صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / بازار لوازم خانگی؛ افزایش قیمت ها و گلایه فعالان
بازار لوازم خانگی؛ افزایش قیمت ها و گلایه فعالان

بازار لوازم خانگی؛ افزایش قیمت ها و گلایه فعالان

صنعت لوازم خانگی در چند سال گذشته و حتی در زمان تحریم ها با همراهی برندهای معتبر خارجی روند رو به رشدی را تجربه کرد و به توسعه مناسبی دست یافت، اما این روزها با افزایش قیمت ها و ایجاد تقاضای کاذب در بازار روبروست.

اگرچه فعالان این صنعت، بخشی از افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی را طبیعی و ناشی از افزایش قیمت های اعمال شده از ابتدای سال می دانند اما بر این باورند تقاضاهای کاذب و هیجان های بازار بر آن دامن زده است.
در این پیوند، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور به ایرنا گفت: «افزایش قیمت ها مربوط به الان نیست و به یکباره به وجود نیامده است؛ از سال ۹۵ افزایش قیمتی در لوازم خانگی اعمال نشده بود».
به گفته «محمدرضا دیانی»، ابتدای پارسال تولید با ارز ۳۳۰۰ تومانی انجام می شد، اما امروز نرخ ارز به حدود ۴۴۰ تومان رسیده ضمن آنکه ارز کافی برای همه تولیدکنندگان فراهم نشده است.
وی یادآور شد: از آغاز امسال نرخ فولاد، مواد پلیمری، مواد پتروشیمی و پلاستیکی، آلومینیوم، مس و غیره به عنوان مواد اولیه تولید افزایش داشته و در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد رشد کرده است.
دیانی با اعلام اینکه «با افزایش قیمت مواد اولیه، نمی توان محصول نهایی را ارزان فروخت» گفت: صنایع لوازم خانگی برخلاف بسیاری دیگر از صنایع کشور، مواد معدنی، آب، برق و انرژی ارزان دریافت نمی کند و هیچ وابستگی به هیچ امکان مزیت دار داخلی ندارد.
به گفته وی، این در حالی است که صنعت پتروشیمی از خوراک ارزان قیمت و صنعت فولاد از معادن ارزان قیمت برخوردارند؛ مواد اولیه خود را با ارز ارزان ۳۸۰۰ تومانی تهیه می کنند اما محصول نهایی را با ارز ۴۴۰۰ تومانی می فروشند.
دیانی اظهار داشت: اگر افزایش قیمت ها در صنعت لوازم خانگی اتفاق نیفتد، خطر ورشکستگی آن را تهدید خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت هایی که این روزها در حد ۳۵ تا ۴۰ درصد مشاهده می شود، کمترین افزایش هایی بوده که صنعت لوازم خانگی توانسته اعمال کند، زیرا در عمل ارز با نرخ هایی بالاتر از نرخ ارز رسمی به دست تولیدکننده می رسد اما از انتظار تولیدکننده انتظار دارند با نرخ ارز رسمی که اکنون حدود ۴۴۰۰ تومان است، کالای خود را بفروشد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: امروز شرایط سختی بر صنعت لوازم خانگی حاکم است، مواد اولیه آن به صنایع مادر وابسته است که همه آنها افزایش قیمت داشته اند.
وی تاکید کرد: امروز صنعت لوازم خانگی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی خود کار می کند، در حالی که توان تولید تا ۲ برابر تقاضای بازار در آن وجود دارد.
دیانی، نیاز اصلی این صنعت را سرمایه در گردش برای توسعه کار، تولید و اشتغال برشمرد، اما یادآور شد که شرایط اقتصادی و شرایط بانک ها اجازه تامین آن را نمی دهد.
وی هشدار داد: اگر از صنایع لوازم خانگی حمایت نکنیم، آنگاه باید مقادیر زیادی ارز به واردات آن اختصاص دهیم.
این مقام صنفی، به سخن هفته پیش یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر نخریدن محصولات لوازم خانگی کره ای در برابر تهدید آنها به نخریدن نفت ایران اشاره کرد و گفت: برندهای کره ای با استفاده از امکانات ارزان قیمت کشورمان در ایران تاخت و تاز می کنند و سهم بالایی از بازار را در اختیار دارند، اما اگر قرار باشد نفت ما را نخرند یا در پروژه های زیرساختی کشور مشارکت نکنند، ما نیز باید نسبت به تحریم متقابل آنها اقدام کنیم.
وی اطمینان خاطر داد که حتی با تحریم شرکت های کره ای، آنها موظف به ارائه خدمات پس از فروش خود به مشتریان خواهند بود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
دیانی افزود: کارخانجاتی که با این برندها کار می کنند نیز می توانند با سایر برندهای ایرانی همکاری کنند، اما بجاست که دولت به شرکت های کره ای برای تداوم حضور در کشورمان اولتیماتوم بدهد تا ظلمی متوجه اقتصاد کشورمان متحمل نشویم.
«در این زمینه حتی می توان کشورهای دیگری را برای تامین قطعات و لوازم مورد نیاز جایگزین کرد».
وی گفت: اکنون ماشین آلات، مواد و تجهیزات این صنعت به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما بزرگترین مشکل آن تامین سرمایه در گردش برای توسعه کار و تولید است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور خاطرنشان کرد: مردم در زمینه تامین لوازم خانگی نگران نباشند، زیرا اگر تخصیص ارز انجام شود، با رقابت خوبی در داخل مواجه می شویم و عرضه به اندزاه کافی خواهیم داشت.

