صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / آرتمیا در دریاچه ارومیه به صفر رسید
آرتمیا در دریاچه ارومیه به صفر رسید

آرتمیا در دریاچه ارومیه به صفر رسید

رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور گفت: دریاچه ارومیه آرتمیای زنده ندارد.

آرتیمیا

علی نکوئی فر گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه ماهانه دو نوبت از آب دریاچه نمونه برداری می‌شود گفت: در نمونه برداری نیمه دوم تیر ماه از دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل شوری آب دریاچه ارومیه بیش از ۳۳۰ گرم در هر لیتر است و در حالت اشباع قرار دارد که به دلیل این وضعیت تعداد آرتمیای زنده و بالغ در هر لیتر از آب دریاچه صفر است.

وی در خصوص تعداد سیست های موجود در دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل نیز اظهار کرد: تعداد سیست های ایستگاه زنبیل در نیمه دوم تیرماه ۰٫۶۵ عدد در لیتر و در ایستگاه آق گنبد ۰٫۱ عدد در لیتر است که نسبت به نمونه های خرداد این دوایستگاه کاهش چشم گیری داشته است.

وی با بیان اینکه راه اندازی بانک سیست کشور نیازمند تامین اعتبار برای انجام کارهای عملیاتی است خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از فرایند های احداث بانک در محل موسسه تحقیقات و پژوهش آرتمیای کشورانجام گرفته است و با تکمیل نمونه برداری ها از مناطقی در سطح کشور که جدیدا آرتمیا در آن ها مشاهده شده است و نیز با شناسنامه دار کردن و کد گذاری نمونه ها امیدواریم این بانک تا پایان سال ۹۷ راه اندازی شود.

وی در خصوص بانک ژن ارتمیا نیز گفت: در صورت تامین مالی طرح در سال ۹۸ میتوان شاهد راه اندازی این طرح نیز باشیم که بتوانیم گام های موثری در احیا و پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه برداشته باشیم.   

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور  در خصوص طرح های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور نیز گفت: طرح پایش دریاچه ارومیه، ارزیابی ذخایر شاه میگوی سد ارس، طرح توسعه و ترویج پرورش آرتمیا برای فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در مناطق مستعد و اجرای ۵ طرح تحقیقاتی در خصوص پتانسیل های منابع ابی پشت سد های استان در جهت پرورش آبزیان مختلف ازجمله پروژه های در دست اجرای این مرکز است.

به گزارش کسب و کار نیوز، آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است که با احیا، توسعه و پرورش این گونه سخت پوست میتوان ظرفیت های بسیاری در  ایجاد اشتغال، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری ایجاد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.