به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، نایب رئیس اتاق ایران بر ضرورت نقشآفرینی بنگاههای کوچک و متوسط در دوره جدید همکاریهای بین المللی اقتصادی تاکید کرد و در عین حال از ضعف این بنگاهها در ایران سخن گفت.
پدرام سلطانی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با تأکید بر ضرورت سرمایهگذاری بنگاههای کوچک و متوسط در ایران، گفت: بنگاههای کوچک و متوسط در ایران بیش از ۸۰ درصد از بنگاههای صنعتی کشور را تشکیل میدهند و نقش حائز اهمیتی در اقتصاد کشور دارند. خوشبختانه اخیرا توجه بیشتری به نقش SMEها در ایران شده است.
وی با تاکید بر اهمیت این بنگاهها، بیان کرد: فضای کسبوکار SMEهای داخلی متاثر از سیاستگذاریهای دولتی آسیبپذیر شده و متاسفانه در سالهای گذشته، سیاستهای دولتی به شدت به بنگاههای کوچک و متوسط آسیب وارد کرده است.
او در این زمینه توضیح داد: وقتی صحبت از بنگاههای کوچک و متوسط در آلمان میکنیم، این بنگاههای کوچک در مقایسه با بنگاههای بزرگ میتوانند بیش از ۱ میلیارد دلار صادرات داشته باشند اما با این وجود بنگاه کوچک نامیده میشوند. این در حالی است که اندازه بنگاهی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعهیافته کوچکتر است. با همین رویکرد،SMEها در داخل ایران کوچک نگه داشته شدهاند.
سلطانی تصریح کرد: بنگاههای کوچک و متوسط موتور اشتغال هستند و تامینکننده صادرات کالاها و خدمات ویژه برای گروههای هدف به شمار میروند. با اینحال چه شرکتهای کوچک و متوسط و چه شرکتهای بزرگ برای تجارت و تعامل اقتصادی نیاز به زیرساخت دارند که مهمترین این زیرساختها ارتباطات بانکی، حملونقل و بیمه است. در شرایطی که با خروج آمریکا از برجام شاهد فشار بر اقتصاد کشور هستیم و از طرفی این سه زیرساخت فراهم نیست، شرکتهای بزرگ حاضر به همکاری با ایران نخواهند بود. بنابراین تلاش ایران برای مذاکره با اتحادیه اروپا این است تا به مدلی برای حل مشکلات موجود و تقویت زیرساختها دست یابیم.
او افزود: اگر زیرساختها فراهم شود، شرکتهای کوچک و متوسط هم میتوانند از این پلتفرم استفاده کنند و اگر اینچنین نشود، روشهایی کوتاهمدت جایگزین خواهد شد که از یکطرف هزینهها را بالا میبرد و از سوی دیگر با کاهش کارآیی همراه خواهد بود.