** تقاضای کاذب در بازار
«علیرضا موسوی مجد»، مدیرعامل یکی از برندهای لوازم خانگی کره ای در ایران نیز در گفت و گو با ایرنا تقاضای فعلی موجود در بازار برای لوازم خانگی را کاذب برشمرد و گفت: میزان توزیع محصولات این شرکت از ابتدای امسال تاکنون با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه بوده و این وضعیت در خصوص تولید این شرکت نیز صدق می کند.
وی با بیان اینکه عده ای فرصت طلب به دنبال سودجویی هستند، افزود: اکنون محصول به اندازه کافی در بازار وجود دارد و مردم نباید تصمیم های هیجانی بگیرند تا تقاضای کاذب فروکش کند.
وی با اشاره به نوسان های ارزی اخیر گفت: از مسئولان می خواهیم قیمت گذاری محصولات را به درستی انجام دهند تا شرکت ها متضرر نشوند.
موسوی مجد خاطرنشان کرد: اکنون حاشیه سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی در قیمت محصولات لوازم خانگی در بازار وجود دارد که البته شرکت ها در آن دخیل نیستند، بلکه به جیب سودجویان می رود.
وی اظهار داشت: همه ساله از ابتدای سال تا حدود ماه های تیر و مرداد، بازار لوازم خانگی با کساد و رکود همراه است و البته سفارش گذاری قطعات نیز بر همین مبنا انجام می شود.
به گفته این فعال تولیدی، اکنون قطعه به اندازه کافی در بازار وجود دارد که پاسخگوی تولید تا پایان سال خواهد بود، با این حال وضعیت موجود بازار ناشی از تقاضای مصنوعی است که برخی دلالان و سودجویان به آن دامن زده اند.

** برخی محصولات برندهای کره ای در ایران تولیید می شود
این فعال اقتصادی درباره ایده تحریم برندهای کره ای در صورتی که نفت ایران را نخرند، گفت: شرکت های کره ای فعال در ایران در حقیقت با سرمایه سرمایه گذاران ایرانی تاسیس شده و تحت برند شرکت های صاحب نام خارجی کار می کنند و بر این اساس ایرانی محسوب می شوند.
موسوی مجد ادامه داد: اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت ها مشغول به کارند و تحریم این شرکت ها و تشویق مردم به نخریدن کالاهای آنها، بیکاری هموطنان را به دنبال دارد.
وی بیان داشت: در مقابل تحریم های ناجوانمردانه، دولت در تلاش برای مدیریت اقتصاد است اما شوک های داخلی که با برخی تصمیم های هیجانی مسئولان ایجاد می شود، نیز آثار مخربی به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل این شرکت کره ای در ایران یادآور شد: در زمان اعمال تحریم های گذشته کارخانجات و خطوط تولیدی فعلی را ایجاد کرده ایم و ماشین آلات روز را وارد کشور کرده ایم.
موسوی مجد اظهار داشت: محصولات تولیدی این شرکت از ابتدای امسال مطابق مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش هشت درصدی قیمت ها مواجه شد در حالی که با مسائلی همچون رشد حقوق و دستمزد کارگران و افزایش سایر هزینه ها مواجه بودیم.
موسوی مجد یادآور شد: لوازم مورد استفاده در تولید محصولات همچون کارتن، پلاستیک و قطعات تولید تلویزیون، یخچال و لباسشویی در این مدت رشدی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد را تجربه کرده است، با این حال طبق مصوبه دولت محصولات خود را می فروشیم.

