صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رسمی شدن بازارچه مرزی سومار ، راهی برای توسعه کشور
رسمی شدن بازارچه مرزی سومار ، راهی برای توسعه کشور

رسمی شدن بازارچه مرزی سومار ، راهی برای توسعه کشور

رسمی شدن بازارچه مرزی سومار در استان کرمانشاه در شرایطی که دشمنان و بدخواهان ملت و نظام اسلامی هر روز به دنبال ایجاد توطئه های اقتصادی و ضربه به این نظام هستند، می تواند آبی بر آتش تحریم های جدید و راهی برای توسعه استان و کشور باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، سال ۹۰ بود که طی مصوبه ای با الحاق قسمتی از بخش مرزی سومار از توابع شهرستان قصرشیرین (شامل پنج روستا) به شهرستان گیلانغرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به پیش از مرزی شدن گیلانغرب یعنی سال ۸۲ بود ، این شهرستان از بن بستی که در آن گرفتار شده بود خارج شود.
بازارچه مرزی سومار در سال ۹۴ به منظور ایجاد فصلی نوین در تاریخ شهر مرزی سومار و در راستای توسعه ، اشتغال و امنیت پایدار با مصوبه دولت تدبیر و امید راه اندازی و فعالیت های اقتصادی آن آغاز شد.
بازارچه مرزی سومار در ابتدا تنها مکانی برای صادرات سیمان بود که پس از گذشت ۲ سال و چهار ماه از فعالیت آن اکنون به یکی از مرزهای پررونق و مهم برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق تبدیل شده است.
کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراوانی دارد ، توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی بیشتر ، افزایش اشتغال ، ارتقای امنیت نوار مرزی ، کاهش فقر و محرومیت ، جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا ، پیشگیری از مهاجرت مردم مرزنشین و کمک به توسعه روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی با کشور همسایه ، از جمله اهداف بزرگ در راه اندازی بازارچه مرزی سومار بود.
عراق در شرایط کنونی که به دلیل جنگ های داخلی و حضور داعش نیازمند بازسازی است ، جمهوری اسلامی ایران می تواند از این مهم برای صادرات کالاهای ایرانی و به دست گرفتن بازار این کشور تلاش کند و از این رو مرزها فرصتی مهم برای معرفی برند ایرانی است.
با گذشت بیش از ۲ سال از فعالیت بازارچه مرزی سومار ، زیرساخت های بسیاری در این مرز ایجاد شده و یا در دست اقدام است و از این رو این معبر مهم می تواند دریچه ای برای شکوفایی اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان گیلانغرب و توسعه روابط اقتصادی کشورمان به عراق و حتی دیگر کشورها باشد.
گیلانغرب با ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع وسعت پس از کرمانشاه دومین شهرستان وسیع استان از حیث گستره سرزمینی محسوب می شود ، ولی با این وجود از بیکاری رنج می برد که پرداختن به بازارچه مرزی سومار و رسمی شدن آن می تواند غبار بیکاری را از چهره این شهر بزداید و راهی برای شکوفایی اقتصاد این منطقه باشد.
شهر مرزی سومار با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی هنوز برای فرزندانش که در دیگر مناطق کشور به سر می برند دلتنگ است که در صورت رسمی شدن بازارچه مرزی ، این شهر می تواند بازهم شاهد در آغوش کشیدن فرزندان خود و همچنین راهی برای برون گیلانغرب از بیکاری باشد.

** بازارچه مرزی سومار نوید دهنده آینده ای روشن برای منطقه
دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران ، عراق و سوریه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کرمانشاه که خرداد ماه امسال برگزار شد ، با اشاره به موقعیت مرز سومار گفت: امروز اخبار خوبی از سومار شنیده می شود که می تواند نوید دهنده آینده ای روشن برای منطقه باشد.
حسن دانایی فر افزود :عراقی ها مرز سومار را به عنوان گذرگاه رسمی مسافری و تجاری ثبت کرده اند و از این رو ما نیز باید به این سمت پیش برویم و از طرفیت های موجود در مرزها به شکل مطلوب استفاده کنیم.
به عقیده دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران، عراق و سوریه ، موقعیت سومار، فاصله آن تا مرکز عراق و امنیت طول مسیر، این مرز را به منطقه ای ویژه تبدیل کرده است.
دانایی فر اظهارداشت: عراق پس از داعش و پس از انتخابات در مسیر‌ بازسازی و توسعه قرار گرفته است که ما باید از این بازار ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم.

** سومار شرایط تبدیل به مرز رسمی را دارد
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه مرز سومار رتبه نخست صادرات کالا در سال جاری را به خود اختصاص داده است، گفت: این مرز شرایط کامل برای تبدیل به مرز رسمی را دارد.
خلیل حیدری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که چندی پیش با حضور معاون وزیر کشور در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شده بود ، افزود: در صورت تبدیل شدن سومار به مرز رسمی می توانیم حمل یکسره کالا را در این مرز که اکنون متقاضی هم دارد ، راه اندازی کنیم.

** سومار رتبه نخست صادرات را به خود اختصاص داد
به گفته مدیرکل گمرکات کرمانشاه ، گمرک بازارچه مرزی سومار در صادرات کالا به کشور عراق رتبه نخست را در بین گمرکات استان در سه ماه نخست سال جاری به خود اختصاص داده است.
خلیل حیدری افزود: در سه ماه نخست امسال ، ۲۴۷ هزار و ۵۶۴ تن کالا به ارزش ۲۴۴ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۶۱ دلار از طریق گمرک بازارچه مرزی سومار به خارج از کشور صادر شده است.
او گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۴۹ درصد و از حیث وزن نیز ۲۸ رشد داشته است.

