صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ۳۱۰۰ کیلومتر دوچرخه سواری با هدف فرهنگ‌سازی مصرف آب
۳۱۰۰ کیلومتر دوچرخه سواری با هدف فرهنگ‌سازی مصرف آب

۳۱۰۰ کیلومتر دوچرخه سواری با هدف فرهنگ‌سازی مصرف آب

نیاز به آمار و ارقام نیست که بحران آب در کشور کویری ایران فراگیر شده و نجات از آن نیازمند این است که مردم این بحران را باور کنند و به سهم خود ایفای نقش داشته باشند. در این میان سایکلوتوریست های نوش آبادی، از شمالی ترین نقطه استان اصفهان طی چهار سال گذشته مسافتی بیش از 3100 کیلومتر را با هدف فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب رکاب زده اند.

مسابقات دوچرخه سواری جاینت کاپ کوهستان - کرج

عضو تیم دوچرخه سواری کوهباد نوش آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: واژه بحران بیش از یک دهه است که همراه با منابع آب و انرژی  کشور جا خوش کرده و هرچه به پیش می‌رویم در اثر بی توجهی همگانی شرایط بدتر شده است به طوری که امسال خشک‌ترین سال در نیم قرن گذشته شناخته می شود.

حمید عمیدی گفت: به عنوان یک ایرانی و براساس مسئولیت شهروندی قصد داریم با سفر به تمام نقاط کشور، پیام تازه ای را به نسل های آینده دهیم که هنوز هم برای حفظ منابع آب و طبیعت امید داریم.

وی با اشاره به افزایش هدر رفت آب در برخی شهرها، افزود: بنا بر آمار، میزان مصرف آب توسط شهروندان نسبت به میزان آب موجود، کمتر از عدد یک شده است که این اضافه‌ برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی، منجر به نابودی ذخیره استراتژیک آبی کشور و نشست زمین می‌شود.

این دانش آموخته رشته شیمی همچنین تاکید کرد: میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد تخمین زده شده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود. 

وی تصریح کرد: بنا به گزارش ها وضعیت منابع آبی کشور به حدی است که نباید مساله بحران آب را ساده انگاشت و هدف ما رساندن پیام مشارکت همگانی برای مدیریت صحیح در مصرف منابع طبیعی و آب است.

این فعال محیط زیست گفت: با توجه به تغییرات گسترده آب و هوایی و وقوع حوادث اقلیمی، همه مردم باید نسبت به تغییرات آب و هوایی نگران باشند و برای حفظ هوای پاک و منابع آب تلاش کنند چرا که نسل های آینده در مورد رفتار ما با محیط زیست، قضاوت خواهند کرد.

عمیدی افزود: هر ساله با دوچرخه و برای رساندن پیام مهمی به هموطنان رکاب می‌زنیم که سال ۹۴ مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری کربلا، نوروز ۹۵ مسافت ۴۰۰ کیلومتری یزد، سوم فرودین ۹۶ روز جهانی آب مسافت ۷۰۰ کیلومتری شیراز، سوم فرودین سال ۹۷ مصادف با روز جهانی هواشناسی مسافت ۶۰۰ کیلومتری دزفول و تیرماه امسال نیز مصادف با هفته ملی مصرف بهینه آب، مسافت ۴۰۰ کیلومتری اردبیل به رشت از جمله این سفرها بود.

وی تصریح کرد:هزینه همه این مسافرت ها با بودجه شخصی است و تاکنون هیچ مقام مسئولی حاضر به حمایت از این قبیل فعالیت های فرهنگی نشده است. برخی گمان می کنند که فعالیت فرهنگی محدود به جشنواره و مسابقه و گزارش های تصویری بر دیوار شهر و بروشور است.

یکی دیگر از دوچرخه سواران دوستدار طبیعت گفت: امروز باید رفتار ما به گونه ای خردمندانه و مسئولانه باشد که آیندگان به نیکی از ما یاد کنند و نباید به دلیل منافع شخصی یا ناآگاهی به منابع طبیعی بی احترامی کنیم .

علی حسان اظهار کرد: ایجاد و توسعه فضای دوچرخه سواری در شهرستان‌ها، علاوه بر حفظ سلامت جامعه باعث نشاط شهروندان و بهبود فرهنگ ترافیک و حفظ محیط زیست نیز خواهد شد، بنابراین حمایت از دوچرخه سواری باید مورد توجه مسئولان شهری باشد که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

وی برای امنیت جانی دوچرخه سوارها در خیابان ها، افزود: باید با نگاه کارشناسی اهمیت فرهنگ دوچرخه سواری را نهادینه کرد و با تعیین محل‌های مشخص، امنیت دوچرخه سواران را تامین شود. ضمن اینکه مسئولان شهری نیز با استفاده از دوچرخه، می‌توانند الگوی مناسبی برای شهروندان باشند.

عضو تیم کوهباد نوش آباد تصریح کرد: مردم و به ویژه جوانان علاقه ای برای استفاده از دوچرخه ندارند و درگیر زندگی ماشینی شده اند و متاسفانه در کشور ما، برای استفاده از دوچرخه بسترسازی نشده است در حالیکه کشورهای اروپایی و شرق آسیا، مردم در سفرهای شهری خود از دوچرخه استفاده می کنند.

حسان گفت: مردم ما هرچند که مهمان نوازان خوبی هستند، اما متاسفانه از سایکلوتوریست اطلاعی ندارند و گاهی  نیز برخوردی تحقیرآمیز دارند. در کشورهای اروپایی با اینکه بیشتر مردم دوچرخه سوار هستند، وقتی متوجه می شوند که فردی با پیامی مثل صلح و دوستی، رکاب زنی کرده، از او حمایت خوبی می کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.