صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» به هیات رسیدگی به شکایات تنزل یافته است

جمالی:

«هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» به هیات رسیدگی به شکایات تنزل یافته است

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه «اقدامات این هیات به رسیدگی به شکایات و نه نظارت بر رفتار نمایندگان تنزل یافته است»، گفت: لازم است در این باره هیات رییسه در قالب استفساریه‌ای به هیات نظارت اعلام کند که قرار است نظارت هیات تام باشد یا اینکه فقط باید به شکایات رسیدگی کند.

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد جمالی در واکنش به انتقادات مطرح شده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر عدم ورود به تخلفات احتمالی نمایندگان با توجیه نبود شکایت، گفت: در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یکسری حقوقدان از نمایندگان مجلس حضور دارند که شامل روسای کمیسیون‌های قضایی و اصل ۹۰ می‌شود. تفسیر آنها این است که اگر شکایتی به هیات ارسال شود می‌توان آن را بررسی کرد و هیات نمی‌تواند راسا وارد موضوعی شود.

وی افزود: این تفسیر در حالی است که بسیاری از مردم و حتی نمایندگان از ما می‌خواهند که در مواردی هیات نظارت راسا ورود پیدا کند و منتظر شکایات نباشد. با توجه به این وضعیت به نظرم باید هیات رییسه در قالب استفساریه به ما ابلاغ کند که آیا قرار است کار هیات، نظارت تام یا فقط رسیدگی به شکایات باشد.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه «مسئولیت اولیه ارایه این استفساریه به عهده هیات رییسه است»، گفت: البته هر یک از نمایندگان می‌توانند این استفساریه را ارائه دهند اما اگر خود هیات رییسه پیشقدم شود می‌تواند موثرتر باشد.

وی ادامه داد: بنده هنوز برآیندی از نظرات ۱۲ عضو هیات رییسه ندارم و هنوز هم به صورت شفاف نظر رییس‌جمهور را نمی‌دانم ولی به هر حال خودم در موارد متعدد مطرح کردم که نباید هیات نظارت منتظر شکایات باشد تا به تخلفات احتمالی نمایندگان رسیدگی کند.

جمالی در مورد اینکه چرا اعضای هیات نظارت تفسیرشان را از قانون هیات نظارت به عملکرد آن تغییر نمی‌دهند، گفت: نظر قالب اعضای هیات نظارت این است که باید شکایاتی به هیات ارسال شود و هیات نمی‌تواند راسا به موضوعی رسیدگی کند. معتقدم با این وضعیت اقدامات هیات به رسیدگی به شکایات تنزل یافته و نه نظارت بر رفتار نمایندگان. به عبارت دیگر کاری که ما می‌کنیم با نام هیات تناسبی ندارد.

وی یادآور شد: عملکرد هیات نظارت به گونه‌ای شده که وقتی اعضا خودشان چیزی را مشاهده می‌کنند و یا گزارشاتی به آنها ارسال می‌شود، نمی‌توانند ورود پیدا کنند و فقط منتظر ارائه شکایات و رسیدگی به آن می‌شوند.

جمالی گفت: بنده در یکی دو مورد به دلیل اهمیت موضوع و درخواست مردم ورود پیدا کردم چون شاکی وجود نداشت با همه هزینه‌هایی که برای خودم به جای می‌گذاشت، شکایت کردم تا به آن موضوع رسیدگی شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.