با توجه به تصمیمات گرفته شده در جلسات کارگروه تنظیم بازار وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت شیرخام و محصولات لبنی (شامل شیر، ماست و پنیر پرمصرف) و نیز گوشت مرغ برای مصرف کنندگان را ابلاغ کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از میزبان، حداکثر قیمت هر کیلوگرم کیفیترین شیرخام با مشخصات ۳٫۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل درب کارخانجات لبنی با ۹ درصد افزایش نسبت به قیمت مصوب قبل، معادل ۱۵ هزار و ۷۰۰ ریال تعیین شد.
به ازای هر یک دهم درصد افزایش و یا کاهش درصد چربی ۱۵۰ ریال متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت خرید اضافه و یا کم میشود.
قیمت محصولات لبنی پر مصرف شامل شیر، ماست و پنیر با لحاظ میانگین قیمت خرید شیر خام تحویل درب کارخانه نیز در این جلسات تعیین شد.
بر این اساس، قیمت شیر بطری یک لیتری کم چرب ۱.۵ درصد ۲۹ هزار و ۵۰۰ ریال، شیر بطری یک لیتری نیم چرب ۲ درصد ۳۰ هزار و ۵۰۰ ریال، شیر بطری یک لیتری پرچرب ۳ درصد ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال و شیر بطری یک لیتری کامل ۳٫۲ درصد چربی ۳۳ هزار ریال تعیین شد.
همچنین شیر استریل یک لیتری تتراپک ۱.۵ درصد چربی ۳۵ هزار ریال و شیر استریل یک لیتری تتراپک ۳ درصد چربی ۳۷ هزار ریال و شیر نایلونی کم چرب ۱.۵ درصد ۲۲ هزار ریال تعیین شد.
ماست کم چرب ۱.۵ درصد ۹۰۰ گرمی نیز ۳۸ هزار ریال و ماست پرچرب ۳ درصد ۹۰۰ گرمی ۴۰ هزار ریال است و قیمت ماست ۲ هزار و ۵۰۰ گرم دبهای کم چرب ۱.۵ درصد ۹۵ هزار ریال و پرچرب ۳ درصد نیز ۱۰۰ هزار ریال تعیین شد.
همچنین مقرر شد پنیر ۴۰۰ گرمی یواف ۵۷ هزار ریال، پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک ۳۴ هزار ریال و پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک ۸۰ هزار ریال باشد.
قیمت سایر احجام این محصولات لبنی به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ خواهد شد.
قیمت این محصولات در استانها بر اساس میانگین قیمت خرید شیر خام توسط واحدهای تولیدی و مطابق تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمتهای ابلاغی تعیین خواهد شد.
همچنین حداکثر قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با ۹ درصد افزایش هر کیلوگرم ۵۱ هزار و ۵۵۰ ریال و حداکثر قیمت مصرف کننده مرغ با ۹ درصد افزایش معادل ۸۱ هزار و ۷۵۰ ریال تعیین شد.
شرکت پشتیبانی امور دام موظف است به منظور تنظیم بازار و حمایت توامان از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مقاطعی که این قیمت ۵ درصد افزایش و یا کاهش داشته باشد، با اولویت نسبت به توزیع و یا خرید مرغ قطعه بندی و بسته بندی اقدام کند.