صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / تخریب عرصه های جنگلی خطر گسترش بیابان رابه همراه دارد
تخریب عرصه های جنگلی خطر گسترش بیابان رابه همراه دارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها:

تخریب عرصه های جنگلی خطر گسترش بیابان رابه همراه دارد

امروز با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا برخی مناطق کشور ما به سمت بیابانی شدن پیش می رود که حفظ عرصه های منابع طبیعی از جمله جنگل و مراتع را در مقابل تخریب سودجویان بیش از پیش می طلبد که این امر نیازمند فرهنگسازی و مشارکت مردمی است.

وسعت کل منابع طبیعی ایران ۱۳۵ میلیون هکتار معادل ۸۲ درصد کل مساحت کشور است که از این میزان ۱۴٫۳ میلیون هکتار اراضی جنگلی طبیعی، ۳۲٫۵ هکتار اراضی بیابانی و ۸۴٫۵ هکتار اراضی مرتعی تشکیل می دهد.
ایران دارای پنج رویشگاه اکولوژیک جنگلی منحصر به فرد شامل جنگل های هیرکانی و خزری، زاگرسی، ارسباران، ایرانی و تورانی و خلیج فارس و عمانی (مانگرو) است.
به گزارش کسب و کار نیوز، سرهنگ «قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه در نشست خبری دومین جشنواره ملی روز جنگلبان با حضور ‘هانا کامکار' موزیسین و حامی حفظ جنگل ها که در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: گونه های گیاهی منحصر به فرد جنگل ها و مراتع کشور همانند گونه های جانوری در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی افزود: ۱۵ میلیون هکتار جنگل های طبیعی و دست کاشت و بیش از ۸۰ میلیون هکتار اراضی مرتعی در سطح کشور وجود دارد که با توجه به وضعیت اقلیمی و مخاطرات در حوزه آب و خاک و گیاه و چالش های جدی که در سطح دنیا و کشورمان با آن روبروست باید نگاه ویژه ای به منابع طبیعی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: چنانچه زیربنایی و برنامه ریزی شده به این موضوع پرداخته نشود، نسل آینده جایی برای زندگی نخواهند داشت، زیرا نگاه خوبی به طبیعت نداشته ایم و عرصه های منابع طبیعی ما به شکل جدی تخریب شده است.
سبزعلی گفت: نگاه دولتی نمی تواند این میراث ملی را حفظ کند، بنابراین از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، هنری، ورزشی و رسانه ها در بحث فرهنگ سازی و مشارکت مردمی باید کمک گرفت.
وی منابع طبیعی را مظلوم ترین بخش در کشور دانست و اظهارداشت:تاکنون از ابتدای انقلاب اسلامی ۵۰۰ نفر جانباز و بیش از ۱۴ نفر برای حفظ عرصه های منابع طبیعی کشور به شهادت رسیده اند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که جنگلبانان ما به جای حمایت مورد هجوم قرار می گیرند، اظهارداشت: امروز مردم به دلیل نبود اطلاع رسانی و آگاهی لازم از اقدامات سازمان جنگل ها، در تقابل با این سازمان قرار دارند به طوری که افراد سودجو اقدام به کشتن نیروی های حفاظتی این سازمان و پرت کردن آنها از پرتگاه ها می کنند درحالی که این افراد امانت دار این منابع برای نسل های آینده هستند.
وی ادامه داد: اقدامات سازمان جنگل ها بدون مشارکت همه جانبه مردمی و فرهنگسازی عملیاتی نمی شود و نیاز به کمک مردم و دیگر ارگان ها وجود دارد.
سبزعلی مساله آتش سوزی جنگل های گیلان و مازندران را در ابتدای امسال یادآور شد و گفت: بخش عمده این آتش سوزی ها که منجر به از بین رفتن بخشی از منابع ملی می شود، ناشی از سهل انگاری های مردم است.
این مسئول یگان حفاظت سازمان جنگل ها خاطرنشان کرد: نگاه سازمان جنگل ها با استفاده کنندگان از عرصه های طبیعی کشور قهری نیست و به طور قطع برخورد قهری با افراد سودجو و زیاده خواه که منجر به تخریب عرصه های جنگلی و مرتعی کشور می شوند، امری اجتناب ناپذیر است.

** تاسیس صندوق ‘توتک جنگلبان'
‘سعید طهماسبیان' دبیر جشنواره ملی روز جنگلبان از راه اندازی صندوق توتک جنگلبان به مناسبت این روز خبرداد و گفت: این صندوق برای جلب حمایت مردمی از جنگلبان ایجاد می شود که بیشتر کمک های آن خدماتی و بخشی مالی است.
وی افزود: برای آگاهی همگان از اقدامات ارزشمند جنگلبانان در کشور امسال برخی از استان ها از جمله سمنان، مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی و کردستان جشنواره برگزار می کنند که انتظار می رود سال آینده در تمامی استان های کشور برپا شود.

** توزیع پنج هزار عدد کیسه زباله در عرصه های جنگلی توسط خانه هنرمندان
‘مجید رجبی معمار' مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به این که ریختن زباله چهره عرصه های طبیعی به ویژه جنگل های شمال کشور را مخدوش کرده است گفت: در نظر است برای جمع آوری زباله در اراضی منابع طبیعی و جنگلی شمال کشور، پنج هزار عدد کیسه زباله توسط جامعه هنری تامین و عرضه خواهد شد.
وی ایجاد جایگاه های تخصیص زباله تحت عنوان دروازه های آبی در ابتدای شهرهای توریستی و عرصه های منابع طبیعی ایجاد کمپین جمع آوری زباله را پیشنهاد داد و افزود: در برخی شهرهای توریستی دیده می شود که مبلغی پول دریافت و کیسه زباله در اختیار توریست ها قرار می دهند که در صورت بازگرداندن کیسه زباله مبلغی از پول را برمی گردانند که براین باورم در صورت ایجاد فضاهای خاص برای ریختن زباله و حتی اقدامات تشویقی در زیباسازی عرصه های طبیعی شمال کشور تاثیرگذار است.
اقتصام** ۹۱۸۶ ** ۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.