صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / توضیح وزیر ارتباطات درباره خطای مخابرات
توضیح وزیر ارتباطات درباره خطای مخابرات

توضیح وزیر ارتباطات درباره خطای مخابرات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خطای شرکت مخابرات در بروز اختلال برای برخی سرویس های پیام رسان با جدیت پیگیری می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدجواد آذری جهرمی عصر سه شنبه در حاشیه انعقاد قرارداد همکاری مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در محل بیست و جهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی و در جمع خبرنگاران افزود: سازمان تنظیم مقررات رادیویی مامور شده است این موضوع را پیگیری و گزارش نهایی آن را اعلام کند.
وی درباره ادعاهای مطرح شده با موضوع منحرف کردن آدرس های تلگرام (IP) توسط ایران به بیان جزئیات فنی بهسازی اخیر در شبکه شرکت مخابرات ایران پرداخت و این ادعا را رد کرد.
آذری جهرمی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر انتشار اخبار سرقت نشانی های هایجکت تلگرام توسط دولت ایران صحت دارد یا خیر؟ گفت: اتفاق رخ داده، در شبکه مخابرات ایران بوده و توسط دولت انجام نشده است.
وزیر ارتباطات خاطر نشان ساخت: روز گذشته از ساعت ۴ تا ۶ بامداد شرکت مخابرات برای یک تغییر توپولوژی و بهسازی زیرساخت‌های شبکه آماده می شد؛ از لحاظ فنی مخابرات از پروتکل او.اس٫پی.تی (OSPT) برای روتینگ استفاده می‌کرد که در این تغییرات قرار بود پروتکل لبه شبکه را به بی.جی.پی(BGP) تغییر دهند.
عضو هیات دولت افزود: طبق دستور قضایی که برای فیلتر تلگرام صادر شده است، در جدول روتینگ، آدرس های مختلفی (IP) را به سمت نال صفر هدایت کرده بودند که سبب بروز اختلال شد.
آذری جهرمی گفت: اصل مطلب این است که چنین اتفاقی نباید رخ دهد، فقط هم درباره تلگرام نبوده است، بیش از ۱۰۰ پرفیکس (عنوان) بوده که در شبکه مخابرات ایران به مدت دو ساعت به کل شبکه جهانی آگهی و اعلام شده است، اما افکار عمومی نسبت به تلگرام حساس‌تر بوده و تنها موضوع تلگرام روشن شده است.
به گفته آذری جهرمی، اختلال های روز گذشته ارتباطی به تلاش برای ایجاد اختلال در تلگرام ندارد زیرا اتفاقات ایران بین ساعات ۴ تا ۶ صبح و اختلال تلگرام در شامگاه دیروز بوده است اما در هر حال چه خطای فنی بوده باشد، یا خدای ناکرده عمدی در کار باشد، موضوع با جدیت پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: موضوع پیش آمده هم خلاف قرارداد (پروتکل‌های) بین‌المللی و هم خلاف قراردادهای داخلی است و با مخابرات به خاطر این اقدام برخورد می‌شود و منتظر گزارش نهایی هستیم تا ببینیم جزئیات کار چه بوده است.

* ساماندهی حمل و نقل و تاکسی‌های اینترنتی
وزیرارتباطات درباره اعلام توقف فعالیت دو شرکت حمل مسافربر فعال بر پایه تلفن همراه گفت: مسایل شرکت های حمل و نقل اینترنتی و سنتی امر تازه ای نیست زیرا شهرداری‌ها معتقدند تاکسی‌های اینترنتی باید زیر نظر آنها فعالیت کنند که شاید این صحبت از بعد نظارت بر مدیریت شهری صحیح باشد.
آذری جهرمی ادامه داد: اما به دلیل اینکه سازمان تاکسیرانی در زیرمجموعه شهرداری‌ها قرار دارند و این سازمان به نوعی رقیب تاکسی‌های اینترنتی است، به لحاظ منطق اقتصادی این حرف صحیح به نظر نمی‌رسد.
وی افزود: البته شهرداری‌ها پیشنهادی را مطرح کرده اند و وزارت کشور به عنوان نقطه تماس شهرداری‌ها با دولت لایحه ای ارائه کرده است؛ البته لایحه تنها درباره تاکسی‌های اینترنتی نیست بلکه درباره ساماندهی حمل و نقل است.
وی خاطرنشان ساخت: بندی از این لایحه به موضوع تاکسی‌های اینترنتی اختصاص دارد که تاکنون در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت این لایحه بررسی نشده و ممکن است در جلسات بعدی مورد بحث قرار گیرد.
عضو هیات دولت گفت: تلاش می شود بازار رقابتی حفظ شود زیرا بسیاری معتقدند که بازار تاکسی‌های اینترنتی باید رقابتی باشد.

* شکایت مشترکان تلفن همراه از نرخ جدید بسته‌های اینترنتی
آذری جهرمی درباره تغییر اخیر تعرفه‌های بسته‌های اینترنت تلفن همراه که باعث شده بسیاری از کاربران از نرخ‌های جدید و حذف بسته‌های شبانه گلایه داشته باشند، گفت: این موضوع را در شبکه های اجتماعی دیدم، اما قرار شد سازمان تنظیم مقررات این موضوع را بررسی کند و پس از دیدن این گزارش در این باره صحبت خواهم کرد.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) از ششم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد و عصر امروز به کار خود پایان می دهد.
اقتصام**۲۰۷۸**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.