صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پروفسور آلمانی: آلمان باید به بمب اتمی مجهز شود
پروفسور آلمانی: آلمان باید به بمب اتمی مجهز شود

پروفسور آلمانی: آلمان باید به بمب اتمی مجهز شود

شعار "نخست آمریکا" که توسط ترامپ مطرح شد، اروپائیان را نسبت به همبستگی با آمریکا با تردیدهایی روبه‌رو کرده است. یکی از کارشناسان آلمان که در امر روابط خارجی آمریکا تخصص دارد، خواستار تهیه بمب اتمی در آلمان شده است.

ارتش آلمان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از دویچه وله، کریستیان هاکه، استاد پیشین رشته علوم سیاسی دانشگاه ارتش آلمان در هامبورگ، در مقاله‌ای که روز یکشنبه در روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” منتشر شد، خواستار تهیه بمب اتمی در آلمان شده است.

کریستیان هاکه در مقاله خود نوشته است که آلمان برای نخستین بار پس از سال ۱۹۴۹ دیگر از حمایت‌های اتمی ایالات متحده آمریکا برخوردار نیست. به نظر می‌رسد که پرفسور هاکه به تحولاتی اشاره دارد که در سیاست خارجی آمریکا در دوران دونالد ترامپ رخ داده است.

کریستیان هاکه می‌گوید، “امروز آلمان در صورت بروز بحران‌های شدید بی دفاع خواهد بود.” او خواستار آن است که دولت آلمان “با آینده‌نگری فکر و عمل کند”، تا به این ترتیب هر مهاجمی را با قدرت اتمی خود بترساند.

کریستیان هاکه که پرفسور رشته علوم سیاسی دانشگاه ارتش آلمان در هامبورگ و همچنین دانشگاه شهر بن آلمان بوده، در سال ۲۰۰۸ بازنشسته شده است.

آلکساندر گراف لامبزدورف، معاون فراکسیون حزب دموکرات‌های آزاد آلمان (لیبرال) در مجلس نمایندگان این کشور “بوندستاگ” کمی پس از انتشار مقاله کریستیان هاکه در روزنامه آلمانی “ولت ام زونتاگ” مخالفت خود را با او اعلام کرد.

گراف لامبزدورف در این رابطه گفت گرچه ضروری است که درباره سلاح‌های هسته‌ای برای عموم سخن بگوییم، اما مسلح شدن آلمان به سلاح اتمی ضربه دیگری بر نظم چندسویه جهانی و از جمله پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

مخالفت‌ها با نظر هاکه تنها از سوی سیاست‌مداران آلمان نیست. بعضی مقامات نظامی ارتش آلمان نیز مخالفت خود را با این نظر اعلام کرده‌اند. هارالد کویات، ژنرال پیشین ارتش آلمان نسبت به اتمی کردن آلمان به شدت هشدار داده است.

ژنرال کویات در این باره تفسیری بر مقاله هاکه نوشت که در روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” منتشر شد. او در این تفسیر از جمله نوشت: تک‌روی در تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای مبانی امنیت آلمان را به خطر می‌اندازد.

کویات در ادامه نوشته است در صورتی که آلمان به قدرتی اتمی تبدیل شود، روسیه به مقابله با اروپای اتمی برمی‌خیزد و “برنامه‌ راهبردی اروپایی برای مقابله با قدرت هسته‌ای در اروپا ” تهیه می‌کند.

کویات به همین دلیل بر این نظر است که برنامه اتمی کردن آلمان با خطرات امنیتی فراوانی برای آلمان و هم پیمانان‌اش همراه خواهد بود.

اتمی شدن آلمان پایان مسیری خواهد بود که آلمان تاکنون برای سیاست خارجی و دفاعی خود تعیین کرده است. آلمان عضو پیمان ناتو و کشورهای صنعتی غرب است. این کشور چندین دهه است که با دیگر کشورهای هم‌پیمان سیاست دفاعی مشخصی را دنبال می‌کند.

برمبنای پیمان دفاعی ناتو دولت آلمان همانند دیگر کشورهای غیراتمی این پیمان می‌تواند در صورت خطر از هواپیماها و خلبان‌های ناتو استفاده کرده و در صورت لزوم از سلاح‌های اتمی آمریکا بهره جوید.

آلمان اما در شرایط خطر تنها محتاج آمریکا نیست، زیرا این کشور در اروپا متحدانی چون فرانسه و بریتانیا دارد و در صورت خطر می‌تواند از کمک‌های اتمی آنها نیز برخوردار شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.