صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / «همایش پیوند علوم انسانی و صنعت» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود
«همایش پیوند علوم انسانی و صنعت» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود

«همایش پیوند علوم انسانی و صنعت» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود

براساس نظر اعضای شورای سیاست‌گذاری «همایش پیوند علوم انسانی و صنعت» همزمان با سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ پنجم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

به گزارش کسب و کار نیوز، در جلسه شورای سیاست گذاری همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد محمدامین قانعی‌راد، رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران، اظهار داشت: برگزاری همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت الهام گرفته از «جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی مرتبط با تولید و اشتغال» است که سال گذشته توسط همین پژوهشگاه برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر ضرورت نگاه فرارشته‌ای به دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: دعوت از استادان مختلف برای برگزاری این همایش هم به همین خاطر است و ما سعی داریم تا این نگاه را تقویت کنیم.

دکتر قبادی افزود: همچنین به فضل پروردگار قصد داریم کاری متفاوت انجام دهیم و شکاف میان علوم انسانی و صنعت را ترمیم کنیم که مطمئناً پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چنین پتانسیل و توانمندی هایی را دارد.

در ادامه نشست، دکتر رضا فرجی‌دانا مشاور رئیس‌جمهوری در امور علمی و آموزشی، با بیان اینکه همایش، محلی برای عرضه تلاش‌های انجام شده در مسیرهای خاص و در واقع محل تضارب آرا و شناخته‌شدن است، گفت: ما در همایش ها گزارش می‌دهیم و کار خود را به نقد می‌گذاریم تا فضای تبادل آرا ایجاد شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما علوم انسانی و اجتماعی و حتی علوم پایه مغفول واقع شده‌اند و ما کمتر نقش علوم انسانی را در حل مشکلات می‌بنیم.

وی همچنین بر لزوم دعوت از سخنرانان متخصص حوزه علوم انسانی و صنعت برای این همایش تاکید کرد و گفت: باید نمایشگاه‌های جانبی در این همایش برپا شود که با عرضه محصولات مختلف بسیار تاثیرگذار باشد. وقتی یک دانشمند علوم انسانی در این نمایشگاه قدم می‌گذارد و محصولات را می‌بیند مطمئناً نکات و ظرافت هایی را می‌بیند که اهل صنعت هرگزآن را نمی‌بینند.

وی همچنین به حجم رساله‌های تحصیلات تکمیلی که هر ساله دفاع می‌شوند، اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر با انبوه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم، سالانه ۱۲ هزار دانشجوی دکتری می‌گیریم که غیر از پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی است، بنابراین سالانه حجم زیادی پایان‌نامه و رساله تولید می‌شود و ما باید دنبال فارغ‌التحصیلان مرتبط با این موضوعات برویم و سعی کنیم آنها را به بهترین شکل حمایت کنیم.

دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر علوم در امور پژوهشی و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این نشست تاکید کرد: ما اشتغال را فقط در صنعت نمی‌بینیم، بلکه همه نهادهای مختلف مانند صداوسیما، قوه قضاییه، شهرداری‌ها و مراکز فرهنگی و… می‌توانند اشتغال ایجاد کنند در حالی که صنعتی نیستند. علوم انسانی می‌تواند مسائل بسیار پیچیده‌ای را حل کند.

وی افزود: این حوزه می‌تواند حلال مسائل و مشکلات صنعت باشد، در حال حاضر حتی در تفاهم‌نامه وزارت نفت و وزارت علوم بسیاری از متخصصان حوزه علوم انسانی در میادین و مناطق نفتی مشغول فعالیت هستند.

دکتر بهروز دری دبیر علمی همایش نیز در ادامه، اهداف برگزاری همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت را به دو دسته عملیاتی و راهبردی تقسیم کرد و گفت: تحقق مفاد اسناد بالادستی در سودمندی اجتماعی علم و علوم انسانی، طراحی الگوهای کارآمد جهت کاهش گسست میان علوم انسانی، جامعه و صنعت، مشارکت راهبردی مجامع علمی پژوهشی و صنایع و سازمان‌ها برای هم‌افزایی بیشتر از اهداف راهبردی و کاربردی و تجاری‌سازی علوم انسانی با تشویق ایده‌های پژوهشی نیازمحور، شناسایی مسائل وموانع پیش‌رو و ارائه راه‌حل برای فعالیت‌های مشترک علوم انسانی و صنعت، جلب حمایت بنگاه‌های اقتصادی از طرح‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی و خلق ایده‌های پژوهشی علوم انسانی مبتنی بر راهکارهای کیفیت‌بخشی به محصولات ملی تعدادی از اهداف عملیاتی این همایش هستند.

دکتر مهرنوش هدایتی، دبیر شورای سیاست گذاری همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت نیز از تشکیل چهار کارگروه صنعت، مدیریت و اقتصاد، تاریخ و سیاست و حقوق، روانشناسی و علوم اجتماعی و اخلاق در این همایش خبر داد و گفت: پنج نشست تخصصی هم قبل از برگزاری همایش در حوزه علوم انسانی و صنعت برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری پنل‌های علمی تخصصی، تشکیل کارگاه، تقدیر از مقالات برگزیده، معرفی محققان صاحب ایده و انجمن‌های علمی، برپایی غرفه‌های معرفی صنایع بهره‌مند از مطالعات علوم انسانی و تشکیل کارگروه‌هایی برای طرح ایده‌های مشترک بین دو حوزه علوم انسانی و صنعت به صورت استارتاپ از برنامه‌های جانبی همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت است.

دکتر حسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران هم با بیان اینکه باید از طریق این همایش مسائل و مشکلات حوزه صنعت شناسایی و به حل آنها کمک کنیم، اظهار کرد: ما باید بدانیم که اصلاً اهل صنعت برای حل مشکلات شان رجوعی به علم دارند یا خیر. آیا مشکلات شان را به یک پرسش علمی تبدیل می‌کنند. حتماً باید در برگزاری همایش وضعیت اجتماعی و شرایط زمانی و مکانی کشور را در نظر بگیریم.

وی پیشنهاد داد تا با توجه به شرایط بحرانی کشور و سخت شدن فعالیت واحدهای صنعتی «مسئله تاب‌آوری» به عنوان یکی از موضوعات همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت لحاظ شود تا از این طریق به اهل صنعت گفته شود که چگونه می‌توانند در این شرایط سرپا بمانند و علوم انسانی چگونه می‌تواند به آنها کمک کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در پایان این نشست اعضای کمیته علمی همایش ملی پیوند علوم انسانی و صنعت متشکل از صاحب‌نظران هر دو حوزه با آرای اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش، انتخاب شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.