صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / برنامه‌های وزارت علوم برای افزایش تعاملات بین المللی تا سال ۱۴۰۰
برنامه‌های وزارت علوم برای افزایش تعاملات بین المللی تا سال ۱۴۰۰

قائم مقام مقام وزیر علوم در امور بین الملل خبر داد

برنامه‌های وزارت علوم برای افزایش تعاملات بین المللی تا سال ۱۴۰۰

قائم مقام مقام وزیر علوم در امور بین الملل بر برنامه‌های وزارت علوم برای افزایش تعاملات بین المللی تا سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می توانیم در دیپلماسی علمی قوی عمل کنیم توجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی به دیاسپوراها (جمعیت ایرانی خارج از کشور) است که بتوانند این افراد را شناسایی با با آنها همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک علمی داشته باشند.

سالار آملی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حسین سالار آملی در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز در ساختمان فارابی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، بر ضرورت تاسیس شعبه دانشگاه های توانمند در خارج از کشور دارای شعبه تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون تعداد دانشگاه ها در زمره صد دانشگاه برتر آسیا در سال ۹۷ باید به ۷ دانشگاه و در سال ۱۴۰۰ باید به ۱۰ دانشگاه افزایش یابد. همچنین تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور در سال ۹۷ به ۸ دانشگاه و در سال ۱۴۰۰ باید به ۱۶ دانشگاه افزایش یابد.

وی همچنین با بیان اینکه در سال ۹۷ سهم دانشجویان بین الملل دانشگاه ها باید به یک درصد و در سال ۱۴۰۰ باید به ۱.۸ دهم درصد افزایش یابد، گفت: درصد تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالات، در سال ۹۷ باید ۲۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ باید به ۳۵ درصد افزایش یابد.

دکتر سالار آملی با اشاره با اعزام ۸۱۱ هیات علمی به خارج از کشور برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سال ۹۶ خبر  داد و خاطرنشان کرد:  ۵۲ درصد این افراد برای گذراندن دوره های تحقیقاتی پیشرفته در آزمایشگاه های معتبر دنیا ماموریت دریافت داشته و اعزام شده اند و بیشترین اعزام ها به کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اتریش، و فرانسه بوده است.

قائم مقام مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه سال گذشته ۶۷۲ نفر از اعضای هیات علمی برای ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانس های خارج از کشور شرکت کردند، افزود: به ترتیب بیشترین اعزام ها به کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مالزی، هلند، اسپانیا، چین، روسیه و هلند مربوط بوده است.

به گفته دکتر سالار آملی، طی سه سال گذشته ۷۴۵ تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی به امضاء رسیده است که در سال ۹۶ حدود ۴۵ درصد آن اجرایی شده است. بیشترین تعداد تفاهم نامه ها به ترتیب توسط دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، گیلان، اصفهان، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، و تربیت مدرس منعقد شده است.

قائم مقام مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: تعداد کل اساتید دانشگاه ها، دانشمندان، روسای دانشگاه های خارجی و مسئولان علوم فناوری کشورهای خارجی که در سال ۹۶ به ایران سفر کرده اند ۲ هزار و ۱۱۴ نفر بوده است که دراین سال وزارت علوم هر هفته پذیرای ۱۱ هیات خارجی بوده است.

دکتر سالار آملی به ارائه تعریفی از دیپلماسی دیاسپورا اشاره کرد وافزود: دیاسپورا بخشی از یک ملت است که در مکان های مختلف جهان زندگی می کند و در سال های اخیر به عنوان بازیگران مهم غیردولتی نقش اساسی در عرصه بین الملل در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و انتقال دانش و فناوری بازی می کنند. چین با ۳۵ میلیون و هند با ۱۶ میلیون نفر بیشترین دیاسپورا دنیا را تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه دیاسپوراهای ایرانی جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر هستند،‌گفت: نیمی از این افراد در آمریکا، کانادا و انگلستان زندگی می‌کنند و به شدت علمی و فرهنگی بوده و حتی نسل سوم آنها نیز به ایران تعلق خاطر دارد و دانشگاه ها باید بانک اطلاعاتی از دیاسپوراهای فارغ التحصیل دانشگاه داشته و از بین این افراد عضو هیات علمی وابسته تعیین کرده و برای آنها در دانشگاه اتاق اختصاص دهند تا به راحتی رفت و برگشت داشته باشند. ضمن اینکه بتوانند با دیاسپوراهای ایرانی پروژه مشترک، دوره تدریس کوتاه مدت و دانشجوی دکتری مشترک تعریف کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.