** حاکم شدن فضای بی اعتمادی به آینده در بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران نیز به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعتقادی به وجود دلال و واسطه در بازار ندارم، گفت: تقاضای فعلی بازار، تقاضایی کاذب است که توسط مصرف کنندگان و واحدهای توزیع کننده به وجود آمده است.
به گفته «محمد طحان پور»، ۲ گروه یاد شده در یک فضای بی اعتمادی نسبت به ماه های آینده به سر می برند؛ مصرف کننده نگران افزایش قیمت است و توزیع کننده می خواهد سرمایه خود را حفظ کند.
وی معتقد است گرانی ۲۰ تا ۳۰ درصدی رخ داده در بازار لوازم خانگی، افسار گسیخته است که تخصیص نیافتن ارز و گرانی مواد اولیه علت های آن به شمار می رود.
این مقام صنفی یادآور شد: حتی یخچال ایرانی با ورق کره ای و کمپروسور خارجی تولید می شود که ارزبری دارند؛ از طرف دیگر قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مس و محصولات پتروشیمی نیز رشد داشته است.
طحان پور ادامه داد: با توجه به در پیش بودن ماه های محرم و صفر (اواخر شهریور ماه)، تقاضای خرید لوازم خانگی برای تامین جهیزیه افزایش یافته و همه این عوامل دست به دست هم داده تا شرایط کنونی قیمتی در بازار رقم بخورد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران بیان داشت: تصمیم های خلق الساعه و احساسی در حمایت از تولید داخل، ممانعت از فعالیت برندهای خارجی در کشور و ممنوعیت واردات که برخی می گویند تولید داخلی به اندازه کافی داریم همه بر بازار فشار آورده است.

** ایده اخراج برندهای کره ای، احساسی است
«صادق نجفی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بنگاه داری، فعالیتی اقتصادی است و نباید تصمیم های احساسی در آن گرفت بلکه باید منافع را در نظر داشت و با منطق تصمیم گرفت.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به سخنان اخیر یکی از نمایندگان سابق مجلس که گفته بود «اگر کره از ما نفت نخرد، چرا باید بازار لوازم خانگی‌مان را به دو برند معروف کره‌ای بدهیم؟ » اشاره کرد و ادامه داد: هر کشوری که برایمان مشکل ایجاد می کند، باید در مقابلش با منطق و عقل عمل کرد.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری های زیادی در زمینه برندهای کره ای در سال های گذشته در کشور انجام شده و کارخانجات، خطوط تولید و فناوری های مختلف به کشور وارد شده است، اما خراب کردن همه آنها با یک تصمیم احساسی بسیار راحت است.
نجفی ادامه داد: فراموش نکنیم همچنان نیازمند فناوری های نوین در عرصه صنایع خانگی هستیم و به خدمات پس از فروش و نگهداری آنها نیاز داریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به دیدار اخیر خود با سفیر کره جنوبی اشاره کرد که در آن مقام کره ای برای همکاری ۱۰۰ درصدی فعالان اقتصادی کشورش با بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی اعلام آمادگی کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در روزهای گذشته احمد توکلی نماینده سابق مجلس چندی پیش اعلام کرد: «ما نباید بازار گسترده داخل را به‌ این راحتی به خارجی‌ها بدهیم. به عنوان مثال در صورتی که کره جنوبی نفت ما را نخرد، چرا باید اجازه داد بازار لوازم خانگی‌مان با این گستردگی در اختیار دو برند معروف کره‌ای قرار بگیرد؟ ما هم باید مانند آنها شرط و شروطی را لحاظ کنیم».
وی افزود: دولت باید اعلام کند کشورهایی که به تبعیت آمریکا از ما نفت خریداری نمی‌کنند ما هم از این کشورها هیچ کالایی خریداری نخواهیم کرد و بطور قطع و یقین باید مقابله ‌به‌ مثل صورت بگیرد.
پیگیری خبرنگار ایرنا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای اعلام نظر درخصوص افزایش قیمت ها، تا زمان انتشار این گزارش بی نتیجه ماند.
اقتصام*۳۰۶۵*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۶۷ درصدی تجارت ایران و مصر

به گزارش کسب و کار نیوز، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.