صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نیازمند گسترش دفاتر خبری خارج از کشور هستیم
نیازمند گسترش دفاتر خبری خارج از کشور هستیم

معاون وزیر کشور:

نیازمند گسترش دفاتر خبری خارج از کشور هستیم

معاون مشارکت های مردمی وزیر کشور یکی از لازمه های فعالیت مطلوب شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را تاسیس دفاتر خبری فعال در تمامی کشورها دانست و گفت: هر چند درحال حاضر خبرنگاران خوبی فعال هستند اما نیازمند گسترش دفاتر خبری و رسانه‌ای هستیم.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، کمال اکبری اظهار داشت: اگر بی‌بی‌ سی و برخی از دیگر رسانه های دنیا امروزه به عنوان شبکه‌ خبری مهم شناخته می‌شوند بدلیل تعداد بالای دفاتر، خبرنگاران حرفه‌ای و افتخاری این رسانه ها در کشورها و مناطق متعدد است که از این منظر ما جایگاه مطلوبی نداریم و با افزایش تعداد دفاتر خود باید بهتر از آنچه هستیم عمل کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما سرعت عمل و حضور به موقع و مستقیم در صحنه خبر و تهیه گزارش مربوطه و مخابره آن برای نخستین بار را از رهیافت‌های جذب مخاطب بیشتر توسط شبکه‌های برون مرزی دانست.
اکبری عنوان کرد: لازم است با تهیه اطلاعات از کارشناسان مختلف با عقاید متفاوت ، به محض وقوع خبر بتوانیم تحلیل های همه جانبه ارایه کرده و تصویر درستی از وقایع و رویدادها داشته باشیم.
وی اقناع کارشناسان بین‌المللی مستقل برای تحلیل رخدادها از طریق آنتن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر راهکارهای جذب مخاطب عنوان کرد و گفت: البته استفاده از این روش مستلزم هزینه‌کرد است.
اکبری ادامه داد: البته برای استفاده از کارشناسان بین‌المللی، همانگونه که تاکنون بوده، نباید مذهب، حجاب و … آنها را مد نظر داشته باشیم بلکه آنچه باید مورد تاکید قرار بگیرد دانش و تخصص و علمی بودن نظراتشان است.
وی خاطرنشان کرد:بسیار کارشناسان غیر مسلمانی هستند که افکارشان در تضاد با امپریالیسم است؛ این روش می‌تواند در جذب مخاطبان در اروپا و غرب موثر باشد.
معاون مشارکت های مردمی وزیر کشور با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری برای ایجاد بیشتر و گسترش شبکه‌های متعدد برون مرزی برای ارتباط با مخاطبان خاص اظهار کرد: لازم است شبکه های خبری مجازی پرمخاطب دنیای جدید رسانه‌ همچون یوتیوب و … را بشناسیم و با استفاده از ظرفیت این شبکه‌ها، بسته‌های گزیده‌ از اخبار و رویدادها را پخش کنیم لذا در کنار رسانه های سنتی می‌توانیم از فضای رسانه‌ای جدید نیز بهره‌مند شویم.
اکبری یادآور شد: البته رسانه‌های سنتی و ثابت همچون رادیو و تلویزیون نیز نباید به بهانه فضای مجازی تعطیل و یا کم اثر شوند.
وی ضمن تاکید بر رشد کمی و کیفی شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروزه با گسترش رسانه‌ها نیازمند وجود دوربین و خبرنگار در نقاط مختلف دنیا هستیم و گرفتن منبع از شبکه‌های خارجی دیگر، برای مخاطبان شبکه های ایرانی اقناع کننده نیست.
این متخصص ارتباطات سیاسی مقایسه شبکه های برون مرزی ایران با سایر کشورها را منوط به بررسی ابعاد و جنبه‌های مختلف آن دانست و گفت: مقایسه درحالی صحیح است که ابعاد امکانات و بودجه نیز با یکدیگر مقایسه شود درحالی که این توازن وجود ندارد.
وی یادآور شد: اما جای خوشحالی است که با وجود امکانات محدود کنونی و سرمایه گذاری در بخش برون مرزی توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما درباره انعکاس حقایق جهان پیرامون مسائل و بحران هایی همچون میانمار، بحرین و فلسطین و … توسط شبکه‌های برون مرزی ایران گفت: امپریالیسم خبری با گستردن چتر رسانه ای خود به دنبال آن است که هیچ کجا جز شبکه‌های خبری خاص، درخصوص حقایق جهان، تولید خبر نداشته باشند.
وی شبکه‌های برون مرزی چون العالم، پرس تی وی، هیسپان و… را رقیبی برای شبکه‌ های خارجی دانست و افزود: شبکه‌های خارجی درباره برخی موضوعات همچون جنگ‌ها در کشورها صداها و اخبار خاصی پخش می‌کنند و همین باعث شده شبکه های برون مرزی ما به دلیل پوشش اخبار نمود بیشتری داشته و مورد استقبال قرار بگیرند.
اکبری افزود: در کنفرانس‌های بین‌المللی که شرکت می‌کنیم این موضوع توسط اساتید گفته می شود که از طریق شبکه‌های ایران به جز صدای امپریالیسم صدای واقعی و جدیدی می‌شنوند که این باعث خوشحالی ماست.
وی همچنین به نمونه‌های موفق برنامه‌های صدا و سیمای ایران که در خارج از کشور مورد استقبال گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در کشورهای آسیای میانه سریال یوسف پیامبر و در برخی کشورهای عربی انیمیشن‌های ایرانی با زیر نویس پخش شده است که این امر نشان دهنده استقبال از این تولیدات و برنامه‌هاست و جای خوشبختی دارد که توانسته ایم با تولیدات فرهنگی خود در این کشورها اثرگذار باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.