صفحه اصلی / اسلایدر / تغییر لحظه ای قیمت سکه
تغییر لحظه ای   قیمت   سکه

«كسب‌وكار» حباب ۸۰۰ هزار توماني سكه را بررسي مي‌كند

تغییر لحظه ای قیمت سکه

تا قبل از شروع سال جديد تصور اينكه قيمت سكه به 3 ميليون و حالا به مرز 4 ميليون برسد، در ذهن نمي‌گنجيد، اما در حال حاضر كه وضعيت همه بازارها به‌هم ريخته است، نه تنها اين نرخ‌ها، بلكه بالاتر از آن نيز براي سكه عادي شده است.

گروه بانک، بیمه و بورس 

به گزارش کسب و کار نیوز، شاید اقدامات رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، تغییرات مثبتی در بازار به وجود بیاورد و بارقه امیدی به کاهش نرخ سکه در دل مردم ایجاد کند، اما اینکه این اقدامات در چه مسیری و با چه هدفی باید باشد، جای سوال است. به اعتقاد کارشناسان، اقدامات عجولانه درباره سرکوب قیمت‌ها وضعیت بازار سکه را بدتر خواهد کرد. رئیس‌کل جدید باید پیش‌بینی‌های علمی‌تری از وضعیت بازار داشته باشد.
افزایش قیمت طلا و سکه در بازار آزاد موجب شده تا حباب سکه تمام بهار طرح جدید به ۸۰۰ هزار تومان برسد. در پی افزایش قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، ‌قیمت انواع سکه نیز در روز گذشته با رشد محسوسی همراه شد. طبق اعلام محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، هم‌اکنون حباب قیمت سکه در بازار به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و موجب شده تا قیمت سکه بار دیگر از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کند و به قیمت ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان هم فروخته شود.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته به ارزش ۳ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، دیروز در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۷۴۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد در مدت مشابه به ارزش ۸۷۳ هزار تومان معامله شد.
براساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۶ هزار و ۳۱۰ تومانی به ارزش ۲۷۷ هزار تومان فروخته شد. با توجه به تاثیر مستقیم معاملات آتی سکه در بورس کالا، تصمیم گرفته شده تا از امروز معاملات آتی به کار خود پایان دهد و این تصمیم مهمی برای مدیریت قیمت‌ها در بازار خواهد بود.

نگرانی از کاهش ذخایر طلا
مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: از آنجایی که کشور ما تولیدکننده طلا نیست، افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی بر قیمت داخلی سکه اثر می‌گذارد، اما بخشی از این افزایش قیمت به دلیل کاهش ارزش پول ملی است. از آنجایی که درآمدهای کشور از تولید ناخالص داخلی آنقدر نیست تا واردات ما از این ذخایر را افزایش دهد، با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد و به نظر می‌آید بحرانی تازه در کمین بازار سکه باشد.
وی با اشاره به افزایش نرخ دلار و تاثیر منفی آن بر سایر بازارها می‌گوید: کاهش منابع ارزی ما نیز به تبع بر قیمت سکه و طلا اثرگذار بوده است. از آنجایی که تضمینی برای افزایش این ذخایر در کشور وجود ندارد و تنگ‌تر شدن دایره ارتباط ما با دنیا در پی تحریم‌ها ورود این ذخایر را مشکل‌ می‌سازد، احتمال تداوم افزایش قیمت سکه وجود دارد.

تاثیر کم اقدامات بانک مرکزی در مهار قیمت سکه
وی می‌افزاید: افزایش قیمت سکه در پی افزایش نگرانی‌ها از کمبود و کاهش ذخایر طلا وجود دارد. در این شرایط البته اقدامات رئیس‌کل بانک مرکزی بر کاهش التهاب بازار سکه بی‌تاثیر نیست، اما باید دانست این اقدامات به تنهایی قادر به مهار قیمت سکه نیست. قیمت سکه تحت‌تاثیر دو عامل خارجی و داخلی است؛ عامل خارجی خارج از کنترل است، اما عامل داخلی نیز وابسته به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است که محدود به اقدامات رئیس‌کل بانک مرکزی نمی‌شود. ضمن آنکه باید گفت اولویت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تحت‌تاثیر سیاست‌های کلی‌تر دولت قرار می‌گیرد. تنها کاری که دولت می‌تواند در پیش بگیرد تصمیمات به‌موقع و هوشمندانه است نه سیاست‌های عجولانه که درباره بازاری مثل دلار عواقب آن را شاهد بودیم.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.