صفحه اصلی / اسلایدر / اعتراض رانندگان ترانزیت به قراردادهای ریالی
اعتراض  رانندگان  ترانزیت  به  قراردادهای  ریالی

پاي تلاطمات ارزي به مرزها هم كشيده شد

اعتراض رانندگان ترانزیت به قراردادهای ریالی

در چند روز گذشته تعداد زيادي از كاميون‌داران و رانندگان ترانزيت نيز در مرزهاي شهرهاي مختلف ايران با ديگر كشورها براي پيگيري حق و حقوق‌شان دست از كار كشيده‌اند.

شایلی قرایی

به عنوان مثال اگر در مرز بازرگان تا هفته گذشته ۵۰ کامیون برای حمل بار تردد می‌کردند امروز تعدادشان به ۴ یا ۵ کامیون رسیده است. نوسانات ارزی دیگر بر هر بازار و بخشی که فکرش را بکنید، تاثیر گذاشته است و فعالیت در آن بخش‌ها را به حالت تعلیق درآورده و برخی دیگر را از گردونه فعالیت خارج کرده است.
در‌ این رابطه اعتراضاتی از مرزها شنیده می‌شود که کامیون‌داران و رانندگان ترانزیت هم از نوسانات نرخ ارز شکایت دارند و به قراردادهای ریالی خود معترضشده‌اند. هزاران کامیون‌دار که در بخش جابه‌جایی کالاها در مسیرهای بین‌‌المللی فعالیت دارند، در اعتراض به کاهش ارزش ریال خواستار انعقاد قراردادهای خود به دلار هستند و اعلام کرده‌اند اگر به این خواسته آنها جامه عمل پوشانده نشود دیگر فعالیتی نمی‌کنند و بارها در مرزها و گمرکات روی زمین خواهد ماند.
اکنون نسبت به روزهای نخست سال، هزینه‌ها در حوزه ترانزیت جاده‌ای، ۳٫۵ ‌برابر شده است. صادرکنندگانی که جنس خود را به خریدار پیش‌تر فروخته‌اند نمی‌توانند این مابه‌التفاوت را پرداخت کنند. بنابراین راننده می‌گوید با ارقام پایین نمی‌تواند باری را جابه‌جا کند و باید به او دلار یا یورو اختصاص داده شود. از آن طرف، صادرکننده هم باید ارز را از بازار آزاد تهیه کند و در این‌صورت، ارز او قاچاق محسوب می‌شود.
در این رابطه مسعود دانشمند، رئیس فدراسیون حمل‌ونقل با بیان اینکه اکنون مشکل رانندگان در مرزهای ایران، ارز است، توضیح می‌دهد: رانندگان در ترانزیت بین‌المللی، عمدتا قراردادهای خود را با صاحب کالا، به‌صورت ریالی منعقد می‌کردند، اما اکنون با افت ارزش ریال، دیگر منطقی نیست و هزینه‌ها را پوششنمی‌دهد.
دانشمند با اشاره به اینکه هنوز ارز رانندگان، تعیین‌تکلیف نشده است، ادامه می‌دهد: پیش‌تر اعلام کرده بودند که به رانندگان ترانزیت بین‌المللی دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. او می‌افزاید: چیزی حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار راننده در مسیر ترانزیت بین‌المللی فعال هستند و اکنون در سردرگمی به سر می‌برند. رانندگان، لب مرز گرفتار شده‌اند و بار نمی‌زنند و تعداد کامیون‌هایی که بار می‌زنند، به‌شدت افت کرده است.
در حال حاضر بار صادراتی در گمرک روی هم انباشته شده و مشخص نیست چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

