صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / بخش خصوصی در حوزه قانونگذاری کارآفرینی فعال شود
بخش خصوصی در حوزه قانونگذاری کارآفرینی فعال شود

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی:

بخش خصوصی در حوزه قانونگذاری کارآفرینی فعال شود

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه یکی از دلایل آسیب وارد شده به حوزه کسب و کار کمرنگ شدن نهادهای خصوصی هستند، گفت: تلاش داریم این بخش در حوزه قانونگذاری کارآفرینی فعال شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، احسان قاسمی روز شنبه در همایش یک روزه روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی اظهار داشت: به منظور بهبود فضای اکوسیستم کارآفرینی، سازمان ملی کارآفرینی از طرح های مختلف حمایت می کند و این آمادگی وجود دارد که بین تشکل ها و نهادهای حاکمیتی ارتباط برقرار کنیم.
وی افزود : اگر فضای اعتماد بین نهادهای بخش خصوصی و حاکمیتی و دولتی ایجاد شود دستاوردهای خوبی در حوزه کارآفرینی حاصل خواهد شد.
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ادامه داد: این سازمان تلاش دارد ارتباط پویا و اثربخش در اکوسیستم کارآفرینی ایجاد کند البته نگاه ما یک نگاه صرف نیست بلکه به تمامی حوزه های اثرگذار در این حوزه توجه داریم.
قاسمی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد بین نهادهای سیاست گذار و بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم، افزود: در زمینه آموزش کارآفرینی توسط نهادها و موسسات مختلف تاکنون اقدامات زیادی انجام شده اما به دلیل بی‌توجهی به تخصص گرایی در حوزه کارآفرینی تاکنون اثرگذاری لازم را نداشته است.
وی اظهار داشت: متاسفانه اکنون کارآفرینی صرفا به عنوان یک اشتغال تلقی می‌شود حال آنکه این دو با یکدیگر متفاوت است از این رو باید تعریف درستی از واژه کارآفرینی ارائه دهیم.
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی مساله دیگر در حوزه کارآفرینی را فرصت شناسی عنوان کرد و گفت: از آنجا که توسعه کسب و کار مساوی با توسعه یک کشور است با اهمیت دادن به ورود بخش خصوصی در این عرصه فرصت ها می تواند تبدیل به مالیات شده و به دولت بازگردد.
قاسمی تصریح کرد: در توسعه کارآفرینی محورهایی همچون آموزش و مهارت آموزی، ترویج آموزش های تخصصی و حذف مجوزها و قوانین دست و پاگیر بسیار حائز اهمیت است زیرا در این صورت دانش‌آموختگان و عموم مردم برای راه اندازی کسب و کار تشویق می‌شوند.
وی مساله مورد اهمیت دیگر در حوزه کارآفرینی را فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: ارج گذاشتن به کارآفرینان به عنوان قهرمانان اقتصادی کشور می تواند به این مساله کمک کند تا دیگر افراد جامعه نیز به سمت کارآفرینی تشویق شوند.

* پیوند دانشگاه و تولید در وضعیت خوبی قرار ندارد
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه پیوند بین آموزش ، دانشگاه و تولید در وضعیت خوبی قرار ندارد، گفت: با توجه به اینکه ۸۴ هزار واحد تولیدی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور داریم باید شرایطی فراهم کنیم تا افراد متخصص، فنی و متعهد در این واحدها مشغول به کار شوند.
صادق نجفی اظهار داشت: با نگاهی به شرایط کشور های توسعه یافته در می‌یابیم که تمامی مسیر ها اعم از تخصص، تعهد، اهداف و برنامه ها از مسیر دانایی و آگاهی می گذرد و این مسیر هم در دانشگاه ها فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: با مرور برنامه های پنجم و ششم توسعه در می‌یابیم که ۲٫۵ درصد از رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور باید از مسیر بهره وری حاصل شود و بهره وری به این معناست که با حداقل امکانات بهترین خروجی را داشته باشیم و کسانی می توانند این شرایط را ایجاد کنند که راه را بلد باشند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما ظرفیت کافی برای ورود افراد به آموزش ها و مهارت های فنی و حرفه ای داریم، نسبت به این مساله که چرا با دارا بودن ۳۵۰ میلیارد تومان تولید ناخالص ملی که ظرفیت بسیار بالایی محسوب می شود و با وجود جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور، سهم صادرات ما از پوشاک تنها ۸۹ سنت باشد، انتقاد کرد.
نجفی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم ۴ میلیارد تومان صادرات پوشاک داشته باشیم سرانه صادرات ما به ۴۰ دلار می‌رسد، یادآور شد: این توانایی در کشور ما وجود دارد اما باید به جامعه امید پمپاژ و بوروکراسی را حذف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه برندهای بسیار خوب و با کیفیتی در ایران داریم، تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال میزان فروش کالاهای ایرانی به ویژه در حوزه پوشاک به ۳۵ درصد افزایش یافت در این شرایط لازم است ریسک پذیری را در جامعه به وجود آوریم زیرا در سختی ها جامعه بیشتر و بهتر مدیریت خواهد شد.
همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و اتاق اصناف اکنون در دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران در حال برگزاری است.
انعقاد چندین تفاهم نامه در حوزه ارتباط و تعامل بیشتر با صنعتگران و سازمان های مرتبط و برگزاری دو کارگاه آموزشی با عنوان های الگوی شرکت های دانش بنیان، شرکت خلاق و مراکز رشد و فردای پس از تجربه از جمله برنامه‌های این همایش یک روزه است.
علمی *۹۲۹۴**۱۸۸۳ *۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.