی شواری مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه کردند.

وجود نظارت پیش از چاپ در برخی از دانشگاه‌ها، لزوم همکاری بیشتر دانشگاه‌ها بازنگری در برخی از قوانین شورای ناظر بر نشریات، وجود چارچوب قانونی برای اجرای قوانین نشریاتی و تصمیمات شورای ناظر از جمله مواردی بود که این دو عضو شورا مطرح کردند.

به گزارش مفدا، انتخابات چهارمین دوره خانه نشریات وزارت بهداشت روز پنجشنبه یازدهم مردادماه سال در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.