برای کامیون‌داران صرفه اقتصادی ندارد که در ترانزیت کار کنند
اسماعیل علی‌نژاد، فعال کامیون‌دار
در هفته‌های اخیر نوسانات ارزی روی فعالیت ما کامیون‌داران هم تاثیر داشته و اجازه ادامه کار را از کامیون‌داران گرفته است. با اوضاعی که پیش آمده است دیگر معاملات با ریال صرفه ندارد و همه به دنبال معامله با دلار هستند و کار ما خوابیده است. در ترانزیت بین‌المللی شیوه کار کلا به همین صورت شده است. تا قبل از این نوسانات کلیه کامیون‌داران برای ترانزیت بین‌المللی خود قراردادها را با صاحبان کالا به ریال منعقد می‌کردند که با این اتفاقات دیگر ریال صرفه ندارد و کامیون‌داران خواستار عقد قراردادهای‌شان به دلار هستند، چراکه اکنون با افت ارزش ریال، دیگر منطقی نیست با ریال بخواهیم کالا جابه‌جا کنیم و این قراردادهای ریالی آنقدر ناچیز می‌شود که هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.
برای تمام کالاها ارز اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال برای چای‌ساز که توانایی ساختن آن در داخل هم وجود دارد، ارز اختصاص داده شده است. چرا فکر می‌کنند راننده‌ها احتیاج به ارز دولتی ندارند؟ دیگر برای کامیون‌داران صرفه اقتصادی ندارد که در ترانزیت کار کنند و در لب مرزها هزاران کامیون‌دار سرگردان مانده‌اند. هزینه‌های سرسام‌آوری برای رانندگان و کامیون‌داران ترانزیت وجود دارد. گران شدن قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت لاستیک شده، طوری که دیگر راننده‌ها قادر به خریدن لاستیک جدید نیستند و با همان لاستیک‌های نیمه‌آماده در جاده‌ها تردد می‌کنند. اگر قرار است قیمت ارز هر روز افزایش داشته باشد باید فکری هم به حال کامیون‌داران بکنند، چراکه با ادامه این وضع بارها در لب مرزها باقی خواهد ماند و صاحبان کالا برای دریافت و فرستادن بارهای خود دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. البته مدتی است که صحبت از شبکه‌ای می‌شود که از طریق آن ارز به کامیون‌داران اختصاص پیدا می‌کند که امیدواریم راه‌اندازی و اجرای این طرح به سرنوشت حقوق ما که بر زمین ماند، دچار نشود.

بارهای بسیاری در مرزها بر زمین مانده است
سید حسن هاشمی، رئیس اتحادیه کامیون‌داران کشور
از مدت‌ها قبل شاهد اعتراضات کامیون‌داران البته در مسیرها و جاده‌های داخلی بوده‌ایم، اما این‌بار صدای اعتراض را از سمت رانندگان ترانزیت می‌شنویم که به مدل ریالی قراردادهای خود اعتراض دارند. با نوسانات و تلاطمات نرخ ارز رانندگان مسیرهای بین‌المللی در مرزها دست از کار کشیده‌اند. بارهای بسیاری بر زمین مانده و از سوی دیگر صاحبان کالا هم از نرسیدن بارهای خود به اتحادیه‌ها شکایت کرده‌اند. ضرورت اختصاص شبکه‌ای مجزا برای اختصاص ارز دولتی به کامیون‌داران و رانندگان بین‌المللی احساس می‌شود و با این اوضاعی که پیش‌رو داریم، ارزش ریال روز به روز کمتر می‌شود و راننده‌ای دیگر با قراردادهای ریالی کاری انجام نمی‌دهد.
همچنین در حال حاضر که بازار دلار به هم ریخته دیگر فروشندگان هم به راننده‌ها اجناس‌شان را بدون پول نقد نمی‌فروشند و این باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است. تهیه لاستیک و لوازم یدکی برای کامیون‌داران جاده‌های بین‌المللی بسیار سخت شده است و دیگر نه برای کسی اعتمادی مانده که نسیه کار کند و نه صرفه اقتصادی دارد که برای فروش اجناس خود نسیه کار کند. حق بیمه و کمیسیون باربری زیاد شده است و لاستیک، گازوئیل و روغن هم گران شده و هیچ ارگانی از کامیون‌داران حمایت نمی‌کند. باید برای حل مشکلات کامیون‌داران برنامه داشت، در غیر این صورت بارهای بین‌المللی دیگر برای اینکه به مقصد برسند باید راه جایگزینی انتخاب کنند. کامیون‌داران باید در مجامع رسمی و کارشناسی، مسائل و مشکلات خود را منطقی مطرح کنند. همان‌گونه که کنترل و نظارت بر عملکرد کامیون‌داران بر عهده ماست و در برابر تخلفات با آنها برخورد قانونی می‌شود همان‌طور هم موظف به دفاع از حقوق آنها هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.