صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / عراق خواستار همکاری ایران برای نجات تالاب هورالعظیم شد

عراق خواستار همکاری ایران برای نجات تالاب هورالعظیم شد

وزارت منابع آبی عراق با انتشار بیانیه‌ای درباره آتش‌سوزی‌ها در تالاب هورالعظیم در جنوب این کشور، حمایت و امدادرسانی به ساکنان این منطقه را از سازمان‌های بین‌المللی خواستار شد.

آتش هورالعظیم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت منابع آبی عراق آمده است: اخیرا شاهد وقوع آتش‌سوزی‌هایی در مناطق نیزارهای متراکم واقع در شمال هور العظیم – یکی از تالاب‌های جنوب کشور و یکی از چهار موقعیت طبیعی ثبت میراث جهانی و اولین موقعیت ذکر شده در «کنوانسیون رامسر» در عراق – بوده‌ایم.

در ادامه بیانیه یادشده علت این آتش‌سوزی‌ها خشکی در بخش‌های گسترده‌ای از این منطقه ذکر شده و آمده است: علت این خشکی نیز کاهش شدید آب و میزان بارش‌ها در این تالاب است به طوری‌که بارش‌ها در سال جاری میلادی به شکلی بی‌سابقه به پایین‌ترین سطح خود رسید.

این وزارت‌خانه در ادامه گزارش داد: افزایش بی‌سابقه درجه هوا نیز در گسترش این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته و این امر تاثیر منفی بر وضعیت سلامت ساکنان بومی این منطقه و تنوع زیستی آن گذاشته است علاوه بر این دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها موجب آلودگی چشمگیر هوا شده است.

وزارت منابع آبی عراق در ادامه از آژانس‌های جهانی، نهادهای ملی و بین‌المللی خواست از ساکنان این منطقه حمایت‌های لازم را به عمل آورند و در راستای کمک به آن‌ها جهت پشت سر گذاشتن این بحران برای این افراد آب آشامیدنی، مواد غذایی ضروری و برای دام‌هایشان علوفه فراهم کنند.

همچنین این وزارتخانه در راستای حفاظت از این منطقه، خواستار همکاری میان ایران و عراق جهت تامین آب از سوی دو طرف شد.

کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.