** طرح رسمی شدن مرز سومار در دست پیگیری است
استاندار کرمانشاه گفت: طرح رسمی شدن مرز سومار در دست پیگیری است و تلاش می شود این مهم محقق شود.
هوشنگ بازوند پیش تر در جریان بازدید از مرز سومار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از ظرفیت های مرز ، تنها راه برون رفت گیلانغرب از وضعیت و مشکلات فعلی است.

** مرکز ارتباطات تلفنی با عراق در سومار راه اندازی می شود
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار قصرشیرین ، از احداث و راه اندازی گیت بین المللی (مرکز تبادل ارتباطات تلفنی با عراق) در مرز سومار خبر داد.
حشمت الله رضایی در جلسه هماهنگی دستگاه های اجرایی برای راه اندازی این طرح در قصرشیرین افزود: در این طرح که مجری آن شرکت ارتباطات زیرساخت است ، خط فیبر نوری به طول ۱۱۵ کیلومتر از قصرشیرین به سومار و نفت شهر احداث می شود تا در مرز سومار یک گیت بین المللی احداث شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: ارتقای جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه ، ایجاد بستر ارتباطی و مطمئن با پهنای باند وسیع در مرز سومار و تامین پوشش ارتباطی تلفن همراه در شهر سومار و مسیر ارتباطی تا قصرشیرین از مزایای این طرح است.
وی بیان کرد: در سفر پارسال وزیر ارتباطات به شهرستان قصرشیرین ، درخواست طرح احداث گیت بین المللی در مرز سومار ، انتقال خط فیبرنوری از شهر قصرشیرین به بخش مرزی سومار و نفت شهر مورد موافقت قرار گرفت.

** بازارچه مرزی سومار توسعه می یابد
فرماندار گیلانغرب از توسعه زیرساخت های بازارچه مرزی سومار با اختصاص بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی خبر داد.
کوروش محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه کار احداث جاده ترانزیتی گیلانغرب به سومار از محور ‘زله زرد' نیز در مرحله نخست به زودی عملیاتی می شود ، افزود: طول این جاده ۴۲ کیلومتر است که طی مدت سه سال و در مجموع با ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل می شود.
وی اظهار داشت: در سال جاری نیز علاوه بر تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث جاده ترانزیتی ، ۳۰ میلیارد ریال دیگر نیز با پیگیری نماینده مردم قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی به این امر اختصاص یافت که مرحله نخست این طرح با ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار در مرحله تعیین پیمانکار است.

** صادرات ۴۰۰ هزار تن کالا از بازارچه مرزی سومار
فرماندار گیلانغرب گفت: در چهار ماه نخست امسال ۴۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار از طریق بازارچه سومار به عراق صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ، از نظر وزن ۶۶ و از حیث ارزش ۸۶ درصد رشد داشته است.
محمودیان افزود: تعداد کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار از ۶۶ قلم به ۷۸ قلم کالا افزایش یافته که کالاهای جدید بیشتر مواد پتروشیمی است.
محمودیان افزود: برابر آمار، ۴۸ درصد از حجم کالاهای صادراتی به عراق در چهار ماه نخست امسال از تمام مبادی خروجی استان کرمانشاه به عراق ، از طریق بازارچه مرزی سومار صورت گرفته است.
وی گفت: این کالاها به استان های دیالی، واسط و استان های شرقی عراق و بغداد صادر می شود.
وی ادامه داد: سیمان ، تره بار ، ظروف یکبار مصرف ، مواد شوینده ، پلاستیک ، کاشی ، سرامیک ، سنگ و شیشه ، روغن خوراکی ، ظروف آلومینیوم ، آهک ، ماکارونی و انواع بیسکویت و شکلات کالاهایی هستند که از مرز سومار به عراق صادر می شود.

** رسمی شدن مرز سومار به زودی نهایی و محقق می شود
فرماندار گیلانغرب گفت: طرح رسمی شدن بازارچه سومار نیز هم اکنون آخرین مراحل بررسی را در امور مرزهای وزارت کشور طی می کند که با توجه به اهمیت این مرز و نقش تعیین کننده آن هم در بعد صادراتی و هم در بعد سیاسی و زیارتی ، امید است این مهم به زودی نهایی و محقق شود.
فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است که این مرز نزدیکترین نقطه کشورمان به بغداد پایتخت عراق و همچنین یکی از امن ترین راه های ارتباطی بین ۲ کشور است.
رسمی شدن مرز سومار در واقع بازگشایی دری برای توسعه و پیشرفت شهر مرزی سومار است که با همت عالی دولتمردان محقق خواهد شد تا راهی برای برون رفت گیلانغرب از درد بیکاری و تسکینی بر قامت مردمان با صلابت مرزنشین این شهرستان به عنوان دومین شهر مقاوم کشور در سال های جنگ و همچنین توسعه اقتصادی و مقابله با تحریم های نابخردانه و ناجوانمردانه دشمنان علیه کشورمان باشد.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای دو شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.
۷۰۷۹/۳۰۱۲/۸۰۶۶
گزارش از نازنین باباخانی

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.